maximaal rotortoerental ?

Hallo,
wat bepaald wat het maximale rotortoerental bij een heli mag zijn ?
Zijn dat voornamelijk de bladen en de bladhouders ?

Mijn Robbe Spirit Pro manual zegt maximaal 1800rpm met de bijgeleverde CFK bladen. Kan dit dan meer worden indien ik andere bladen monteer ?? Of zou ik dan bijvoorbeeld ook andere bladhouders nodig hebben, bv. van aluminium ??

Niet dat ik direct meer wil dan 1800rpm, maar ben gewoon nieuwsgierig.

Van de Spirit pro zijn niet alle center hubs perfect uit de mal gekomen, en met meer toeren worden de vibraties wel erg.

Ik heb 2600 rpm op kop gedraaid met de Spirit Li met een QuickUK rotorkop. Een clubgenoot ook maar dan alleen met de centerhub.

Ik heb nog een alu bearing block voor de staart in de verkoop voor de Spirit pro trouwens ;-)

Tot nu toe heb ik geen last van vibraties tijdens het hooveren , heb alle bladen heel nauwkeurig uitgebalanceerd.
Wat ik wel heb is dat bij zeer lage toerentallen; als ik de motor heb uitgezet, de rotor op een gegeven moment hevig begint te schudden. Maar dan is hij "bijna uitgedraaid" . Tijdens het opstarten ga ik snel voorbij dat punt en merk ik er niets van.
Tijdens hooveren ook verder geen last van. Ik heb zelfs nog de stangaandrijving.

Maar nu je het zegt van die centerhub, ik heb die eens in de gaten gehouden nadat ik geland ben en de motor heb uitgezet en dan zie ik inderdaad dat de hub niet perfect in het midden draait . Toch vreemd dat ik er geen last van heb tijdens hooveren ?
Waar kan ik zo'n losse alu centerhub kopen...

tijdens het hoveren merk je er niet veel van omdat het toerental hoog is op de kop, de vibraties zie je dan niet goed meer.

meestal verraden klapperende vinnen dan de trilling.

hang de kop eens compleet met as in een high point balancer, dan moet de onbalans of een as die uit het midden zit zichtbaar worden

Ik heb daar ook last van. Als ik land op een verhard oppervlak (beton, klinkers, tarmac enz.) en de hoofdrotor onder de (ik schat) 500 toeren komt begint mijn heli te trillen, te steigeren en vervolgens mee te draaien met de draaizin van de hoofdrotor ((=linksom). De hekrotor staat op dat moment al lang stil. Het stampen en steigeren is zo hevig dat hij wel zou kunnen omslaan. Wat ik er aan doe is op het moment dat het trillen begint eventjes terug een minimum de gas terug opzetten (het is een elektro) en weer dicht gooien. Dan draait hij vervolgens trillingsloos verder uit. Als ik op gras land heb ik van dit fenemeen totaal geen last. Ook bij het optoeren en hoveren is er geen trilling te merken.
Wie verteld er hoe dit komt en wat er aan te doen is?

Tja, dat schijnt een algemeen probleem van de robbe (eolo) spirit (pro) te zijn. Ik heb eens rond zitten neuzen en heb gelezen dat het aan de volgende dingen KAN liggen, verschillende mensen hebben er verschillende oplossingen voor gevonden. Zo heb ik oa gelezen :
1 iets kromme hoofdrotor-as
2 rotorbladen niet optimaal in balans (ook van de staart)
3 paddles ongelijk gewicht
4 speling in de as voor de staartaandrijving, bij de oude versie (nieuwe heeft riem)
5 centerhub
6 enkele staartversteviging
7 extra kogellager voor hoofdrotor-as

Sommige dingen kun je snel zelf checken en verbeteren : 2 , 3 en 6 . Zelf heb ik de staart verstevigd met 2 koolstof staafjes die vanaf de staart naar het landingsgestel lopen. Ook heb ik het extra kogellager geplaatst en alle bladen zeer nauwkeurig uitgebalanceerd.

In de FMT heb ik een (bouw)verslag gelezen van een robbe spirit pro li , en die had bij hogere toerentallen last van vibraties. Hij koos toen voor andere bladen van BBT meen ik, en toen verbeterde het wel, maar het bleef kritisch.
Blijkbaar zit er in het ontwerp een bepaald punt waarop de heli in "oscillatie" komt.

Nu heb ik er net als jij slechts last van tijdens hele lage toerentallen, dus op zich kan ik er mee leven, aan de andere kant krijgt de heli mechanisch wel "op zijn donder" . Dus als ik met een simpele (en niet al te dure) wijziging dit kan verbeteren zou het mooi zijn.

Ik zal trouwens eens kijken of tijdens het hooveren de staartvinnetjes trillen. Aan de andere kant is hij zo stabiel als een huis, dus de gyro (GY240) heeft er blijkbaar geen last van ?

Blue Bird:

Heb zelf de ervaring met de heli vast gezet op een workmate. Tijdens optoeren brak bijna het onderstel en frame in stukken. Het geheel gewoon los op de grond gaf geen probleem. Heeft alles te maken met het niet kunnen centreren van de bladen tijdens optoeren. Wel zie je hem eventjes schudden bij zo'n 800 omw/min. Dit is het z.g.n. kritische toerental. Dit is niet te vermijden zit hem in de bouw van de heli.

Zitten de bladen wel even strak in de bladhouders? Ook moeten ze niet te los of vast zitten. Het kan zijn dat tijdens het uitdraaien 1 blad ten opzichte van de ander verdraaid in de bladhouder en zo dus een onbalans veroorzaakt.

Back