MC balancer als laad balancer gebruiken?

Hallo,

Met de zoekfuntie vond ik geen draadjes over een Motor Controller balancer.
Ik kom net kijken in de wereld van borstelloze motoren, hopelijk vergeven jullie het me als het een domme vraag is die ik hier stel.

Ik bestelde een MC balancer (Robbe 8636) om de Lipo te beschermen tijdens het vliegen.
Nu hoor ik dat een regelaar met BEC dat ook al schijnt te doen (heb ik ook besteld).
De MC balancer lijkt dan overbodig...
Is deze MC balancer misschien ook te gebruiken als laad balancer?
Mijn lader (Multiplex LN 5014) heeft geen balancer aan boord.

Zo niet, welke balancer is aan te bevelen voor 2-3S Lipo van 400-800 mAh?

Erik

Een voor Li-Po geschikte ESC zal er, grof gezegd, voor zorgen dat de Lipo niet te ver ontladen wordt. De ESC kijkt echter naar de totale spanning van de Li-Po. Hij kan dus niet zien dat één cel misschien een wat hogere spanning heeft en een andere cel een iets lagere.

De MC balancer kan de individuele cellen bewaken. Als één cel te veel is ontladen, dan wordt de motor teruggeregeld.

Persoonlijk vindt ik de MC balancer overbodig als je een ESC voor Li-Po's gebruikt. Bij een goed accupakket zullen de cellen onderling vrijwel gelijk blijven. De MC-balancer is wel handig als je een ESC gebruikt die niet voor LiPo's is ontworpen.

Bovendien is het verstandig de Li-Po's tijden het gebruik niet zo ver te ontladen dat de beveiliging van de ESC ingrijpt. Als de spanning van een individuele cel dan al zo laag is dat een MC balancer ingrijpt dan is er echt iets mis met het Li-Po pakket.

De MC-balancer is niet geschikt om als balancer te gebruiken. Een balancer zorgt er voor dat alle cellen tijdens het laden een gelijke spanning krijgen en is ds actief bezig. De MC-balancer bewaakt alleen de celspanning.

Het is zeker aan te bevelen een LiPo balancer te bebruiken tijdens het laden. De meeste balancers kunnen tot 5 á 6 cellen balanceren. Balancers worden door vele fabrikanten aangeboden. Welke je kiest is vaak een persoonlijke zaak.

Back