MBV het Y

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
1..Heb je mijn ketel weleens aan boord zien staan, daar kan je niet omheen lopen hoor, met andere woorden je kan alleen maar zien dat hij er staat.

Moet je een grotere boot kopen.

3..Nooit een ketel in bedrijf gesteld zeker na de bouw of reparatie?
Persen wordt gedaan om te kijken of hij dicht is en of de sterkte berekeningen kloppen, bij herkeuringen (in verdachte gevallen) om te kijken of er te dunne plekken in de plaat zitten.

Nooit zo'n hobbyBob keteltje van een paar honderd liter.
Er stond zo'n 300 (MWth) opgesteld aan thermisch vermogen.
Op het rooster en uitbrand kon je een tennisbaan aanleggen en dat maal 5.

Ik ben geen mechanische man, mijn taak bestond uit controleren van de meet- en regeltechniek, waaronder dus ook de (electrische)veiligheden vielen.
Wanneer iets stuk ging werd voordat er iets nieuws geplaatst werd deze eerst getest, ingeregeld, geplaatst en onder bedrijf nogmaals getest en vervolgens verzegeld.
Was de zegel beschadigd, dan ging de ketel uit bedrijf, schade 300.000 euro / uur, werd het bewuste apparaat eerst getest voordat er weer opgestookt werd.
Teveel monteurs en operators liepen er rond met een fittingschroevendraaiertje welke de veiligheid danig in gevaar konden brengen.
Ook hier weer mensen die in een poging om zo snel mogelijk weer in bedrijf te komen, apparaat gaf bv storing, de veiligheidsregels totaal uit het oog verloren en alles met de beste bedoelingen.

PS, een halve dag na het persen 6 klappijpen (membraamwandketels) dus persen is ook niet "waterdicht" zoals je kan zien.

Ja hoor boris je hebt gelijk, maar ik doe dat soort werk (hobby) wel en jij keek alleen maar toe zonder overall.(misschien met stofjas en heel veel pennen in je borstzak.:teacher:
Houdt even op zeg, ik ken je geschiedenis uit andere draadjes. :D

Zo komen we natuurlijk nergens met opmerkingen van "grotere boot kopen" jij stelde voor om modelketels te laten keuren en een zegel te geven voor een dag. :cool:

Hoe stel je deze manier van jouw ketelkeuren dan voor bij kleine modellen, of worden die gewoon verboden. :x-mas:

Over klappijpen na persen kan ik niet oordelen, als er een veel te groot vuur in zat en geen circulatie (ik noem maar wat) krijg je een nieuwe ketel zelfs stuk.
Ik weet wat een uur stilstand kost met energie centrales.
Als men dan 15 minuten kan winnen aan opstarttijd, zal dat vast niet worden gelaten.

Zo komen we natuurlijk nergens met opmerkingen van "grotere boot kopen"

Ik kom niet met die boot van jou op de proppen.

Hoe stel je deze manier van jouw ketelkeuren dan voor bij kleine modellen, of worden die gewoon verboden. :x-mas:

Ketel persen op de dag van stoken.
Een extra aansluiting op de ketel waar de keurmeester een (bv) 3 bar veiligheid in kan schroeven welke hij aan de ketel kan verzegelen.
Het geeft geen sluitende garantie, maar veel moeilijker hoeft een stukje "echte" veiligheid en controle niet te zijn.

Over klappijpen na persen kan ik niet oordelen, als er een veel te groot vuur in zat en geen circulatie (ik noem maar wat) krijg je een nieuwe ketel zelfs stuk.
Ik weet wat een uur stilstand kost met energie centrales.
Als men dan 15 minuten kan winnen aan opstarttijd, zal dat vast niet worden gelaten.

Als voor het opstoken, na vervangen van bemetseling bij klappijpen, 24 uur staat wordt er ook 24 uur over het opstoken gedaan.
Reparatie van een vuurvaste muur van 38x12 meter, eventueel x 4, dak en het risico op nog meer klappijpen weegt niet op tegen een kwartiertje eerder in bedrijf.
Niemand wil bij de baas op bureau geroepen worden met de mededeling dat "zijn" kwartiertje tussen de 5 en 10 miljoen extra gekost heeft.
Daarnaast is op- en afstoken een geregeld proces waar de operator nuwelijks of geen invloed op heeft omdat je in die tijd de millueregels kan overschreiden als het niet goed gaat, dus de computer stookt op.
Ook het overschreiden van de millueregels levert je nog een paar boetes op die niet misselijk zijn.

Ik kom niet met die boot van jou op de proppen.
Ketel persen op de dag van stoken.
Een extra aansluiting op de ketel waar de keurmeester een (bv) 3 bar veiligheid in kan schroeven welke hij aan de ketel kan verzegelen.
Het geeft geen sluitende garantie, maar veel moeilijker hoeft een stukje "echte" veiligheid en controle niet te zijn.

Leuk bedacht (Rob ??) maar wie gaat die extra aansluiting op de ketel realiseren ?
De keurmeester kan dan een veiligheid er in schroeven welke verzegeld kan worden ???
Tuurlijk, die beste man heeft 50 veiligheden in zijn zak die in elk keteltje geschroeft moet worden, duhh.

Ik stop met deze discussie want dit hele topic raakt toaal vervuilt aangaande het originele onderwerp, namelijk de nieuwe site van modelbouw vereniging "Het Y" welke Ruud zo mooi gemaakt heeft.
Eigenlijk had de moderator al eerder moeten ingrijpen want deze discussie is al eerder gevoerd met nare opmerkingen over en weer, en daar pas ik voor.

keteltjes

idd wat een gedoe zeg..

ik heb onlangs zelf twee dikke keltels op de kop getikt, 1 alweer verkocht maar 1 expres gehouden, een grote dikke staande ketel gemaakt van zo'n ''howwitzer'' huls, daar zelf maar een draadje over starten dan?

Ik moet echt wel een en ander weten denk ik, weinig verstand van ketels, meer machinebouwer.

Groet, MD:thumbsup:

Leuk bedacht (Rob ??) maar wie gaat die extra aansluiting op de ketel realiseren ?

Mijn ouders noemen me Boris, maar jij mag ook meneer zeggen hoor.
Jij wilt spelen met de ketel, dan realiseer jij ook de aansluitingen die nodig zijn.
Je laat toch ook je ketel keuren, dus ik snap die opmerking eigenlijk niet.

De keurmeester kan dan een veiligheid er in schroeven welke verzegeld kan worden ???
Tuurlijk, die beste man heeft 50 veiligheden in zijn zak die in elk keteltje geschroeft moet worden, duhh.

Ik heb met racewagentjes geraced en speed-bootjes gevaren, daar moest de gebruiker in de eerste instantie de (ronde) tijdzenders zelf kopen.
Naderhand werden de zendertjes door de vereniging gekocht en "huurde" je de zenders van de vereniging.
Zo ook kan men dat met de veiligheden doen, wil je je model draaiende showen dan zal je een veiligheid moeten huren.
Zo wordt de veiligheid terug betaald en is de vereniging verzekerd dat er geen ketel draait zonder goede veilheid.

Vreemd dat mensen wel voor veiligheid zijn, maar daar niets voor willen doen of over hebben.

Persoonlijk denk ik dat het een nuttige discussie is, misschien niet in het juiste topic maar dat zou verplaats kunnen worden.
Misschien kan MBY het idee wel oppakken en het verder uitwerken zodat het over een jaar oid ook echt gebruikt wordt.

Ok, nog 1 berichtje dan,

Boris, ik dacht dat je iemand anders was, die uit dezelfde omgeving als jij komt met dezelfde opvattingen over dit gebeuren.

Het is op zich wel een aardig idee, maar het probleem zit hem in de verschillende groottes van modelstoomketels.
Dat kun je niet vergelijken met rondetellers in een speedboot, daar maakt het niet uit hoe groot de boot is, de teller doet het toch wel.

Bij elke stoomketel hoort een verwarmd oppervlak met daarmee een bepaalde stoomproductie.
De veiligheid dient deze overtollige stoomproductie goed af te voeren.
Maar elke ketel is verschillend, met, probleem 2, verschillende aansluitingen.
Dus het is wel haast een onmogelijke opdracht om zo iets te regelen.
1 veiligheids ventiel is trouwens te weinig, boven 3 bar zijn er 2 voorgeschreven.
en de meeste modellen boven 3 bar hebben ook 2 of meer veiligheden.

Volg gewoon de opgestelde regels van het samenwerkings verband stoomgroepen, dan kunnen we in principe veilig stomen.
Afgelopen 4 dagen in ieder geval lekker kunnen rijden met m`n stoom lorrie!

howwitzer ketel

John,

jij lijkt me nog het meeste verstand er van te hebben in deze. Zou jij mij wat willen adviseren met de ''howwitzer'' ketel, ik weet er echt geen snars van.

Binnenkort wel ff foto's sturen maar allerlei ''ketelkenners'' zit ik niet echt op te wachten.

heur t wel.....

md

Beetje googlen en je komt John vanzelf tegen met het volgende:

Om een lang verhaal kort te houden, het messing komt meestal als restand bij een metaal bedrijf vandaan, daarom weten we de precieze samenstelling niet, en is ons altijd geleerd dat messing ontzinkt.
Daarom nooit messing voor ketels en appendages, maar brons.

Daarom zij ik al :
Nu hoor ik net dat er iemand een stoomketel wil gaan maken van messing. . . . . . . . . . . . . . .
Er wordt dus nog steeds niet genoeg over modelstoom en ketels geleerd en gesproken.

Ik zal verder kijken naar voorschriften over het zelf bouwen.

Bij regner zijn alle ketels van messing hoor
En dat is een fabriek
Wilesco doed dat ook

Kan heel goed Frederik. Er zijn speciale messingsoorten die geen last hebben van ontzinken. Maar die halen wij als hobbyisten niet zomaar bij een winkel. Dan heb je het echt over gecertificeerd materiaal, waar je als privé persoon niet aan weet te komen.
Vroeger kon ik nog wel eens wat ritselen in staal, aluminium en koper legeringen, maar die tijd is voorbij.........

Groet,

Ad

Wilesco maakt zijn keteltjes idd van messing.
De reden hier achter zal zijn dat:
- er maar af en toe gestookt wordt
- de druk laag is (max 1.5 bar geloof ik)

Zelf zou ik geen messing gebruiken, maar voor duurzamer roodkoper gaan.
Nadeel van messing is ook dat bij het hardsolderen kans is dat je het messing te heet stookt en het zink er uit wordt gestookt, wat weer een ernstige materiaal verzwakking is.

Roodkoper kan er veel beter tegen, en is als plaat beter vervormbaar om bijvoorbeeld ketelfronten etc. te maken.

Ik zou een stoomketel altijd zilver solderen, ook voor "lage" drukken, mocht ie een keer droogkoken dan smelt niet direct je ketel kapot op de soldeernaden.

Nadeel van messing is ook dat bij het hardsolderen kans is dat je het messing te heet stookt en het zink er uit wordt gestookt, wat weer een ernstige materiaal verzwakking is.

Ik denk niet dat dit gebeurt. Ontzinking is een elektro-corrosief proces, en heeft een elektroliet nodig (water). Maar wel zal je zien dat het door te (lang) heet worden z'n sterkte verliest. Die sterkte krijgt het door versteviging tijdens een grote mate van koud vervorming (koud walsen voor plaat), en dat effect gaat verloren bij verwarming. Ik heb daar wel eens een verhaaltje over geschreven. Ik heb hier nog wat proefstukjes liggen (ook plaat), en die hebben echt nauwelijks weerstand tegen vervorming meer, en missen ook maar enige elastische terugvering.
Dus ook dit zou me huiverig maken voor het gebruik van messing in combinatie met hardsolderen (het proces begint ergens boven de 400 °C).

Ontzinking bestande messing legeringen zijn te herkennen aan de aanduiding DZR (UK) of CR (USA). Maar "wij" krijgen die materiaalcodering meestal niet te zien.

Groet,

Ad

Hoi Ad,

Beetje offtopic maar heeft het versneld afkoelen (schrikken) nog enig effect op de structuur en daarbij mechanische eigenschappen bij messing? Bij staal kan je op deze manier harden maar het is me onbekend hoe dit bij messing gaat.

Crispijn

Beetje offtopic maar heeft het versneld afkoelen (schrikken) nog enig effect op de structuur en daarbij mechanische eigenschappen bij messing?

Om kort te zijn: geen, Crispijn.
Het hardingsmechanisme bij staal berust op bepaalde fasetransformaties, die al dan niet plaatsvinden bij snelle afkoeling. Het koolstof speelt hierbij een belangrijke rol.
Iets dergelijks kennen we bij messing niet. Het enige wat het harder en sterker (maar ook brosser) maakt is koud vervormen.

Koud vervorming wordt overigens ook veel toegepast voor het sterker maken van ongelegeerde koolstofstalen. Het voordeel is dat het door en door sterker wordt, het nadeel dat het brosser wordt en aanzienlijk vermoeiings gevoeliger. Aan het eind van de vorige eeuw maakten de Chinezen het wel eens te bont met het op die manier "opfokken" van goedkoop staal. Wij hebben begin jaren '90 wel eens fietsframes uit China getest die op die manier volledig door de mand vielen (voor de Nederlandse markt tenminste). Die zijn toen ook niet op de markt gekomen, en ondertussen weten de Chinezen ook wel beter.

Groet,

Ad

Allee vooruit , om de gemoederen wat te bedaren , hier is mijne ketel die ik verleden maand gemaakt heb. In koper en kolen gestookt.
Het is een 2,5 smalspoor loc , nog wat werk aan maar tegen het einde vande zomer moeten de eerste testritten er aan komen.
Dirk

Klopt helemaal! Hiermee kan ik alleen in Antwerpen ( Deurne ) rijden , of England natuurlijk , daar zijn er veel 2,5 sporen.
Maar dat is niet erg , ik heb nog 5 andere loc's waarmee ik op 3,5 en
5 duim sporen kan rijden.
Dirk

De ketel is ondertussen gekeurd , binnen enkele weken kan de loc op de baan.
Naast mijn "metro" ( in aanbouw) is zulk een hunslet maar een kleine locomotief.
De schaal van alle twee is 1/11 de ene rijd op smalspoor van 70 cm de andere op normaalspoor.
Dirk

Back