Maximale aantal servo's op 1 ontvanger.

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik zit met de vraag, hoeveel servo's er nu mogen op 1 ontvanger?
Ik zie in sommige grote kisten, een apparraat dat de stroom voor de servo's voorziet.
Van af wanneer heb je dat nodig?
Heeft dat met het aantal servo's te maken, of met het stroom verbruik?
Hoe kan je dat eventueel meten?

Dag Bertus,

Enkele gedachtes over dit onderwerp:
Er worden V-kabeltjes aangeboden, ofwel je kan iig 2 servo's per kanaal aansluiten. Of meer per kanaal mogelijk is zou ik nietdurven zeggen. Ik kan me voorstellen dat de signaalleiding gelimiteerd is tot een beperkt aantal servo's.
Bij een 9 kanaals ontvanger zou je dus op 18 servo's komen.

Een limiet lijkt me de stroomdoorvoer. Om de beginnen een standaard Futaba schakelaar/accustekker wordt boven de 2 a 2.5 A al warm. Gezien de blokkerstromen van moderne digitale servo's zit je daar al snel aan. Dit zie ik dan ook als 1 van de grootste voordelen van de door jouw bedoelde apparaten. Een gescheiden stroomcircuit voor servo's en ontvanger. De ontvanger krijgt zo een mooie constante spanning aangeboden en de stroomtoeveor naar de servo's kan met dikke draden een aansluitingen uitgevoerd worden.

Een handig apparaatje om hier wat testjes mee te doen is de Voltspy MC2 van Graupner(zou ondertussen al MC4 kunnen zijn, heet Blinkie bij Schulze meen ik).
Dit apparaatje meet de momentane spanning op de ontvanger en onthoudt de minimumspanning die is voor gekomen tijdens een vlucht (bijvoorbeeld als je alle roeren in de hoek gooit voor een snapje en de servo's tegelijk hard moeten werken, wat een ongewenste spanningsdip tot gevolg kan hebben). Die kun je dus prachtig na de vlucht aflezen.

Tevens telt het apparaatje het aantal storingen die zijn voorgekomen tijdens een vlucht.

Gerben

Ik vlieg met mijn grote zwever met een schakelaar waar 2 ontvanger accu's op aangelsloten worden.
Er zit ook nog een multi switch in met ook een apparte accu.
Bij elkaar zitten er 14 servo's en een regelaar in mijn zwever.
dus aan schakelaars geen gebrek.
Hoeveel ampere zou een ontvanger mogen leveren dan?
En kan ik dat ergens ook met een multimeter meten als ik mijn roeren in de hoek zet?

Los servo snoertje in je ontvanger prikken, multimeter aan rode en zwarte draadje aansluiten en flink roeren in je zender. Is niet 100% representatief, al vliegend zullen je roeren een bepaalde tegendruk ondervinden die je op de grond niet reproduceert. Maar goed, iets is beter dan niets.

Ik lees je antwoord vast verkeerd maar 2 accu's op 1 schakelaar? Zou je dit willen toelichten?

Gerben

Dat is zo'n schakelaar met 2 letjes waar je 2 accu snoertjes aanzitten.
Hij zat bij mijn zwever toen ik hem kocht volgens mij is hij van robbe.
op de foto zit de schakelaar links boven half te zien.
afb1254.jpg

Let niet op de snoeren bende, dat kan niet anders, en je ziet er niets van.

bertus, gewoon roeren in de hoek of roeren met de sticks geef een wat vertekende meting, je zal er een paar wat tegengas moeten geven om enigzinds een indicatie van de stoomnopname te krijgen.

Ja dat snap ik, maar hoeveel mag een ontvanger leveren?
Dat is eindelijk mijn vraag.
Hoe je het meet is de volgende vraag.
Ik er al mee gevlogen maar ik vraag me af of het goed blijf gaan.
Omdat ik bij anderen zo'n apparaat in hun model zie.

de ontvanger levert niks.
in je ontvanger hangen alle plussen en minnen aan 1 strip vast, reschtstreeks op je accu.
je schakelaar en je bedrading is de begrenzende factor.

De stroomvoorziening voor de servo's wordt op de stekkerlijst van de ontvanger rechtstreeks doorverbonden met de ontvangeraccu. De ontvanger heeft dus met deze stroomvoorziening verder niets van doen.
De ontvanger voegt alleen via de witte signaaldraden de informatie voor de servo's toe. Het probleem is dus alleen: hoe stabiel blijft de voedingsspanning op de stekkerlijst van de ontvanger. Dit is inderdaad met zo'n Voltspy prima te bekijken.
Enne, even voor een ander draadje: op de foto is te zien, dat de antenne vastgebonden zit aan een servosnoer....(fout dus).

Ja dat heb ik al veranderd.
Maar het is zo'n bos draad dat ik een hele poos heb zitten tobben om het goed te krijgen.

Ik heb nog geen problemen met mijn ontvanger gehad.
Dus ik hoeft er ook niet bang voor te zijn, dat hij dan alsnog door zou branden?
Ik heb al een aantal vluchten gemaakt.

Nee, doorbranden zal de ontvanger niet. De printbanen van de stekkerlijst kunnen erg veel hebben. De servo's, die op de multiprop zijn aangesloten, hebben hun eigen accu. Deze tellen voor de ontvanger dus niet mee.
Op de foto ook ontstoorfilters gezien: nooit op alle servosnoeren ontstoorfilters monteren! Altijd eentje (degene met het kortste snoer) zonder filter aansluiten. Dit komt het bereik ten goede.

Er zitten op de korte snoeren geen filters maar leg eens uit.
Graag zodat ik het begrijp want ik ben geen electro man
Ook al zit hier een vracht snoer in waar ik hoofdpijn van kreeg.

Back