MAYFLY-TALK 2021

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Bruno van Hoek, 19 aug 2020.

1. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Weinig toeren gaat niet werken. Dan kan ik mijn prop niet aan de gang krijgen.

Wellicht een demo van hoe de moderne wakefield tegenwoordig is...

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kan echt wel....niet in de bladlock en met 2 handen...( linker hand bladen uithouden...dus op de vintage manier:D:p)..
    En geen VIT..

3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De modellen specs en wedstrijd reglementen die we met de org groep hebben gemaakt staan, na enkele dagen als concept, nu als definitief in het MayFly topic.

We kunnen ons gaan uitleven :yes:.

eric_laermans vindt dit leuk.
  4. eric_laermans

eric_laermans The First Aviators

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Ja, en ik ga hopelijk ook deelnemen met iets van eigen bouwplank.

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  6. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Hier zijn de SAM Rules, zal wel iets v.w.b. een reglement te vinden zijn.

Bijgevoegde bestanden:

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Was de 1/2 A uitsluitend de 0,8 Cox (met volle standaard tank..zonder tijd limiet voor de motorloop) of elk type motor met een gelimiteerde motorloop tijd...that's the question..

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    SAM is niet van toepassing....zijn moderne regels voor vintage klassen..

Wat ik zoek zijn de originele specs voor 1/2A

Het is in ieder geval een begrensde motorlooptijd (op de Blazer tekening staat al een timer)

Hoe je de motor loop begrenst bij onze beoogde wedstrijd is vrij..bv via RC , via een timer of via de bandstofhoeveelheid.

Zal het wel fff vragen in Engeland..

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Motorloop tijd 1/2. A was bij aanvang 10 seconden...een mooi uitgangspunt voor een eventuele wedstrijd.

10. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Maak toch niet uit elke 0,8 of 1cc bruikbaar , model moet wel balsa zijn geen piep of carbon. its all about de fun

11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hoe ja je dat doen met een cox met tankje valt niet te regelen of timen

12. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    misschien max 10cc brandstof in de tank en voor elke seconde langer lopen 10 sec straftijd

13. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De 1/2 A klasse is voor motoren tot 0,8 cc. (.049 cu")

De motorlooptijd was bij het ontstaan van de klasse 10 seconden ( nu wat korter) en de vintage modellen zouden het dus goed moeten doen met deze motor en motorloop tijd.

De Cox TD was een veel gebruikte motor en een separate tank (TD heeft geen vaste tank) en brandstoftimer timer wordt de motorloop begrenst.

Indien je een motor met vaste tank gebruikt is het inderdaad een beetje stoeien met de brandstof hoeveelheid in de tank.

Uitgaande van 10 seconden en een max van 120 seconden vliegtijd is bij een wedstrijd met hoog fungehalte een overrun beter niet als ongeldige vlucht maar inderdaad als strafseconden te zien....dus elke seconde te veel motortijd is 12 seconden reductie. Om de max van 120 seconden te halen moet je bij een overrun dus langer vliegen.

Is ook door te trekken naar de FAI F1C vintage klassen bv

Een tot 1953 kist mag maximaal 20 seconden motorloop hebben en moet 180 seconden vliegen voor de max....dit doortrekkend is elke seconde te lange motorloop 9 seconden reductie. etc etc.

Ton, Jan en JanHein...Kunnen we daar mee leven?

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Super Slicker ( Hans en ikke) is ook een FFP en wel van 1947 dus valt in de groep tot 1953.

Mag dus 20 sec motorloop hebben bij een Max van 180 seconden totale vliegtijd

Wel SC vliegen door bv de hoogteroer uitslag op nul te zetten.

16. wie1963

wie1963 The First Aviators

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Ton mooie plaatjes, ik hoop dat we een zeer lange winter krijgen, en ben er bang voor dat je lazer overuren moet gaan draaien.

17. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wordt leuk Jan we gaan een hoop vintage fun beleven.

18. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Klinkt goed ik zeg doen en we gaan ervoor

19. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    van een Spuitje tankje maken waar Max 10 cc in past , lijkt me goed te doen . Ik heb ook nog twee coxjes liggen met aangebouwd tankje kunnen we ook gebruiken. En wat Ton al aangaf het gaat om de fun en het vintage gehalte . Dus geen piep en carbon maar balsa en vlies .

Je kunt met een vul spuit makkelijk 10 cc uitmeten en als je vals wilt spelen ga je gang maar . Mij lol is er niet minder om.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Extern tankje van een spuitje werkt meer dan prima..maar..de 5 cc spuit (kleinere diameter) is al meer dan genoeg..ik heb ze op de hekkings met 2,5 cc diesel..is al goed bij volle 5 cc voor 25 seconden

Dus ik start..vul bij bij afslaan...en zodra het goed loopt fff wachten totdat het niveau goed staat en dan lanceren

Deel Deze Pagina