maximum spanning en stroomsterkte van een lipo ?

hey iedereen,

ik vroeg me af, een lipo, hoe zwaar (niet gewicht) mag je daarin gaan ?

is er bijvoorbeeld een gevaar dat je je controller en/of motor door een lipo te gebruiken die te hoge spannings/stroomwaarde gaat vernielen ?

in mijn geval nu heb ik een controller van Castlecreations => 25A en overeenstemmende motor van 25A, gebruik nu lipos van 11.1V, 1250 mah, kan/mag ik eventueel nog lipos gebruiken met hogere waarden ?

Je moet binnen de specificaties van de regelaar blijven voor wat betreft :
spanning , de waarde van het aantal cellen van je lipo. ( ....x3.7v/cell )
stroom , de waarde van de nominale stroom van de motor.

Je mag buiten deze gegevens om altijd een hogere capaciteitswaarde gebruiken voor wat de batterij betreft.Dit geeft enkel het voordeel dat je langer kunt vliegen /rijden / varen.
Het enige nadeel is dat de omvang en het gewicht van de batterij toeneemt als de capaciteit toeneemt.

Dus ;
* is je regelaar voor 1-4 cellen , dan kan je een batterij gebruiken van 3.7 tot 14.8 Volt.
* heb je een 35A regelaar , dan moet de nominale stroom van de motor lager zijn ( hij mag niet meer stroom trekken )

De capacitiet is best zo hoog mogelijk . :) ( bv 2000 mAh )
Verder heb je nog de C-waarde ( bv 15C of 20C ) deze waarde bepaalt
hoeveel maal je de capaciteit in stroom mag en kan trekken.( om je batterij niet te beschadigen )
Dus 20C = 40A bij een 2000 mah cellpack. ( 20 x 2A ) ( want 2000 mA is 2A )
15C = 30A bij een 2000 mah cellpack.

Duidelijk ? :roll:

Luc

Hey Luc,

bedankt voor je reply :)

ik ben toch wel wat wijzer geworden terug met je uiteenzetting, waarvoor men dank !

groetjes :)

Back