MBF-project: Doppelraab

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jitze, 26 apr 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Edit: het project is inmiddels een aantal fasen verder dan de interessepeiling die in deze post beschreven staat. Lees rustig verder om de vorderingen te volgen.


    Naar aanleiding van een ander topic lijkt het me handig een interessepeiling te doen.

    Op RETROPLANE.net is de Doppelraab te vinden, zie Maquette du Doppelraab
    De tekeningen, waaronder ook voor CNC bruikbare bestanden, zijn te krijgen bij Retroplane. Als er genoeg interesse is kunnen we iemand zoeken om een shortkit van alle freesdelen te maken.

    Specificaties van het toestel:
    Schaal: 1 op 5
    Spanwijdte: 2,55m
    Lengte: 1,26m
    Gewicht: 2,5kg

    Zie hier een mooie foto van het 3D model van de Doppelraab:
    [​IMG]

    Een Doppel in de vlucht:
    [​IMG]

    Hier is informatie te vinden over een Nederlandse Doppelraab: PH-814


    Nu dus de vraag: wie zou er interesse hebben in een shortkit?
    Je zit nergens aan vast. Als er genoeg interesse is wil ik de kar wel trekken en gaan navragen hoe het zit met rechten en dergelijke als de tekeningen van Retroplane gebruikt worden. Daarna uitzoeken waar hij het beste gefreest kan worden en de prijs hier doorgeven. Op dat moment hoeft er pas definitief beslist te worden.
    Let wel: dit is een langlopend project, verwacht niet dat je binnen een maand een pakket hout hebt liggen!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    De geinteresseerden tot nog toe:
    • Max (Flymax)
    • Sandrover
    • Jorn
    • Peter Verhulst
    • Jan Brilman
    • John (Heligek)
    • Olivier (vjete)
    • Jitze
    • Albert (Albertmobiel)

    Update 27 mei:
    - De tekeningen moet je zelf bestellen bij Retroplane inclusief de CNC frees-files. Dit kost 32 euro.
    - RBCkits kan een shortkit leveren van de spanten. Kost 55 euro per kit.

    Ik ben bezig met uitzoeken waar we hout het beste kunnen bestellen. Wellicht kan dat ook bij RBCkits. Het is de bedoeling dat je zelf de latten snijdt, dat scheelt veel in de kosten.

    Voor de folie lijkt solartex de beste kandidaat te zijn. Ik ben nog aan het uitzoeken waar dat goedkoop te krijgen is. Er is zo'n 6 strekkende meter nodig.
    Het wiel kan ik bij Hobbycity bestellen. Die hebben 2,75" en 3" schaalwielen. Welke het beste past kijk ik nog even na.
    Qua scharnieren lijkt het me handiger als iedereen het type gebruikt wat hij gewend is en prettig vind. Je hebt er in ieder geval 12 van nodig.

    Afhankelijk van hoe het loopt ga ik waarschijnlijk de kits compleet maken met alle bestelde spullen.

    Update 12 juli
    de prijzen voor de Doppelraab onderdelen zijn bekend.

    Een shortkit gaat 55 euro kosten
    Het benodigde hout en aluminium kan voor 25 euro meerprijs geleverd
    Een wiel kan er voor 6 euro bijgeleverd worden
    En Solartex voor 8.5 euro per meter (6.25m nodig als je alles in 1x goed doet)

    Mochten er hier mensen meelezen die hard twijfelen over het bouwen van dit toestel: binnen enkele weken sluit deze ronde en dan is het te laat...
    Je kunt in ieder geval vast de shortkit kopen, de rest van de onderdelen kun je altijd nog bij de lokale hobbyshop kopen.

    ------------------Einde updates-------------
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Jitze,
    Ik heb wel belangstelling. Bij onze zweefclub (ZCNOP) vliegt een Duits geregistreerde Doppelraab (waar ik helaas te zwaar voor ben). Helaas, want de eigenaar is meestal wel bereid om anderen een vluchtje te gunnen.

    Max
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag Max,
    leuk dat je interesse hebt in de Doppelraab! En voor jou is het natuurlijk eenvoudig welk kleurenschema je wilt kiezen, het voorbeeld kun je regelmatig bekijken.
    Welke registratie heeft die Doppel?
     
  4. sandrover

    sandrover

    Lid geworden:
    24 mei 2006
    Berichten:
    67
    Mij mag je toevoegen aan het lijstje van geïnteresseerden.
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    leuk, dat gaat al gauw de goede kant op!
     
  6. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb zeker interesse!
     
  7. Doppelraab

    Jitze,
    pb ivm interesse.

    Leuk idee trouwens en een prima initiatief
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ik garandeer niks, maar schrijf me maar op.

    Vind het een erg mooi ding . . .


    jan.
     
  9. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    zet mij er maar bij
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    contact Retroplane

    Heren, bedankt voor de interesse tot nog toe! Voor mezelf had ik gesteld dat het vanaf 5 man interessant en betaalbaar begint te worden, en het lijkt erop dat dat in ieder geval wel gaat lukken. Mochten er meer geinteresseerden zijn: vooral doorgeven! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!


    De eerste stap was om naar Vincent van Retroplane te mailen. Ik heb hem gevraagd of iedereen voor de freesfiles moet betalen of dat er wat met de kosten te spelen is. Daarnaast ook gevraagd of we korting kunnen krijgen als we meerdere tekeningen in 1x bestellen.
    Het antwoord: graag per persoon de tekening + freesfile bestellen en de kit niet commercieel produceren.
    Helaas is er op de tekening en files dus niet te besparen.


    Zie:
    Hello Jitze

    if you are some friends, 3 or 4... you can cut short-kit from my files, but I don't want there is a business of short kit with my work to many modellers
    the best will be if every modeller who want a short kit, order to me the package plans+files, but for me it's impossible to control, the better is the confidence
    but the world of modelling is small and everyone knows everything ;o)

    I had many problem with american compagny and ebay who sold my gliders without permission,

    if you want to buy xx plans, tell me exactly the number and I will calculate the total with shipping, but not sure it will be less expensive, I count only 5 euros for shipping per plans, same things, I don't want sell many plans if there is a business about reselling my plans

    if I send several plans, I am obliged to put them in a parcel, not in a letter, and a parcel is always in danger of being lost, so I prefer that each person needs a plan + files, command me personally, it's more simple for me and I do not think it will be cheaper to bundle several plans

    I hope you understand my poor english

    best regards, Vincent
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    volgende stap

    De volgende stap is:
    - tekeningen + freesfiles bestellen


    Foto's van onderdelen die nodig zijn zal ik hier posten zodat we gezamelijk kunnen zoeken waar we dit kunnen inkopen.
    Met de freesfiles ga ik aan de slag om te kijken wat dat gaat kosten.



    Even voor de duidelijkheid: ik doe dit enkel als hobby en omdat ik het een uitdaging vind. Het is niet mijn bedoeling hier iets op te verdienen.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Shortkit beschikbaar!

    Soms loopt alles even wat makkelijker en sneller dan je verwachtte.

    Euberlay Modelisme heeft toestemming van Vincent om shortkits van de Doppelraab te leveren, dus ik heb ze een mail gestuurd.

    Het antwoord: we kunnen een shortkit van de Doppelraab leveren voor ongeveer 75 euro. Verzendkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid kits die besteld worden.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Voordat iemand de shortkit besteld lijkt het me alsnog handig om eerst de tekeningen en de CNC-files te bekijken. Ik zal dit bestellen en hier wat info plaatsen als ik het binnen heb.


    Edit: plannen zijn inmiddels besteld en betaald.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De DXF files zijn me inmiddels al toegezonden.
    Hierbij een overzichtje van het hout dat nodig is voor het frezen van de onderdelen:

    4 stukken balsa 2mm van 500x100mm (2 plankjes dus)
    4 stukken balsa 2mm van 500x100mm (ook 2 plankjes)
    1 stuk triplex 1mm van 500x100mm
    1 stuk triplex 1,5mm van 500x150mm
    3 stuks triplex 3mm van 500x250mm

    Het bestaat uit onder andere 46 vleugelribben, een aantal rompspanten, en nog wat benodigdheden.

    Voorlopige conclusie: zelf zagen is een erg grote klus als er een shortkit voor 75 euro te krijgen is.
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle

    Jitze,
    Ik weet zo niet wat de registratie is maar dat het model die kleuren moet krijgen is natuurlijk duidelijk!!
    Max
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle

    De site van de vereniging historische zweefvliegtuigen brengt uitkomst: het gaat om de D-5391 uit 1955.

    Max
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Voor de goede orde: ook al heb je een CNC Cad cut kit: dit is geen modelletje dat je even in een weekend in elkaar plakt. :nooo:

    Zie het bouwverslag op de site die ons ondertussen zo bekend is . . . :p

    Wat overigens absoluut niet wil zeggen dat we er van af zouden moeten zien; in tegendeel!

    Een groep bouwers die elkaar continu met best practices bestookt: dat moet goed gaan!

    (Om het geld gaan we het niet laten, toch? )


    jan.
     
  19. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Echt een leuk initiatief, we zijn goed op weg!
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen

Deel Deze Pagina