MC 3030 geeft geen puls op de plug

Mijn Multiplex zender geeft geen signaal op de plug weet iemand waar dat aan kan liggen want ik wil hem als leraar/leerling zender gaan gebruiken?

Heb je hem wellicht in PCM modus staan?

Om een puls te hebben moet ie natuurlijk wel in PPM modus staan.

Groet,

Marc

Welkom Jan. Eén Jan van Mourik en een Jan van Mouwerik (gebruiker Corrien) op het forum, dat gaat verwarring opleveren ;) Jan van Mouwerik zal zich wel melden hier met een antwoord.

ron van sommeren zei:
Welkom Jan. Eén Jan van Mourik en een Jan van Mouwerik (gebruiker Corrien) op het forum, dat gaat verwarring opleveren ;) Jan van Mouwerik zal zich wel melden hier met een antwoord.

Is dit niet toevallig een geintje richting Jan van Mouwerik?
Ik heb namelijk een donkerbruin vermoeden............

Welkom bijna-naamgenoot.

Welke kabel wordt er gebruikt en hoe is er vastgesteld, dat er geen signaal op de plug verschijnt?

Als er op de plug wordt gemeten pin 3 en 5 met elkaar doorverbinden. Van de site van Olivier heb ik even de pin-bezetting van de plug gejat (plaatje 3-04 onder 'connections'):
Contact pin configuration viewed on female plug mating face :
3 = Ground
4 = OUT / IN
1 = +V batteries
2 = + V batteries (SWITCHED)
5 = not used (see hereunder)
Olivier's site: http://users.belgacom.net/TX2TX/

Hallo,

Inderdaad geen geintje maar een echte Jan van Mourik.
Ik heb gemeten aan de plug door er een scoop aan te hangen.
Ik meet wel een PPM signaal aan de pen van het HF moduul maar verder houdt het dan op nergens aan de plug is deze terug te vinden, misschien een instelling in het menu over het hoofd gezien. Deze staat op PPM en LEERLING/UIT LERAAR op de kanalen die ik wil bedienen op de leerlingzender.

Staat de zender nu in leerling modus of in leraar modus? Hij moet echt in leraarmodus staan.
Of PCM of PPM ingeschakeld is maakt niet uit, met een oscilloscoop zie je de verschillende pulsen.

Hans Delemarre

Zeg bijna-naamgenoot,

Door pen 3 en 5 te verbinden wordt toch alleen maar het HF gedeelte uitgeschakeld?
Dit heeft toch niets met het PPM signaal te maken?

In leraar-modus is pin 4 v/d plug ingang voor het leerling-signaal.

Zoals al hierboven werd gezegd: pin 3 en pin 5 moeten met elkaar doorverbonden worden om signaal tevoorschijn te krijgen op pin 4 (tien-voor-twaalf). Dit gebeurt automatisch bij de leerling-zender als de trainerkabel wordt gebruikt. Ook bij een vliegsimulator moet deze doorverbinding op de plug aanwezig zijn!

Klopt helemaal.

Prachtig signaal als 3 en 5 worden doorverbonden.

Geweldig ik begon al te twijfelen aan de zender.......

Nu maar verder sleutelen aan het systeem.

Bedankt. ik houd contact

Er wordt toevallig geen MC2010/2015/2020 zender als leerling gebruikt? Hierbij is het nog verrassender!

Heel het systeem werkt voortreffelijk

een MC3030 zender als leraarzender verbonden met een CM-Basic van Robbe als leerling zender via het leraarsnoer van Delemarre verbonden met elkaar.

Ieder kanaal appart om te schakelen om zo trapsgewijs het vliegen te leren. :lol:

Corrien zei:
Er wordt toevallig geen MC2010/2015/2020 zender als leerling gebruikt? Hierbij is het nog verrassender!

Wat is daar verrassender? Leerling MC2010 met leraar MC3010 gaf geen problemen bij mij.

En waarom moest ik je dan hier op het forum vertellen, dat de vlaggen onder 'option' allemaal uit moesten staan bij de MC2010 :roll: ? Enig idee hoeveel mensen zelf op dat idee zijn gekomen of de handleiding goed hebben gelezen :roll: ? Ik in ieder geval niet en gezien de vele telefoontjes, die ik daarover heb gehad niemand niet!

Back