McCulloch motor

serge pot

Forum veteraan
Verkregen ,maar gegevens ontbreken .
Het is een McCulloch motor 28 of 32 cc met vertraging zo rond de 1 op 2,5 .
Er zit een gloeiplug in maar de bouw is overduidelijk benzine .
Er Zit een extra cilinder met zuiger bij .
Iemand die wat meer informatie heeft betreffende deze motor ?
IMG20231125143841.jpg
IMG20231125143853.jpg
IMG20231125143916.jpg
IMG20231125143937.jpg
IMG20231125143956.jpg
IMG20231125144006.jpg
IMG20231125144016.jpg
IMG20231125144041.jpg
IMG20231125143815.jpg
IMG20231125143829.jpg
 
Het enige wat ik er van durf te zeggen, is dat het ding best al wel eens heel oud kon zijn, want die gloeiplug-ombouw van kettingzaagmotoren was een tyisch jaren '80 dingetje, vooral in Amerika. Spotgoedkope brandstof, en dus zonder veel moeite een aanzienlijke puist extra vermogen.
Wil niet zeggen dat dat ding uit amerika komt of al 40 jaar oud is, maar ik heb, afgezien van de vroeger heel zo nu en dan opduikende Tartans, in al die jaren nog nooit in NL een naar glow omgebouwde benzinemotor gezien, ook vroeger niet.

Die vertraging ziet er naar mijn idee uit als zelfgemaakt, door iemand die echt vreselijk goed met metaal om kon gaan. Lijkt mij aan de oppervlaktekwaliteit te oordelen nog echt ouderwets handwerk.

Volgens mij een hele bijzondere vondst en volgens mij een tamelijk unieke motor.
 
Het enige wat ik er van durf te zeggen, is dat het ding best al wel eens heel oud kon zijn, want die gloeiplug-ombouw van kettingzaagmotoren was een tyisch jaren '80 dingetje, vooral in Amerika. Spotgoedkope brandstof, en dus zonder veel moeite een aanzienlijke puist extra vermogen.
Wil niet zeggen dat dat ding uit amerika komt of al 40 jaar oud is, maar ik heb, afgezien van de vroeger heel zo nu en dan opduikende Tartans, in al die jaren nog nooit in NL een naar glow omgebouwde benzinemotor gezien, ook vroeger niet.

Die vertraging ziet er naar mijn idee uit als zelfgemaakt, door iemand die echt vreselijk goed met metaal om kon gaan. Lijkt mij aan de oppervlaktekwaliteit te oordelen nog echt ouderwets handwerk.

Volgens mij een hele bijzondere vondst en volgens mij een tamelijk unieke motor.
Als ik hem gebruik gaat ie sowieso om naar electronische vonken en benzine .
28cc benzine is standaard goed voor een 18x10 prop .
Propload getal is dan 3240 .grofweg gezegd draait een standaard motor dan zo rond 6700 toeren gedeeld door 2,5 blijft er 2680 aan de vertraging over .dan mag het propload getal ook met 2,5 .is dan 8100
Om theoretische prop snelheid te behouden van een 70km/h voor een wo1 kist heb je spoed 18 nodig en kom je uit op 73,5 km/h
Diameter is dan load gedeeld door 18 en daar de uitkomst van trek je de wortel van .
Dan zou een 21x18prop er op kunnen .
Dat is leuk voor een 1/4 wo1 kist
Aan de andere kant mocht dit een origineel zijn is het zo zeldzaam geworden dat ie eigenlijk in een verzameling moet .
 
Back
Top