maximum laadstroom

  • Topicstarter Topicstarter Hrrbs
  • Startdatum Startdatum
H

Hrrbs

Guest
Hoi,

Ik heb een paar batterijen nimh (4300 en 3000)
En mijn lader kan tot 5A.
Kan ik mijn lader tijdens het laden op 5 A zetten of gaan mijn batterijen dan kapot?

Rick
 
5A is niet aan te bevelen.

Voor de 4300mAh is 900mA een mooie waarde.
Voor de 3000mAh is 600mA een mooie waarde.
 
Omdat je accu dan kapot gaat, slimpie!

Mischien niet direct, maar wel veel sneller dan wanneer je gewoon het advies van Z900 opvolgt.

Groet, Bert
 
Nou vind 900milli ook wel erg weinig.

De meeste NiMh accu's kunnen makkelijk ook 1c aan (= 1x capaciteit aan laadstroom per uur. ofwel in jouw geval 3A of 4.3A) Nu hangt het ook een beetje af van het type en bouwjaar maar veelal dus wel.
Aandrijf accu's moeten dit zeker wel aankunnen en gaan echt niet kapot. Ze mogen warm worden tijdens het laden maar niet heet.

Als je een automatische stand hebt zet hem dan daar op. Is de inwendige weerstand van de accu hoog (slechte cellen) dan blijft de laadstroom zelf laag. Zijn de cellen wel goed dan schiet hij zelf omhoog.

Ik laadde vroeger zelfs 250mAh NiCd's AAA accu's tegen de 2A als het even moest en er is er nooit 1 stuk gegaan. Wel af en toe voelen of ze niet te heet worden en zeker als je tegen "vol" aan begint te zitten.

Gr. Dennis
 
Ik heb geen echte theoretische achtergrond wat accu's betreft.
NiCd accu's kun je inderdaad behoorlijk hard laden als je een goed lader hebt. NiMH zal inderdaad niet a la minute kapot gaan bij laden met 1C

Maar tot nog toe is de ervaring bij mij dat NiMH het beste in conditie blijft met een laadstroom van ongeveer 0.25C, ofwel 5 uur laden als ze leeg zijn.

Wil je een betrouwbare delta peak afslag dan moet je hoger gaan, liefst ongeveer 0.5C. Heb ik niet zelf verzonnen, maar Corrien heeft dat hier eens verteld. Helaas was dat NADAT ik al een paar keer een model de grond in geboord had wegens een "valse delta peak" (afslaan van de lader vlak na het begin van het laadproces, ofwel gaan vliegen met een bijna lege accu....) en ik wist pas nadat Corrien dat hier op het forum zette waarom ik drie modellen gecrasht had. Had ik dat eerder geweten....

Die 0.25C is wel eigen ervaring. Dacht eerst dat het aan de goedkope accu's en de goedkope lader zou liggen, totdat duurdere accu's, opgeladen met duurdere laders, ook veel korter dan verwacht mee bleken te gaan bij snellading.

Het is dat NiCd (bijna) niet meer te krijgen is, want ik ben helemaal niet zo blij met NiMH, maar er is weinig anders. Het is dat ik LiPo voor ontvangervoeding nog niet vertrouw....

Groet, Bert
 
dus ik kan wel 3.5 A voor de 4300
en 3.5 A voor 3600 (sorry ik zei eerder 3000 maar was 3600, mijn fout)
 
Waar gebruik je deze accu's voor?
En welke type en merk zijn deze cellen precies?

De ene cel is wel geschikt voor snellading, de andere niet. Vaak staat er zelfs een tekstje op de cel zelf met aanbevelingen.

Groet,
Gerben
 
Back
Top