Maximum uit een 280

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Theo, 21 apr 2003.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Nu even zonder te verwijzen naar andere forums enzo de volgende vraag:

    Hoe haal ik het maximum (lees snelheid) uit een speed 280.
    Welke versie 280, welke prop en welke en hoeveel cellen. Zit er aan het aantal cellen een maximum. Zou je 3 X 1020Kokam op een speed 280 6V kunnen zetten?
     
  2. Frans

    Frans Guest

    Ik heb geen antwoord voor je. Ben wel erg geinterreseerd..!

    Ben namelijk aan het expirimenteren met 280 tuigjes. Persoonlijk heb ik het idee dat ik wat verkeert doe. Mijn 280 6V motortje met Grunterpropje of gws 5030 "direct drive" levert met mijn 7 gP350 maar net iets meer dan 45 gram statische trust(op een weegschaal gemonteerd en dan gasgeven.:)) Dit lijkt me veel te weinig..:( Hij trekt mijn vliegtuigjes ook niet echt Zowel de Devine (houd net hoogte, maar bij een beetje hoogte roer is het over) en mijn Micro Warbird van RBC heeft na een vluchtje met te weinig vermogen een nieuwe romp nodig..:( Wat gaat hier fout. Persoonlijk lijkt het wel of mijn accu niet genoeg pit heeft kan het me alleen niet voorstellen. heb twee pakketjes en ook twee motortjes.. rara politie pet?? Ik snap het niet meer?? Julie?

    Ik laad hem met 200 ma 2h27 Heb een Carson lader geschikt voor NiMH.

    Of is er iets anders wat fout gaat??
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Dat is het dus waarschijnlijk.
    Voldouwen die cellen! :twisted:
    Met 1A laden en gelijk gebruiken als de cellen nog warm zijn.

    Ander probleem kan zijn te hoge gemiddelde stroom voor die 350's
    Wat dan helpt is een sp300 7.2 volt gebruiken (Heeft minder stroom nodig).
    Wat ook helpt is 8 cellen gebruiken en dan met iets gas terug gaan vliegen.
    Motor "ziet" 7 cellen, maar accustroom is 7/8 van de stroom bij 7 cellen.
    (Nou vooruit. Af en toe volgas voor een leuk figuurtje :lol: )
    Deze 2 maatregelen samen kan al gauw een ampertje schelen.

    Maximum van een 280?
    Ik gebruik ze op 2 motorige met gunters op 8 cellen 500AR.
    1 280 op 8 of 9 cellen dan.
    Met vertraging op 10 cellen mischien mogelijk (niet gebrobeerd, maar reken nummertjes ziet er aardig uit)
    Stroom onder 4A houden wel.
     
  4. Frans

    Frans Guest

    Heb even gemeten en bij vol gas trekt hij dik 5 amp.
    Dan praat ik over een 280 met grunther en 7xgp350mah.

    Ga die optie van een speed 300 7,2 Volt proberen. Die optie van 1A voor de kiezen van die gp 350 celletjes is mischien ook mogelijk. Alleen komt dan het volgende probleem om de hoek kijken. Heb een multiplex deltapeak lader waarop niet staat aangegeven dat hij ook Nihm kan laden staat alleen 4-7nicd cells?? En zijn die dingen bestand tegen 1A Laad ze nu met een Carson lader welke geschikt is voor Nihm(teminste dat staat er op:)geen delta peak dus reken ik de tijd uit (1,4x350 / 200 x 60=2h27). Kan eventueel ook met 700 mah laden

    welke stroom zou er moeten gaan lopen bij een speed 280 7,2 VOlt volgas??

    Cyja,..
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Geen delta-piek?, dan beter niet mee snelladen, of je moet er bij blijven zitten om te voelen waneer het warm word (gaat vroeg of laat gegarandeerd fout :teacher: )

    Een delta piek lader die geschikt is voor Nicad en Nimh heeft een schakelaartje (of menutje) om het type in te stellen.

    Probeer maar met die pico lader of hij afslaat voordat het pack boven 45 graden wordt.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    En dan zijn er nog twee "gewone" SP 280 varianten van Graupner (d.w.z. zelfde uiterlijk met plastic endbell)...

    De 280 Sport....6V...18.000 toeren...1,73A (bij max. eff....van 55,5%)

    De 280 Race.....6V...15.658 :-? toeren...2,4A (bij max. eff....van 60%)
     
  7. Frans

    Frans Guest

    Hang hem er wel aan volgens mij zou hij dan na 29 min vol moeten zijn correct? Mocht hij dan niet uitgaan dan weet ik voldoende. Kan me goed voorstellen dat hij Nihm niet registreeerd omdat dit moeilijker te waarnemen is dan Nicd en het was een gratis ladertje, mag er niet te veel van verwachten.....

    Probeer het wel ff ..

    Hoeveel statische trust zou die combi moeten geven (om fatsoenlijk te kunnen vliegen) denken jullie bij welke stroom?

    cyja
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Leuke antwoorden maar het is me nog niet duidelijk. Dat er veel variaties zijn snap ik maar kan ik om het maximale er uit tehalen drie Kokams op een speed 280 6V zetten of geeft het beestje dan snel de geest. Moet ik in dat geval overstappen op de 7,2 volts 280.
    Ik wil het het maximale uit een 280 met Kokam halen.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    "Probleem" bij KOKAM's is dat één celletje erbij is direct 3,7V (gemiddelde van 3-4,2V) hogere spanning opleverd...een "gewone" SP280 kan echt niet tegen 3 x KOKAM (of andere LiPo).....met een belasting gelijk aan een Günthertje, gaat hij wel erg vreemd ruiken....(maar gelukkig niet voor lang ;-) )..

    De SP300 7,2V kan net 3x LiPo aan....

    de "andere" SP280...wie het weet mag het zeggen....
     
  10. Frans

    Frans Guest

    Heb nog even gemeten en hel lijkt er inderdaad op dat mijn accu pakketje het niet kan bol werken. Volgas trekt hij 5,39 A net 40 gram trust en de accuspanning gaat van ruim 9 Volt "Geen gas maar wel al aan de ontvanger" naar 3,65 Volt bij volgas... OOPS...

    Wel raar eigenlijk zijn gewoon gp 350 celletjes??

    Ga van de week wel een speed 300 7,2 Volt halen. Dit zou het een en ander moeten oplossen niet..??

    Groetjes
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Mischien zijn de cellen niet lekker geformeerd.
    Controleer de spanning per cel onbelast en bij verschillende belastingen.
     
  12. Frans

    Frans Guest

    Wat is volgens jouw de beste manier om de GP cellen te formateren??

    Verder lees ik overal dat mensen die een 280 gebruiken in combinatie met een gp 350 dat ze 8 celletjes nemen omdat ze het eigenlijk niet aankunnnen. Ik heb er dus 7. Zou wel kunnen hogere spanning betekend lagere stroom om aan het zelfde vermogen te komen. Als mijn acuu 7 cellen 6 amp moet leveren kan ik me voorstellen dat de spanning instort wat resulteerd in een nog grotere stroom om aan hetzelfde vermogen te komen,, tog????

    actie plan lijkt me dan ook extra cel bij de het pakketje,. Opnieuw formateren, welke manier???? , dan ff aan een speed 300 7,2 volt,, en vliegen maar weer ..
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    - formeren gp350 cellen: zie forum
    - stroomverbruik / prestatis 280: zie forum
    - 8x350 op sp300 7.2V: zie forum
    - 2 a 3 kokams op sp300 7.2V: zie forum
    - Opvoeren / timen sp280: zie forum

    Joost kan hier vast wel wat linkjes aanvullen.. :wink:
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zie forum is leuk Niek, echter zit ik thuis gewoon op telefoonlijntje en ben ik snel een half uur kwijt om het forum door te ploegen en wat antwoorden te vinden. Vrouw kwaad want die moet bellen of wordt gebeld, kinderen kwaad want die willen ook op de pc, en ik pissig omdat de telefoonrekening weer hoog uitvalt waar ik weer liever vliegspul voor gekocht had.
    Dussssssss
     

Deel Deze Pagina