1..Heb je mijn ketel weleens aan boord zien staan, daar kan je niet omheen lopen hoor, met andere woorden je kan alleen maar zien dat hij er staat.
Moet je een grotere boot kopen.
3..Nooit een ketel in bedrijf gesteld zeker na de bouw of reparatie?
Persen wordt gedaan om te kijken of hij dicht is en of de sterkte berekeningen kloppen, bij herkeuringen (in verdachte gevallen) om te kijken of er te dunne plekken in de plaat zitten.
Nooit zo'n hobbyBob keteltje van een paar honderd liter.
Er stond zo'n 300 (MWth) opgesteld aan thermisch vermogen.
Op het rooster en uitbrand kon je een tennisbaan aanleggen en dat maal 5.
Ik ben geen mechanische man, mijn taak bestond uit controleren van de meet- en regeltechniek, waaronder dus ook de (electrische)veiligheden vielen.
Wanneer iets stuk ging werd voordat er iets nieuws geplaatst werd deze eerst getest, ingeregeld, geplaatst en onder bedrijf nogmaals getest en vervolgens verzegeld.
Was de zegel beschadigd, dan ging de ketel uit bedrijf, schade 300.000 euro / uur, werd het bewuste apparaat eerst getest voordat er weer opgestookt werd.
Teveel monteurs en operators liepen er rond met een fittingschroevendraaiertje welke de veiligheid danig in gevaar konden brengen.
Ook hier weer mensen die in een poging om zo snel mogelijk weer in bedrijf te komen, apparaat gaf bv storing, de veiligheidsregels totaal uit het oog verloren en alles met de beste bedoelingen.
PS, een halve dag na het persen 6 klappijpen (membraamwandketels) dus persen is ook niet "waterdicht" zoals je kan zien.