Maximaal stroomsterkte opladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door johnnie, 12 aug 2016.

  1. johnnie

    johnnie

    Lid geworden:
    27 feb 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb een 2s batterij van 5000mah, kan ik hem opladen met 5A?
    Ik heb ook een 3S batterij van 2200mah. Kan ik hem opladen met 2,2A?
    Op beide batterij staan geen C waarde.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.933
    In beide gevallen laadt je dan met 1C. Tegenwoordige Li-Po's kunnen dat makkelijk aan, vaak nog meer. Misschien is er op de site van de leverancier of fabrikant nog informatie te vinden.
     
  3. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Je wilt laden met 2,2A. Dit kan makkelijk, want 2200maH is voor jou accu 1C. Net als wat N.P.S. zegt : vaak kunnen accu's de dag vandaag dit gemakklijk hebben. 2C moet goed mogelijk zijn. Wil je met een hogere stroomsterkte laden dan zou ik inderdaad ook eerst even de documentatie van de leverancier erop naslaan. En mocht je op deze manier een beetje aan het experimenteren raken, laad je accu's dan nooit onbeheerd achter. Ik weer dat je dit sowieso niet hoor te doen, maar we zullen allemaal liegen als we zouden zeggen dat we er op een stoel naast gaan zitten denk ik.
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Vaak is met 2C laden heel gebruikelijk maar met een 5000mAh lipo is dat al 10A en dan krijg je soms dat je tegen de grenzen van je lader op loopt.
    Kijk dus even naar het max vermogen van de lader en eventueel de voeding als je niet de laadstroom haalt die je verwacht te kunnen halen.;)
     
  5. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Zelfs als je met 10A "mag" laden volgens de product specificaties van je accu, maar je lader trekt dit niet. Kan je uiteraard wel op de max gaan laden van wat je lader wel kan. Je hoeft niet op die 1C te blijven hangen. alles tussen die 1C en 2C kan dan ook gebruikt worden. Het gaat alleen ten koste van je laadtijd.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat klopt.:)
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    ALLEEN MET MEER DAN 1C LADEN INDIEN AANGEGEVEN DOOR FABRIKANT!

    Zo, nu de verduidelijking:
    Lang niet alle accu's kunnen op meer dan 1C geladen worden, sterker nog er zijn zelfs accus die maar met 0.1C geladen mogen worden (loodaccu's veelal weliswaar).

    Regel is bij lipo accu's boven de 100mAh simpel. Laadstroom onbekend? max 1C.
    Overigens is 2C of 5C niet meteen 2 of 5x sneller, dit verschil is veel kleiner, de meeste tijd gaat verloren in het begin en eind van het proces.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.533
    Locatie:
    Woerden
    Hierbij sluit ik me volledig aan bij wat Alwin schrijft.
    Lang niet alle accu's (dus ook LiPo's) vinden snel laden fijn. LiPo's gaan er vaak niet direct kapot van maar het verkort de levensduur zeer sterk. Een goede LiPo die juist wordt geladen en niet te gek wordt (over)belast kan makkelijk meer dan 1000 keer geladen en ontladen worden. Er zijn zelfs LiPo's die het wel 5000 keer volhouden.
    Als je met 1C gaat laden loopt dat al aardig terug maar 500 keer is meestal nog makkelijk haalbaar. Dat is ten opzichte van NiMH accu's al een flinke verbetering.
    Ga je die LiPo nu met 2C laden dan loopt het al snel terug tot misschien maar 200 keer. Bij 5C blijft er waarschijnlijk nog maar 50 keer van over. Nu zijn er mensen die daar voor kiezen omdat ze vinden dat ze er profijt van hebben. Sneller laden betekend dat de accu weer sneller in gebruik kan worden genomen. Hoewel te tijdwinst veel minder is dan veel mensen denken.
    Veel automatische laders beginnen met een lage stroom om zo de toestand en enkele eigenschappen van de accu te kunnen bepalen. Dan wordt de stroom opgevoerd tot de stroom die jij hebt ingesteld. Als de accu leeg is zal bij het begin van het laden al die stroom opgenomen worden. De accuspanning zal vrij snel oplopen omdat de chemie flink wordt "opgejut".
    In theorie zou de accu bij laden met 5C in ongeveer 12 minuten vol moeten zijn. Helaas zal al binnen 10 minuten de accuspanning zo hoog zijn opgelopen dat de laadstroom al terug begint te lopen. De accu zal dan naar schatting voor zo'n 60% misschien 70% vol zijn. Om die laatste 30% tot 40% er bij te krijgen zal de lader nog zeker 20 minuten tot misschien wel een half uur nodig hebben. Dus wat is de winst?
    Je kan er natuurlijk voor kiezen om na 15 minuten het laden te stoppen en de accu te gaan gebruiken. De accu zal daar niet extra van slijten maar je hebt dan nog maar iets van 80% van de capaciteit tot je beschikking, voller is de accu dan nog niet! Je kan dus sneller de accu weer gaan gebruiken maar je moet het ook vaker doen. Nogmaals, wat is je winst?
     
  9. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey Ernst, ik moet je hier toch wat corrigeren. Ik vloog met 4400mAh en nu met een 5000mAh 10S. (5000mAh 10-Cell/10S 37V ProLite + Power 25C LiPo). Dit voor een F3A kist met een maximale stroomafname van 80-85A.
    Deze heb ik meer dan 3 jaar gebruikt (na 2e hands overgenomen te hebben, maar toen was er nog niet zoveel mee gevlogen). Altijd 1e keer (thuis) laden met 1C, op het veld altijd met 5C. Laadtijd tussen de 10-12 minuten (inclusief balanceren, dat kost relatief veel tijd). De eerste accu heb ik na zo'n 300 vluchten met pensioen gestuurd, eigenlijk vooral omdat ik overgestapt ben naar een andere kist met een Pletty Advance ipv Hacker C50. Met de 2e accu vlieg in nu nog steeds tot volle tevredenheid (nu >100 vluchten).

    Het is dus niet zo dat een accu na 50x laden overleden is, verre van dat.

    Ik heb wel een heel consequente manier van accu verzorgen, nooit vol wegleggen en de eerste paar vluchten na de winter weer netjes wakker maken.

    Door met 5C te laden heb ik maar 1 accu en 1 lader nodig waar ik vroeger eerst met 3 accus en 2 laders werkte.
    Wat wel een "enabler" was is het feit dat we tegenwoordig bij de MVSB met 5C kunnen laden (zonnecel installatie met accus).
     
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Eindhoven
    Xxx dubbelpost xxxx
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb ook de ervaring dat vol weg leggen al snel schadelijk is en de kwaliteit van lipos er op vooruit gaat.
    Het duurt echter de nodige tijd voor dat zo een feit met zekerheid is vast te stellen maar het gaat daar wel steeds meer op lijken.;)
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb ook de ervaring dat vol weg leggen al snel schadelijk is en de kwaliteit van lipos er op achteruit gaat.
    Het duurt echter de nodige tijd voor dat zo een feit met zekerheid is vast te stellen maar het gaat daar wel steeds meer op lijken.;)
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2016
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    schadelijk en kwaliteit er op vooruit gaan ;).
    Ik denk dat je bedoelt dat de kwaliteit er op achteruitgaat.
    Anders had iedereen het nu meteen gaan doen.
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Foutje je hebt helemaal gelijk ik heb het aangepast.:oops:
     

Deel Deze Pagina