Mc Roissard

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 25 mrt 2016.

  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Gefeliciteerd met de maiden!

    Freek
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Top maarten! Gefeliciteerd.
     
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Prachtig, duidelijk en leerzaam bouwverslag! Gefeliciteerd met de eerste geslaagde vlucht, op naar vele rest!

    Nog wel een vraagje: voordat je de hele vleugel gaat bekleden, heb je de neus(lijst) al bekleed. Krijg je dan geen naad te zien als je de rest van de vleugel bekleed? Of wordt dat door epoxy 'automatisch' opgevuld, tijdens het baggen van de vleugel?
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het koolstof van de neuslijst en de huid overlappen elkaar ca 5 mm (boven en onder). Je hebt dus geen naad, maar een richeltje. De dikte daarvan is afhankelijk van de dikte van de huid. Bij mijn vleugels was dat 0,1 mm en heb ik het gewoon schuin gelijk geschuurd. Bij het middendeel was het 0,2 mm, daar heb ik er eerst wat plamuur tegenaan gesmeerd en het toen glad geschuurd.
    Spreadtow is overigens niet zo geschikt om met transfertape op de neus te plakken. Gewoon weefsel onder 45 graden gaat beter.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  5. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Aha, we hebben er bewegend beeld bij!

    <iframe width="560" height="315" src="" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Echt prachtig dit..komplimenten hoor..!!
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Neergestort.

    Met een verschrikkelijke snelheid tegen de grond en total loss. Geestelijk ben ik die klap ook nog niet te boven. Hij vloog zo mooi. Stuurde als een mak lammetje en een daalsnelheid van 0,38 m/s gemeten op een windstille avond. Was bezig de speed instellingen te trimmen, toen hij niet goed meer op de knuppels leek te reageren, resulterend in een duikvlucht van 45 graden naar beneden. Zie hier de laatste seconden.
    laatste log McRoissard-001.JPG
    Tja, wat er nu precies is misgegaan, daar ben ik nog niet uit. Na de crash op het veld werkte de roeren niet meer. Thuis zag ik op de logfile dat de bec wel 5,5 volt spanning is blijven geven en toen ik de brokstukken weer in elkaar stak (op het oog ziet het er nog niet eens zo erg uit, maar de vleugeldelen zijn gekraakt) werkte de servo’s weer als of er niets aan de hand was. Misschien was de snelheid op een gegeven moment te hoog waardoor ..?
    Heb voor de zekerheid ook mijn zender ter check naar het service centrum gestuurd. Afwachten maar of daar iets uitkomt.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Innige deelneming :-(
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Dat is jammer hij vloog zo mooi op het filmpje,als ik vragen mag met welke zender vloog je?.
    Groetjes Rene
     
  10. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is natuurljk niet gezegd dat het aan de zender lag. De kans dat mijn eigen vliegkunst de oorzaak was is veel waarschijnlijker (dat het wellicht ook aan het vliegtuig zou kunnen liggen verdring ik nog).
     
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Jammer hoor.... Valt het nog te repareren? :(
     
    freekt vindt dit leuk.
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Tijd voor ronde 2.
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20161127-WA0006.jpg
    Vers gesneden
     
    Berrie en TheNorb vinden dit leuk.
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    01-IMG_0645.JPG
    Een setje ribben erbij
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Aerodynamisch: geen wijzigingen (daarvoor heeft de eerste te kort gevlogen).
    Constructief: veel buig stijver, om die ‘body freedom flutter’ te voorkomen.
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi dat je het kunt opbrengen om door te gaan met dit bijzondere vliegtuig!
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ach, ik bouw ook graag (het streven is deze keer wel om bouw- en vliegtijd wat meer euh, in balans te krijgen ;-)

    Het schiet met het rompje al flink op. Wederom in de kevlar-balsa-glas sandwich methode. Van nummer 1 heb ik geleerd dat kromming over 2 vlakken echt niet gaat. Dus ik had de keuze uit een 'doos' romp of rond, maar dan in meerdere segmenten. Ja, voor een vliegende vleugel staan de looks op nummer 1, dus het wordt rond (ovaal zelfs).
    1-05-WP_20161202_002.JPG
    De verbinding tussen romp en vleugel wordt ook anders (straks met verzonken kunststof schroeven en een pylon er tussen)

    2-06-IMG_0648.JPG
    De voorste 3 spanten op een rail netjes uitgelijnd, zodat ik de balsa-kevlar sheet er overheen kan buigen en vast kan zetten met secondelijm

    3-07-IMG_0650.JPG
    Kevlar-balsa er om heen gevouwen. Nu kan de bout eruit en het laatste stukje ook dichtgeplakt worden.

    4-08-IMG_0651.JPG
    5-09-IMG_0652.JPG
    Het voorste deel van de romp

    6-10-IMG_0654.JPG
    Uitlijnen voor deel 2 van de romp.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2016
    Arnold 85, TheNorb en Theo P vinden dit leuk.
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Dan als alle delen gerold zijn van buiten 2x 50 grams glas erop. Met epoxy aanbrengen is natuurlijk het beste voor de hoog belaste delen, maar hier gaat het ook prima met glitsa parket lak. Op water basis, stinkt niet, brengt gemakkelijk aan en na een uurtje al licht schuren en de tweede laag er op. Uiteindelijk nog 3x aflakken en een hard en glanzend oppervlak is het resultaat. Gewicht: 51 gram.
    1-IMG_1191.JPG
    Draaibaar ingespannen tussen twee boutjes en het glas aanbrengen / aflakken wordt een feest.

    2-IMG_1194.JPG
    Het accu luik, daarachter is nog ruimte voor lood wat ik deze keer dus niet nodig hoop te hebben.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi hoor.
    De volgende (die hopelijk niet nodig is) wordt een mooie 3D gefreesde organische vorm!? :D
     
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Organische vorm? Zodat ie nog meer op een boomtak gaat lijken bedoel je. :thumbsup:

    Heb er een tweede gat in gesneden om de ontvanger en servo in te prutsen. Dat had een ietsje groter mogen zijn, maar goed, het past, net.
    1-IMG_1196.JPG
    Dat zwarte is de rompversteviging annex dekselrand, gesneden uit een 'vel' 200 grams unidirectionaal koolstof
    (Heb na een tip van een ervaren F3B vlieger /bouwer vorig jaar een strook koolstof in de epoxy gezet en tussen twee stukken abreisgewebe gevacumeerd. Reuze handig voor allerhande verstevigingen, je kan het knippen/snijden en dan met seconde lijm of epoxy ergens verwerken.)
     
    TheNorb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina