Bij brushless-motoren wordt systematisch opgegeven bij hoeveel S Lipo ze gebruikt kunnen worden. Vaak met een exact aantal S, soms een range.
Hoe absoluut is die informatie en hoe komt de leverancier tot die gegevens?
Gaat de motor stuk bij een hoger of lager voltage? Draait hij een stuk minder efficiënt en is het daarom niet de moeite hem buiten de range te gebruiken?
Als voorbeeld deze motor:
Turnigy Aerodrive SK3 - 5065-320kv Brushless Outrunner Motor
Specs.
Turns: 6T
Voltage: 10S Lipoly
RPM/V: 320kv
Internal resistance: 0.014 Ohm
Max Loading: 70A
Max Power: 2220W
Shaft Dia: 6.0mm
Bolt holes: 25mm
Bolt thread: M4
Weight: 531g
Motor Plug: 4mm Bullet Connector
Ik zou die graag op 12 S lipo's gebruiken (ben gestandaardiseerd op 6S packs). Gaat ie daar stuk van?
Als het toch kan, zijn er dan vuistregels om te weten hoe ver je in de Amps kan gaan? En hoe ver je in S kan afwijken? Ik zou er (waarschijnlijk ten onrechte en puur op intuitie) van uit gaan dat ie minder amps mag trekken bij een hoger aantal cellen zodat de watts ongeveer gelijk blijven?
Moet de esc een andere timing of frequentie of zo krijgen als je naar een ander aantal cellen gaat?
Hoe absoluut is die informatie en hoe komt de leverancier tot die gegevens?
Gaat de motor stuk bij een hoger of lager voltage? Draait hij een stuk minder efficiënt en is het daarom niet de moeite hem buiten de range te gebruiken?
Als voorbeeld deze motor:
Turnigy Aerodrive SK3 - 5065-320kv Brushless Outrunner Motor
Specs.
Turns: 6T
Voltage: 10S Lipoly
RPM/V: 320kv
Internal resistance: 0.014 Ohm
Max Loading: 70A
Max Power: 2220W
Shaft Dia: 6.0mm
Bolt holes: 25mm
Bolt thread: M4
Weight: 531g
Motor Plug: 4mm Bullet Connector
Ik zou die graag op 12 S lipo's gebruiken (ben gestandaardiseerd op 6S packs). Gaat ie daar stuk van?
Als het toch kan, zijn er dan vuistregels om te weten hoe ver je in de Amps kan gaan? En hoe ver je in S kan afwijken? Ik zou er (waarschijnlijk ten onrechte en puur op intuitie) van uit gaan dat ie minder amps mag trekken bij een hoger aantal cellen zodat de watts ongeveer gelijk blijven?
Moet de esc een andere timing of frequentie of zo krijgen als je naar een ander aantal cellen gaat?