Maximum aantal lipo-cellen voor een motor

Bij brushless-motoren wordt systematisch opgegeven bij hoeveel S Lipo ze gebruikt kunnen worden. Vaak met een exact aantal S, soms een range.

Hoe absoluut is die informatie en hoe komt de leverancier tot die gegevens?

Gaat de motor stuk bij een hoger of lager voltage? Draait hij een stuk minder efficiënt en is het daarom niet de moeite hem buiten de range te gebruiken?

Als voorbeeld deze motor:

Turnigy Aerodrive SK3 - 5065-320kv Brushless Outrunner Motor
Specs.
Turns: 6T
Voltage: 10S Lipoly
RPM/V: 320kv
Internal resistance: 0.014 Ohm
Max Loading: 70A
Max Power: 2220W
Shaft Dia: 6.0mm
Bolt holes: 25mm
Bolt thread: M4
Weight: 531g
Motor Plug: 4mm Bullet Connector

Ik zou die graag op 12 S lipo's gebruiken (ben gestandaardiseerd op 6S packs). Gaat ie daar stuk van?

Als het toch kan, zijn er dan vuistregels om te weten hoe ver je in de Amps kan gaan? En hoe ver je in S kan afwijken? Ik zou er (waarschijnlijk ten onrechte en puur op intuitie) van uit gaan dat ie minder amps mag trekken bij een hoger aantal cellen zodat de watts ongeveer gelijk blijven?

Moet de esc een andere timing of frequentie of zo krijgen als je naar een ander aantal cellen gaat?
 
Los van het feit of het kan het heeft weinig zin denk ik.
Je gaat boven de 10.000 toeren draaien.
Je rendement vliegt naar beneden.
Al weet ik natuurlijk niet wat je er mee wil gaan doen.

verstuurd met mijn smartphone
 
Dat vinden de meeste regelaars niet zo leuk.
Nogmaals ik weet niet wat je wilt.
maar als je een regelaar niet volgas laat werken schakelt hij heel snel aan en uit en daar schijnt hij heet van te worden.


verstuurd met mijn smartphone
 
Een motor die ik heb liggen gebruiken met packs die ik heb liggen, zodat ik:
- geen andere motor hoef te kopen
- geen andere packs hoef te kopen
 
Van een te hoge spanning gaat een motor niet kapot. Wel van een te hoge stroom. Als je een bepaalt aantal cellen wilt gebruiken, dan door het kiezen van een propeller de stroom binnen de specificaties van de motorfabrikant brengen.

ESC reduceren heeft geen zin. De absolute stroom blijft dan te hoog, maar wordt in hoog tempo in en uit geschakeld, waardoor deze alleen lager lijkt.
 
... Gaat de motor stuk bij een hoger of lager voltage? ...
Noch in het ene, noch in het andere geval: motoren gaan elektrisch gezien kapot door te hoge stroom.
... Als het toch kan, zijn er dan vuistregels om te weten hoe ver je in de Amps kan gaan? ...
Vuistregel voor een gemiddelde motor: 3watt/gram.
... En hoe ver je in S kan afwijken? ...
Zo ver als je wilt maar hogere spanning betekent meer toeren, en teveel toeren is ook niet goed.
... Ik zou er (waarschijnlijk ten onrechte en puur op intuitie) van uit gaan dat ie minder amps mag trekken bij een hoger aantal cellen zodat de watts ongeveer gelijk blijven? ...
Inderdaad ten onrechte want een motor is geen simpele weerstand waar je dat wel toe moet passen.
En opgeven vermogen (in watt) is niet zo belangrijk, slechts een ruwe indicatie, maximale stroom is veel belangrijker.
... Moet de esc een andere timing of frequentie of zo krijgen als je naar een ander aantal cellen gaat?
Indirect kan andere timing nodig vanwege het hogere toerental en koppel, maar niet bij voorbaat.
Frequentie is afhankelijk van zelfinductie van de motor, in die verandert niet.

Goed verhaal over keuze spanning, Kv, vermogen etc
Beginners Guide to Motor and Prop Selection - RC Groups

ESC limiteren op 80 % ?
Regelaar beperken om binnen grenzen van regelaar te blijven is geen goed idee, maakt het leven van de regelaar zelfs zwaarder. Zie



En ook ...

 
Laatst bewerkt:
ESC limiteren op 80 % ?
Dat is zo iets als een auto opvoeren en dan een blokje hout onder het gaspedaal monteren.
Nooit doen.
Wat wel belangrijk is dat de regelaar zelf de spanning aan kan en dat staat gewoon in de specs van de regelaar.
De motor zal met 2 cellen meer geen problemen hebben maar hij zal meer toeren gaan draaien en met dezelfde prop te veel stroom opnemen en mogelijk verbranden.
De remedie is dan gewoon een kleinere prop.
Of dat een oplossing is hangt af van het vliegtuig i.c.m. met die prop af.
Zo niet dan is een motor met een lagere kv en liever ook geschikt voor 12S de enige oplossing.;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top