MC-24 of MX-22

Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe zender aan te schaffen.Ik ben wel geinteresseerd in een MC-24 met pult omdat ik geen "duimvlieger" ben. Nu heb ik op een vliegshow iemand gezien die een MX-22 zender had en deze ook met een pult gebruikt terwijl dit in mijn ogen een zender is die als "duimvlieger" bedoeld is. Nu is mijn vraag waarom zal hij dit doen wat zouden hier eventueel de voordelen van zijn!

Groot voordeel van de MX 22 zijn de digitale trimmers zodat je
eenvoudiger van model of flight mode kunt wisselen zonder de trims steeds te resetten.

Een hand zender als de MX 22 hoef je niet altijd met de duimen te vliegen, je kunt de sticks ook tussen duim en wijsvinger beet pakken. Als je al een pult zender gewend bent kun je hem natuurlijk ook zo gebruiken.

Wel of geen draagriem, hand of pult zender zijn individuele voorkeuren die voor iedereen anders zijn. Probeer de zender van jouw keuze even uit om te zien hoe die in de hand/pult ligt en neem degene die je direct het beste gevoel geeft. (Ik neem aan dat op de meeste clubs er wel wat van deze populaire zenders rondzwerven.) Zelfs de meest complexe software kan het knuppel comfort niet compenseren, vooral niet als je zoals jij vooral je stuurvaardigheid met 3D vliegen wilt vergroten. (Je bent al een aardig eind op weg anders, dacht ik zo :D )

Als ik een andere zender op het oog had, en ik zou twijfelen of ik er wel goed mee kon sturen, zou ik er een lenen van een collega of winkel en rapido naar huis rijden en een uurtje of wat aan de simulator hangen.

MX 22

Vario heeft een pult voor de mx 22 deze gebruik ik zelf ook
:P

Hallo,

Ik ben vanmiddag bij mijn modelbouwwinkel geweest en aan het neuzen geweest tussen de zenders. Ik heb besloten om een zender met pult te nemen omdat dit mij toch beter ligt. Maar nu de volgende keuze een MC-19 of MC-22 de nieuwe MC-24 zit er niet in want die gaat boven mijn budget!
Wie weet wat de verschillen tussen deze zenders zijn. Ik heb de catalogus van graupner erbij gehaald maar om daar de verschillen uit te halen valt wat tegen vindt ik aangezien er een hoop technish duits in staat.

Daniel, je zou eens bij andys hobby shop kunnen kijken dit is de goedkoopste leverancier van graupner
Ik heb mijn mx 22 daar ook gekocht voor 585,00€
site www.andys-hobbyshop.de :pc:
de mc 24 gold editie heeft de zelfde software als de mx-22

groeten Hans

Hallo Hans,

De MX22 staat toch gelijk met de MC22 ik geloof dat de mc 24 toch nog weer iets meer kan!!! Vanwaar anders die prijsvershil van 200 euro's tussen de MX22 en MC24. Die prijsvershil zit hem niet in die gold uitvoering want die is maar 25 euro's duurder als de "normale" MC24 stond in de FMT.

Daniel;
ik gebruik de MX-22 daar deze de zelfde software heeft als de MC 24,
en je kunt hem als hand zender gebruiken bij HLG of SAL modellen,die je zelf moet starten
Voor F3J gebruik ik hem in de vario pult.
De mc - 22 heeft minder mogelijkheden in de software.

Groeten Hans :roll:

De software van de MC 22 en MX 22 exact het zelfde, op twee extra functie na die in de MX 22 zitten voor het heli programma, maar voor vliegtuigen is er absoluut geen verschil.
Tussen de MC 22 / MX 22 en de MC 24 zit een wereld van verschil, in de laatste update van de MC 24 zitten nu ook de meeste functies die tot dan alleen in de MC 22/MX 22 zaten.
Als je de menu's van een MC 24 vergelijkt met die van de MC 22/MX 22 dan weet je waar het prijsverschil inzit.
De MC 19 is een uitgeklede versie van de MC 22/ MX22, waarbij nogal wat functies zijn wegelaten maar de vraag is of je die mist want dat is weer afhankelijk wat je met de zender van plan bent.
Ik zelf heb nu 2 jaar de MC 22 en ben daar zeer tevreden over, ik heb in het begin ook getwijfeld over een MC 24 maar ik vond de meerprijs niet opwegen tegen de extra functies die ik toch niet gebruik.
Daarbij vind ik de digitale trimfunctie van de MC 22 gewoon perfect, het is in begin even wennen maar daarna wil je niets anders meer.

Hallo Robin,

Ik weet niet wat voor vliegtuigen je mee vliegt maar ben toch benieuwd welke mixers je gebruikt en waarvoor.
Ik ben zelf veel met shockflyers bezig, ik wil er een gaan bouwen met 4 servo's zodat ik via de zender deze servo's kan mixen.
Ik ben er nog niet uit als het MC22 of MC24 wordt want ik ben nog niet voldoende op de hoogte met de verschillen.

De modellen die ik vlieg zijn te zien op mijn site:

http://home.zonnet.nl/robin.janse

Ik ben op dit moment nog geen beperking tegengekomen, in de PC-7 bv.gebruik ik 3 vrij programeerbare mixers, 1 kruismixer en een aantal vaste mixers en er zijn nog mixers vrij.
Dus voor de meeste piloten zal dit al meer dan voldoende zijn.
Het verschil in de MC 24 zit hem bv. in meer en speciale mixers, meer verschilende vluchtfase programma's enz. en een hoop extra functies voor de wedstrijdvlieger.
Voor het programeren van de servo's van je shockflyer kom je met een MC 22 meer dan voldoende uit de voeten.
Het gaat er om wat je nog in de nabije toekomst wil gaan vliegen, dat bepaalt ook de keuze die je nu wilt maken.

Ik wil toch in de toekomst iets groter gaan vliegen wat vliegtuigen betreft maar wat dat gaat worden weet ik nog niet.
Ik wil in ieder geval een zender hebben waar ik in de toekomst ook verder kan zonder dat ik dan weer een ander moet gaan kopen.
In het volgende draadje heeft Didier het over een 3D flightmode mixer kan dit ook met jouw MC22
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10050
Hij zegt hierin:
Ik heb het zo geprogrammeerd in mijn zender dat de mix pas ingaat bij 75%van mijn elevator uitslag. (3D flightmode)
Dus bij vol up elevator gaan de ailerons up en bij vol down van het elevator gaan de ailerons down. [/quote]

Daniel, kun je dit misschien niet beter mechanisch mixen? Op die manier ben je volgens mij ook nog eens lichter uit.

Hallo Theo,

Bij mechanish mixen heb je niet de mogelijkheid om het tijdens het vliegen uit te schakelen en dat is voor mij wel de bedoeling.

Theo Coenen zei:
Daniel, kun je dit misschien niet beter mechanisch mixen? Op die manier ben je volgens mij ook nog eens lichter uit.

Mechanisch mixen anno 2004?????????? 8O
Dit is absoluut uit den boze bij een "high tech" 3D kist!!!!!!!!!!

Hmmm, mechanisch weegt 1-2 gram en electronisch weegt minimaal 4-5 gram extra, en als ik dan in een andere draad zie wat Daniel allemaal doet om gewicht te sparen.

Voor mij overigens geen moeilijke keuze, dan maar mechanisch. spaart toch alweer iets gewicht.

Daniel.

Software matig zijn de MC22 en MX22 voor 99% identiek.
Omdat ik zelf een handzender wilde heb ik dus voor de MX gekozen.
Deze is tevens nog voorzien van handige zij kanaal controllers. (Ik zou niet weten hoe ik ze eigenlijk moet noemen).
Zoals Bert al zij, zijn de MX22 en de MC22 voorzien van digitale trims en dat is een must als je met flightmodes gaat werken.
De MX22 en de MC22 zijn 12 kanaals zenders in PPM en 10 kanaals in SPCM.
Ik ben zeer tevreden over de zender en vooral het bedieningsgemak is verschikkelijk mooi.
Ik ben tot nu toe nog niets tegen gekomen waar ik mee tekort schiet.

He Didier,

Hmmmm, als jij er alles op 3D gebied met je zender kan mixen dan volstaat de MC22 (omdat ze gelijke software hebben)voor mij denk ik aangezien dat jij net zo gek zeg maar gerust nog gekker met je shocky vliegt dan ik!!!

Zeker voor de Shockflyer is het genoeg.
Als je in de toekomst grotere complexere modellen gaat vliegen heb je aan de MC22 een goede zender.

Ik denk dat ik wel weet wat voor keuze ik ga maken!!!
Als ik naar de mogelijkheden en de prijs verhouding tussen de MC22 en de MC24 kijk. Ik kan dus alles mixen met de MC22 wat ik in gedachten heb teminste en als ik dan kijk dat de MC24 dan ongeveer 400 uri's duurder uitkomt( pult,ophangbeugels en zendunit moeten er nog apart bijgekocht worden) dan de MC22 dan heb ik de keuze wel gemaakt!

Back