Ik heb geen echte theoretische achtergrond wat accu's betreft.
NiCd accu's kun je inderdaad behoorlijk hard laden als je een goed lader hebt. NiMH zal inderdaad niet a la minute kapot gaan bij laden met 1C
Maar tot nog toe is de ervaring bij mij dat NiMH het beste in conditie blijft met een laadstroom van ongeveer 0.25C, ofwel 5 uur laden als ze leeg zijn.
Wil je een betrouwbare delta peak afslag dan moet je hoger gaan, liefst ongeveer 0.5C. Heb ik niet zelf verzonnen, maar Corrien heeft dat hier eens verteld. Helaas was dat NADAT ik al een paar keer een model de grond in geboord had wegens een "valse delta peak" (afslaan van de lader vlak na het begin van het laadproces, ofwel gaan vliegen met een bijna lege accu....) en ik wist pas nadat Corrien dat hier op het forum zette waarom ik drie modellen gecrasht had. Had ik dat eerder geweten....
Die 0.25C is wel eigen ervaring. Dacht eerst dat het aan de goedkope accu's en de goedkope lader zou liggen, totdat duurdere accu's, opgeladen met duurdere laders, ook veel korter dan verwacht mee bleken te gaan bij snellading.
Het is dat NiCd (bijna) niet meer te krijgen is, want ik ben helemaal niet zo blij met NiMH, maar er is weinig anders. Het is dat ik LiPo voor ontvangervoeding nog niet vertrouw....
Groet, Bert