Fotor zei:
Nog een theorie: neem voor de motor die je hebt een zo groot mogelijke prop. Een grote prop met een kleine spoed heeft namelijk een beter rendement dan een kleine prop met veel spoed. ....
Laat dtit nu helemaal niet waar zijn.
Ik heb vanwege rendement voorkeur voor "vierkante props" Net zoveel spoed als diameter.
De oude wakefield toestllen met rubber aandrijving hadden zelfs een spoed 2 x zo groot als de diameter voor een nog hger rendement.
Bij een kleine spoed diameter verhouding (spoed < 9,3 x diameter) is de prop voornamelijk aan het draaien en weerstand leveren en doet niet zoveel.
Wat wel weer klopt is dat een grote prop beter werkt dan een kleine, maar niet je spoed inruilen voor meer diameter, want dat werkt meestal niet goed.
Ander punt: zonnecellen:
- X waat/dm gaat uit van haakse zonne-instraling. Bij 4 graden hek heb je nog maar ongeveer 0.7 keer de zon over . bij 60 graden nog maar de helft.
En dan ook nog: wat wegen zonecellen of zonefolie?
Nog een punt over beste accu gewict:
Accu is energie. Al het andere is balast. Het beste vliegtug zou dus een vliegende accu zijn, maar wel met een niet te hoge vleuglbelasting en juiste aerodynamishe vorm en sterkte.
Algemeen: ijk wat er lichter kan in het vliegtuig en vervang dat gewiht door extra accu.
De nieuwe elecrovliegtuigen als easylider en arcus zijn leuke oorbeelden. Door shuim wegen die nog maar de elft van wat een "7 cellen zwever" vroeger woog. Doe daar nu eens een accu van een halve kilo in. Vliegt het net als vroeger, maar wel met een uur motorloop. Totale stijghoogte 6km of zo. ofwel 50 stijgvluchten naar behoorlijke hoogte. Kan je de middag wel mee volmaken.
Even n perspectief:
Voor het gemiddelde liegtuig is het mogelijk met 25% meer gewicht dubbee energie mee te nemen (2e accu)
Het is aanmerkelijk meilijker om van een daalsnelheid van 0,5 m/s naar 0,4 m/s te gaan dor aerodynamische verbeteringen.