MC-14 en CCPM aansturing

• Topicstarter Topicstarter Robert J.
  • Startdatum Startdatum
R

Robert J.

Guest
De MC-14 zender van Graupner heeft electronische mixing voor 120 graden CCPM aansturing. Joepie. Maar ondanks dat de handleiding stelt dat dit geldt voor zowel voor als achter gemonteerde elevator servos, krijg ik het niet voor elkaar om 'm in te stellen in combinatie met mijn Carbooon 450S. Die heeft ze elevator servo voor zitten, met de twee andere servos achter de hoofdrotor vlak bij de gyro.

Na volledige reset van de zender krijg ik de volgende aansturing:

--------------- Elevator ----- Roll Left ----- Roll Right
Throttle Up ... Down ......... Down .......... Up
........ Down . Up ........... Up ............ Down

Elevator Up
... Down ......... Up ............ Down
........ Down . Up ........... Down .......... Up

Roll Left ..... - ............ Up ............ Up
.... Right .... - ............ Down .......... Down

(sorry voor de puntjes, ik weet even niet hoe ik kan voorkomen dat de forumsoftware spaties weghaald)

De resultaten in rood zijn volgens mij verkeerd. De meeste setup sites/videos hebben het nu over de Swash Mix menus van je zender. Die heeft mijn MC-14 bij mijn weten niet. Ik kan wel de servo's omkeren (servo reverse) en m'n throttle stick omkeren.

Als ik dat doe, dan gaan de cyclic servos ok. Wat ik gedaan heb is de throttle stick reverse aangezet, en daarna een van de roll servo's omgekeerd. Dan doen de cyclics wat ze moeten doen.

Ik denk dat het motor kanaal (bij deze zender channel 1) dan echter niet meer de juiste output levert. Immers, bij throttle stick up rekent de zender intern alsof de throttle helemaal 'omlaag' staat. Nu kan ik ook servo kanaal 1 omkeren om dat effect weg te krijgen, maar dan moet ik bij de overige instellingen (pitch curve) daar weer rekening mee houden.

Ik hoop eigenlijk dat er een eenvoudigere oplossing is die ik gemist heb. Heeft iemand een goed idee?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken de zender eigenlijk helemaal niet, maar ik vond op dit forum wel een link van Corien naar de Nederlandstalige MC-15 manual (schijnt hetzelfde te zijn).
http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen_Graupner-JR/Handleiding%20MC15%20(%20met%20dank%20aan%20Stefaan%20Bolle).pdf
Hier staat in beschreven hoe je je zender in "HE" mode (helimode) moet zetten.
Tevens staat er een uitleg hoe je het swashtype moet configureren (3 in jouw geval)
en voorbeelden welke kanalen je moet prikken op je ontvanger.
In het ergste geval zou je hier en daar een servo moeten reversen, maar dan zou het toch moeten werken naar mijn idee..

Eric

Hoi,

ik heb lang geleden een mc 15 gehad. Je hebt hier inderdaad een leuk probleem. Ik weet niet zeker of mijn idee je bij de oplossing brengt maar probeer het eens:
Als je alles inbouwd volgens het boekje met de juiste servo's op de betreffende functie zou volgens mij alleen je nick functie omgekeerd zijn. Ik weet niet meer hoe ver je de vrije mixers kunt programmeren ,maar probeer een vrije mixer op kanaal 3 te zetten. Dus van kanaal 3 naar kanaal 3 en dan -100% zodat je het input signaal van de knuppel inverteerd.
Theoreties werkt dit. prakties moet je maar even uitproberen.

Succes
Steven

Dat zou kunnen...

Ik heb inmiddels een alternatief idee gekregen, en omdat het zondag is, ook al uitgevoerd. Ik heb de servo configuratie omgebouwd (dat is vrij eenvoudig omdat de 'ophanging' van de servo's op een verdraaibaar stukje zit). Ik ben daar toch wel even mee bezig geweest omdat alle tiewraps van de servokabels los en daarna weer vast moesten.

Nu staat 'm Carboon 450s in een configuratie die ook al bekend was in de vorige eeuw (toen m'n zender werd gemaakt).

Laatste probleempje is dat m'n canopy-ophangpuntjes nu ook verschoven zijn. Ik moet er even twee nieuwe gaatjes in maken...

Bedankt voor de reacties!

Nog even over dat idee van een vrije mixer gebruiken. Als ik het goed begrijp dan zou, na inbouw van alle servo's en het juist configureren van de pitch aansturing zowel de nick als de roll functie 'omgekeerd zitten'. Want ten opzichte van een CCPM aansturing waarbij de nick servo achter de hoofdas zit is de hele rotorkop 'virtueel' 180 graden gedraaid, waardoor zowel nick als roll gespiegeld zijn. Voor wordt achter, achter wordt voor, links wordt rechts en rechts wordt links.

Ik zou de truuk dus met twee vrije mixers moeten doen. Nu kan ik over de mixer functie weinig vinden in m'n handleiding. Ik weet dus niet of het inderdaad mogelijk is om op een kanaal X een vrije mixer te definieren met als ingang kanaal X, en als uitgang -100%. Zelfs als dat kan, krijg ik dan niet gewoon altijd een neutraal servosignaal? Want immers:

origneel signaal X + -100% * mixer ingang X = X - X = 0

Weet iemand hoe dat zit (zender is een Graupner MC-14, identiek aan de MC-15 behalve dat de 14 minder modellen kan onthouden)?

Back