Volgens mij is het heel simpel.
Dat iets niet gekeurd hoeft te worden volgens een reglement betekend in mijn optiek niet dat het niet veilig meer hoeft te zijn.
Bij iedere andere vorm van modelbouw geldt toch ook dat jijzelf verantwoordelijk bent voor de staat van je model. Zeker bij het gebruik tijdens een openbaar evenement.
Geen persbewijs betekend dus niet automatisch dat je niet verzekerd bent bij een calamiteit. Je voldoet immers aan de regelgeving.
Mocht er na het voorkomen van een calamiteit, waarbij jouw model betrokken is geweest, echter blijken bij nader onderzoek dat jouw ketel ondeugdelijk is heb je wel degelijk een probleem!
Een persbewijs is in deze niets meer dan een verzekering naar jezelf dat je goed bezig bent en is het is handig om achteraf ( dus na een calamiteit) aan te kunnen tonen dat je er voorafgaand alles aan hebt gedaan om je er van te vergewissen dat de ketel veilig was ten tijde van de persing.
Waar ik me een beetje aan stoor in de hele keuringdiscussie is het feit dat er zoveel verschillende verhalen worden verteld. Over dat een persingsbewijs verplicht is bijvoorbeeld voor alle ketels terwijl dat dus niet zo is. Het merendeel van de stoomketels haalt de 2 liter niet en zal niet boven de 6 bar komen.
Ook hoeft een vrijwillige persing voor een categorie 0 ketel dus niet uitgevoerd te worden door een keuringsmeester. Wanneer je dit zelf met beleid doet en het bijvoorbeeld filmt is er geen instantie die achteraf kan beweren dat je niet goed bezig bent geweest.
Als een organisatie van een evenement stelt dat alle deelnemers alsnog verplicht een persingsbewijs moeten kunnen overleggen zijn ze daar geheel vrij in, je hoeft er niet te staan!
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die vanuit zichzelf de moeite en energie in steekt om het goed te willen doen moeite heeft met personen die dat niet doen. Bedenk echter wel dat deze mensen dus vanuit de wettelijke basis niets verkeerd doen!
Ik ben het helemaal met John eens dat veiligheid op nummer 1 moet staan en zal bij twijfel mijn verantwoordelijkheid nemen en dus niet stoken.
Er zullen echter altijd mensen zijn die dat niet doen en jammer maar helaas! Dat mogen ze van de wet!
De enige echte oplossing is dus om de wetgeving hier op aangepast te krijgen en die personen op die manier te verplichten hun verantwoordelijkheid te nemen.
Zo is bijvoorbeeld ook de APK in het leven geroepen omdat er te veel gevaarlijke, niet of nauwelijks onderhouden auto's op de weg rondreden. Daar aan terugdenkend, ik mis het tv onderdeel 'Wrak van de week' nog wel eens.
" Die zien we nooit meer te-rug! "