MBV het Y

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
A

arttext

Guest
Hier is een 'staatsiefoto' van de trots van MBV het 'Y';
de 'Theo'; een 7 1/4 " gauge stoomloc.

Ruud

Theo-cutout-small.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
En hier is een tweede in de serie 'Staatsiefoto's' van de MBV het 'Y'; de stoomtractor van Cor.

Cor_track_final_small.jpg

Ruud

Ik heb geen spoor in de tuin liggen waardoor hij op de schoorsteenmantel is komen te staan.
Helaas komen er nog wel eens mensen die hem graag in de handen nemen en vervolgens ben ik weer een dikke week bezig om hem in en uit elkaar te halen en te poetsen.
Ik hoop dat hij in een verzameling komt te staan of dat er echt mee gereden gaat worden.
Ik zal hem zeker niet weg doen aan iemand die zegt dat het leuk speelgoed voor zijn kleine jongen is.
De Puffin heb ik ook aan een verzamelaar verkocht die zelf niet de kunde had om er één te bouwen.
De man had vitrine kasten vol met stoommachientjes en ketels staan, allemaal in puike conditie.
Voor de Chaloner hoop ik een zelfde persoon te vinden, iemand die er zuinig op is.

afgeperst....
:rolleyes: Met aan alle kanten nog uitlekkend water. . . :confused:

Sorry Ruud, maar hier zakt mijn broek van af.

Ik was er natuurlijk niet bij en moet het maar doen met wat er te zien is op de film, maar ik ben blij dat zij mijn ketel(s) niet keuren.
Ik zou er geen prettig veilig gevoel bij hebben.
Ik heb (gelukkig) de echte stoomwezen inspecteurs nog gehad.
Vanaf 1982 en dat waren "pietjes precies" een ander zou zeggen "zeikerds".

Een veiligheid hoor je af te blinden, dan zet je met water (zonder luchtbellen) de ketel onder druk.
Zorg ervoor dat er geen temperatuur verschillen ontstaan (druk verhoging bij zon), ga dan koffie drinken.
Als je terug komt en de manometer staat hetzelfde is de ketel lekdicht.

Op de film moeten ze blijven doorpompen omdat alles lekt. . . .
Met een zaklampje "even" kijken en klaar. . . .:sad:
Knap als je dan kan beoordelen of hij dicht is.

Sorry dat ik weer zo schrijf , ik ben als het gaat om "veilige stoom" een zeikerd.
Iemand stelde mij ooit voor om eens een cursus te gaan doen bij het SOMA
Machinisten opleiding en dan vooral gericht op stoom en walsen.
Toen heb ik maar geantwoord met de vraag of ik daar les moest gaan geven. :p

Bij de trekker lekt er water via de gland uit de schuifkast, logisch, want vanaf de ketel gaat het via de regulateur naar de schuifkast, en dat is 1 blok.
Als de regulateur dus ietsje lekt dan komt het complete cilinderblok vol water te staan.

Maar als dit afpersen volgens de nieuwe regels is ? dan stop ik onmiddellijk met het ontmantelen van mijn ketel uit de vrachtwagen.

Ik dacht dat ik de ketel los en afgeplugt moest aanbieden ter keuring, dus zonder regeulateur, peilglas, veilighied enz enz... ?

Maar goed, het zal wel goed zijn, want de meeste van deze mannen kom ik over 4 weken in Leek tegen, met onder stoom staande machines.

Ja John , zo zie je maar wat er allemaal maar kan en mag (en soms niet eens hoeft van de wet)

hou op hou op.....
Met hemelvaart moet ik iets ondertekenen met betrekking op het afgeperst zijn van mijn ketel anders mag ik niet eens opstoken.

PED: ketel inhoud minder dan 2 ltr = keuringsvrij.....
Maar ja, op dat evenementen terrein bepalen zij de regels, dus dien ik iets te overleggen anders geen vuur in de vuurkist.

Maar, nogmaals, veiligheid boven alles, geen onnodige risico`s !!!

verklaring

hou op hou op.....
Met hemelvaart moet ik iets ondertekenen met betrekking op het afgeperst zijn van mijn ketel anders mag ik niet eens opstoken.

PED: ketel inhoud minder dan 2 ltr = keuringsvrij.....
Maar ja, op dat evenementen terrein bepalen zij de regels, dus dien ik iets te overleggen anders geen vuur in de vuurkist.

Maar, nogmaals, veiligheid boven alles, geen onnodige risico`s !!!

Is het oververleggen van de z.g. "Eigen Verklaring" (nieuw model) niet voldoende?

Ruud

Is het oververleggen van de z.g. "Eigen Verklaring" (nieuw model) niet voldoende?

Ruud

Ruud, ik weet het niet meer.....
het is wel zo dat ik 6 bar stook, geen maximaal 3 bar.

enfin, ik heb vandaag de ketel uit het frame gehaald en ontdaan van alle appendages.
op korte termijn maar eens contact opnemen met de keuringsinstantie van de NVM hier in de buurt.

Ruud, ik weet het niet meer.....
het is wel zo dat ik 6 bar stook, geen maximaal 3 bar.

enfin, ik heb vandaag de ketel uit het frame gehaald en ontdaan van alle appendages.
op korte termijn maar eens contact opnemen met de keuringsinstantie van de NVM hier in de buurt.

Da's wel jammer net aan het begin van het seizoen.....
Ik weet wel van mijn voorzitter dat ze er nog steeds over aan het discussieëren zijn. Voor grote ketels als voor 7 1/4 " locs is het wel moeilijker geworden sinds 1 april, die mag de stoomgroep zelf niet meer keuren.

Ruud

En wat is daar de reden van?

De certificatieschema's per 1 april 2013 als onderdeel van de Warenwetregeling drukapparatuur die beoogt landelijke wetgeving op het gebied van drukapparatuur in overeenstemming te brengen met de Europeese 'Ped Richtlijn'

Ruud

Dat zal wel te maken hebben met de maximale waterinhoud vd ketels.
Roodkoperen ketels blijven toch gewoon onder keuring van de vereniging ?

Staal zal bij een grote ketels wel onder andere wetgeving vallen en dan onder Lloyds gekeurd moeten worden.

Back