MAYFLY 2021

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 22 sep 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    MayFly 2021

Wanneer: Zondag 30 mei

Waar:
    Old Hayroad Aerodrome , Zwolle ( Navigatie Hooiweg 1 , Zwolle)

Waarvoor: VV, VRA,VRC, Classic Rc, LB. Handgestart, Max 5 kg startgewicht, verbrandingsmotoren toegestaan.

Kosten: 5 euro ( TFA leden gratis deelname)

Aanvang: 10 00 h... einde open.

2. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Deze startmethode uit 1937 iets voor de MayFly?

beemstra, Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  3. SvdBrug

SvdBrug The First Aviators

Lid geworden:
    26 nov 2018
    Haha, en dan op het eind ook zo’n mooie prijs als een nieuwe sparky?:banana:

4. flymax

flymax The First Aviators

Lid geworden:
    11 jan 2009
    een nieuwe sparky anno nu is waarschijnlijk een Chinese kloon van een benzinemotor! ;). Dus ik denk dat er beter een oude als prijs kan geven:)

5. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zojuist de terreinsituatie en de toegangsmogelijkheden bekeken en overleg gepleegd met de eigenaar.

We gaan voor zondag!!

We hebben groen licht voor Veld 3 en neem absoluut waterdicht schoeisel mee!!

Parkeren doen we op de kantstrook op het weiland en dus parallel aan de openbare weg.
    Zaterdag middag om 14.00 h gaan Jan Poppe en ik bekijken of parkeren op die strook kan..

Indien dat gaat ( en Jan is daar positief over) dan kunnen we weer vanuit de kofferbak vliegen

Volgende update zaterdag rond 17.00 h.

MayFly detail zondag.jpg

6. RTrider

RTrider The First Aviators

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Goedemorgen,
    Kijk naar buiten en zie het mooie vliegweer.
    De jongeman heeft zijn werk goed gedaan

pappawinnie vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mocht je niet in de P rij op het veld willen staan omdat je dik voor 17.00 h weg moet...

Je mag op de oprit van de boerderij aan de overzijde parkeren...is dat mooi of mooi...

Kort P.jpg

8. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Pre-MayFly vliegen.
    uiteraard nadat we het veld hebben geprepareerd

6FECC04E-2375-44A9-A049-E414134491D1.jpeg

Ton van Munsteren, Harold en ArthurP vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De MayFly gaat zondag 30 mei definitief door..aanvang 10.00 h.

10. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Nu met z’n dertienen.
    Fantastisch vliegweer

EDC19C0B-8408-415E-B417-A82C64B2E6BE.jpeg 2843BB5D-3E5F-4B39-B378-0AD61177FFB8.jpeg B051B4F9-3AE8-464C-84A8-BA5E2EDD1876.jpeg
    EAC525F4-60B1-4876-BC5C-780E4720E09C.jpeg

11. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Zoveel ruimte daarboven
    Nou is de Thermalist niet een kleintje...maar toch balen. Beetje want is te repareren.

2A19E154-C925-436B-A0DE-F8B9E626ED67.jpeg

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens..allemaal hartstikke bedankt voor jullie aanwezigheid en dat jullie er een feestdag van hebben gemaakt.:yes:

Naast heerlijk ongedwongen recreatief vliegen is er ook fanatiek gestreden in de diverse klassen en bij deze de uitslag:

GAS ( 35 sec motorloop/ 300 sec Max)
    1e ex aequo:
    Nick Vledder, 300 sec.
    Henk van Hoorn, 300 sec.
    3e Harold van Berk, 233 sec.
    4e Bruno van Hoek, 117 sec.

NOSTALGIA (18 sec motorloop /300 sec Max)
    1e Henk van Hoorn, 300 sec.

TEXACO (1 cc/400 gr startgewicht en 300 sec Max)
    1e Henk van Hoorn, 300 sec.
    2e Ed Vink, 139 sec.
    3e Jan Wiekeraadt, 135 sec.

F- Tomboy (2cc brandstof /240 sec Max)
    1e Ed Vink 240 sec.

E- Tomboy (20 sec motorloop/ 240 sec Max)
    1e Max Zuijdendorp, 240 sec.
    2e Jan Wiekeraadt, 97 sec.
    3e Gerard Mulder, 73 sec.

VV (180 sec Max)
    1e Pieter Paul van der Meer, 180 sec.

Zelden was het zulk fantastisch vliegweer..lekker temperatuurtje en nauwelijks wind. De eersten stonden om 9.00 h al te trappelen en een enkeling ging ging door tot 18.00 h

De giga bak van Harold ..de Thermalist vloog ZO mooi statig tot..er een paaltje overstak op 50 meter hoogte...Beide kisten wisten zonder verdere schade de grond te bereiken en dat die Thermalist ook met een half stabilo in de deskundige handen van Harold nog gewoon door kan vliegen was meer dan knap.

De Saturn Powerkist van Henk had de smaak goed te pakken..op weg naar de planeet met de zelfde naam moest nog wel een rondje om de zon gemaakt worden..beter gezegd er vol in en...ondanks alle hulptroepen... van de kist geen spoor meer..en na een totale vliegtijd van rond de 90 seconden nog steeds geen kist te zien...Fred dacht een glimp gezien te hebben...en toen maar de DT aan in de hoop dat er wat in zicht zou komen want wind was er niet en de kist kon niet ver weg zijn.

Waar we ook gezocht hebben..alleen niet op Saturnus en daar is die mogelijk toch naar op weg..

Hoeveel vluchten er vandaag gemaakt zijn door de 15 deelnemers? Veel..heel veel...Ik kan me niet herinneren dat er geen kisten in de lucht waren en het samenspel met de buizerds en ooievaars was prachtig..

Hopelijk krijgen we nog wat plaatjes te zien en ..nogmaals allemaal dank voor de fantastische dag!!

13. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Heb zelf teveel gevlogen en/of gekletst. Dus weinig foto’s deze keer.
    Slecht in namen dus weet niet meer van wie die prachtige Pou de Ciel is. filmpjes daarvan upload ik zometeen naar YouTube en dan link in dit topic.

A94D8988-C113-4302-9F5D-40B47E7A9B2F.jpeg 757DC132-36ED-4B45-889B-4E245C160CA8.jpeg FF605598-1570-4B69-AF8E-43579F5F0EB7.jpeg

14. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011

15. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
  16. pappawinnie

pappawinnie The First Aviators

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Gerard, mijn naam is ook niet één die je makkelijk onthoud, Winfried Huguenin , op forum pappawinnie..... dank voor het posten!

RTrider vindt dit leuk.
  17. Peter Den

Peter Den The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Fantastische dag!
    Met name de oude power modellen maakten op mij indruk zoals de Super Slicker, maar ook de Piper van Bruno en de Simplex van Pieter Paul van der Meer (vol VV gevlogen, respect!).
    Dank aan Henk en boer Jan Poppe!

IMG_20210530_122149 (2).jpg

(ja mijn vinger staat erop,;))
    IMG_0908.JPG

IMG_0914.JPG

Enig:

IMG_0918.JPG

Enig minpuntje mijnerzijds, het ''Thermalist'' incident, volledig mijn fout: @Harold : nogmaals Sorry!
    Verder zoals al gezegd: de thuisblijvers hadden ongelijk!

Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2021
    RTrider vindt dit leuk.
  18. Harold

Harold The First Aviators

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Geen punt Peter.
    Ik had al tijdens de vlucht besloten om de staart te veranderen. Constructie onhandig en roervlakken te klein naar mijn zin, want reageerde bijna niet op sturen.
    Gelukkig rustige lucht, dus ging net, maar het leek wel vrije vlucht en dat is natuurlijk niet de bedoeling :rofl:

Deze modificaties van John Woodfield met grote roervlakken maken de boel wat wendbaarder.

Laatst bewerkt: 31 mei 2021
    Peter Den vindt dit leuk.
  19. Peter Den

Peter Den The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2005
    @Harold; had ik ook nog je naam fout, zal het ooit nog eens proberen goed te maken!

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Met dank aan Gerard voor het zoeken gister na afloop (naar die rood/wit/blauwe powerkist) en vanmorgen enkele uren door het gebied in een waaier ten zuiden van de startplaats gekeken.. Nix noppes.

Nu in overleg met Nick om vanavond wat te gaan zoeken met een drone.

Wat er gebeurde

Ik denk zo rond 13.00 h weer een vluchtje met de Saturn..

Aan het einde van de motorlooptijd van 20 seconden zat de kist exact in de zon en kon ik hem niet meer zien ...dus met zender de zon afschermen en kijken of die weer tevoorschijn kwam...maar ik zag hem niet..nog hooguit 15 seconden gewacht en wat jongens gevraagd mee te kijken...zagen ook nix..

Na hooguit 90 seconden na de start de DT aangezet..in de hoop dat we wat zouden zien dalen..en het kon niet ver weg zijn er was nauwelijks wind.

Fred dacht wat te zien in de richting van de boerderij en tussen de 2 grote populieren het rijtje populieren..( zie de foto hierboven) maar op behoorlijke hoogte en verloor het contact...niet zeker of dat het model was...een ander zag ook wat..maar dat was een vogel..( richting zie de rode lijn op de kaart)

De kist zakt snel met de DT aan ...en kan niet langer dan 2 tot 2,5 minuten boven geweest zijn..en moet dus dicht bij liggen...

Ik ben ook in de tuinen van de buurtbewoners geweest..op een plat dakje bij Jan Poppe gekeken met de ladder er bij..

Misschien is de kist toen hij na 20 seconden toen de motor gestopt was en pal in de zon uit het zicht was ( en hij kan fff rechtuit vliegen) wel over ons heen gevlogen en ligt hij niet hooguit 1000 meter downwind maar bv hooguit 500 meter upwind...

Vanmorgen nog door het hele gebied (binnen de rode lijn) gefietst en gelopen maar nix nie kist

Het punt waar ik de kist uit het oog verloor kun je op de kaart zien in het woord boerderij eigenaar..bij de "g" moet op ongeveer 125 -150 meter hoogte geweest zijn en pal in de zon dus meer dan 45 graden kijkhoek en dus minder dan 100 meter bij mij vandaan.

En wat kan die kist in die 2 minuten aan afstand afgelegd hebben...en na de motorstop kan het ff rechtuit gaan maar dan begint hij vanzelf te cirkelen...nou 500 meter? dan is het wel op..

Dus het is een raadsel waar de Saturn is gebleven..

Mogelijk was het deze vlucht zullen we maar zeggen..

Deel Deze Pagina