...... Ik heb wel begrepen dat het nieuwe cellen zijn die geen "vrij" lithium produceren tijdens het laden, dit in tegenstelling tot andere cellen die met meer dan 2C worden geladen......
Lithium Ion accu's produceren alleen vrij lithuim wanneer de celspanning te hoog wordt dus wanneer ze overladen worden. Tijdens normaal laden gebeurt dit bij niet één LiPo accu! Daarom is overladen zo "gevaarlijk" bij LiPo's en wordt er alles aan gedaan om dat te voorkomen. Dus laden met meer dan 1C veroorzaakt dat niet.
Net nog getest met de TP1010.
3S LiPo is 12.41V, aangesloten laadstroom op 1A ingesteld.
Na init loopt de stroom op tot 1A al binnen de minuut werd 12.60V bereikt waarna de stroom langzaam zakte...... tot die tijd bleef de laadstroom 1A.
Kloppen die stroom/spanning aanduiding op de lader dan niet of wat ?
Zie ik iets over het hoofd?
Jan heeft hier het antwoord al op gegeven, ik heb slechts wat aanvullingen.
Bij 80% lading is de eindspanning van de cellen al bijna berijkt. Volgens jou lader is de spanning 12,6V wanneer de stroom gaat zakken. Dat betekend dat de celspanning op dat moment 4,2V is. De echte eindspanning is 4,235V. De celspanning stijgt dus slechts 35mV wanneer je hem volledig tot 100% oplaad.
Wanneer de laadeindspanning echt goed is afgesteld kan je een LiPo er veilig aangekoppled laten zonder dat dit gevaarlijk zal worden. Het enige nadeel schijnt te zijn dat ook het langdurig vasthouden van de veilige eindspanning van 4,235V per cel de levensduur van de cellen nadelig beïnvloed. Vandaar dat de meerderheid van de moderne laders de accu loskoppelen van het laadcircuit wanneer de laadstroom zo laag is geworden dat de accu als vol gezien kan worden. Bij welke stroom dat is zal per lader verschillen maar meestal wordt daar ongeveer 5% van de maximaal ingestelde stroom voor aangehouden. Laad jij de accu bijvoorbeeld met 3Amp dan zal de lader afschakelen wanneer de stroom gezakt is tot minder dan 150mA. Let wel dat kan per lader verschillen dus meer en minder zijn zeer zeker mogelijk!
Een andere mogelijkheid is dat de lader afschakeld wanneer de eindspanning berijkt is en gedurende een bepaalde tijd stabiel is. Wanneer bijvoorbeeld de eindspanning berijkt is zal de lader na een half uur afschakelen. Dat dit systeem bestaat weet ik zeker maar welke type laders dit gebruiken weet ik niet.
Er bestaan heel veel verschillende laders die al dan niet ingebouwd zitten in het apparaat waar de aacu in gebruikt wordt. Mobieltjes bijvoorbeeld hebben allemaal de lader ingebouwd. Hoe die lader werkt is helemaal afhankelijk van de ontwerper. Er bestaan speciale chips voor die het hele laadcircuit bevatten. Er zijn slechts een handje vol externe onderdelen nodig om een complete lader te maken.
Ook bij lap top computers zit de lader meestal ingebouwd. Een enkele zit in het accupack ingebouwd. De balancer zit ALTIJD in het accupack ingebouwd en kan voor ons soms best wel eens interessant zijn. Ik heb nu zo'n oud battery pack liggen en de balancer zou misschien bruikbaar kunnen zijn voor andere accu's. Wanneer ik er zin in heb ga ik daar eens mee experimenteren.
Alle meetapparatuur (dus ook de meter in de lader) hebben een bepaalde tolerantie. Ze zullen allemaal een bepaalde afwijking hebben. Bij dit soort precieze spanningen moet die afwijking zo klein mogelijk zijn. De fabrikanten weten dat ook en zullen er zeker voor zorgen dat de belangrijke punten zo nauwkeurig mogelijk zijn afgesteld. Je kan er dus best op vertrouwen dat de afschakelspanning en de ingestelde stroom binnen hele kleine grenzen goed is.
Helaas is het wel mogelijk dat wat er uiteindelijk op het schermpje te zien is minder nauwkeurig is. Hier kunnen bijvoorbeeld afrondingsfouten in zitten, deze ontstaan tijdens het uitrekenen van de spanning voor weergave op het scherm. Het is dus best mogelijk dat de aangegeven 12,6V wat aan de hoge kant is. Dat kan geen kwaad want zoals ik al schreef het afslaan zal echt wel bij de juiste spaning gebeuren.
Als laatste nog een waarschuwing!
De celspanning van een LiPo mag onder geen enkele voorwaarde hoger worden dan 4,5V.
Hoger dan 4,3V per cel zorgt al voor een duidelijke verkorting van de levensduur afhankelijk van hoe lang die spanning wordt vast gehouden. De getallen van de diverse fabrikanten zijn niet eensluidend en vele fabrikanten geven dit zelfs niet eens op. Zij zeggen simpelweg dat de celspanning nooit boven de 4,3V uit mag komen anders gaan ze kapot.
Preciese cijfers op dit gebied zijn dus niet te geven.