McHorten 5.0

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 26 nov 2017.

1. MaartenCornelissen

MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Je conclusie voor de grote hoeveelheid down bij de motorloop lijkt me juist Rick. Standaard heeft een Horten door zijn grote verdraaiing en ver voorliggend zwaartepunt, veel 'up'. Als de motor aangaat en de snelheid hoger wordt gaat de neus daardoor omhoog. Toch denk ik dat het zwaartepunt nog meer naar voren moet. Hij is namelijk nog onstabiel om de top-as. Bij Hortens een teken dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt.
    Het neutraalpunt heb ik met FLZvortex en XFLR5 bepaald: 306 rsp 309 mm van de neus. Op basis daarvan had ik een STM ingesteld van 20% (eerste vlucht) en 23% (tweede vlucht). Een Duitse modelbouw Horten kenner heeft als vuistregel: STM = slankheid + 10. In mijngeval, met een slankheid van 25, zou de STM dan 35% :eek: moeten zijn. Dat leek me zo veel dat ik met wat minder begonnen ben, maar wellicht krijgt hij straks toch nog gelijk. Ga het voor de volgende vlucht op 30% leggen, maar eerst de eindribben verstevigen.

Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  2. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Wat ook nog een rol speelt (denk ik) is jouw motor-as. Die ligt nl. gelijk met de koorde van het wortelprofiel. Die pylon die ik voor die horten heb gemaakt maakt een hoek met de koorde. Die hoek is even groot als de aanstroomhoek van het wortelprofiel bij beste glijhoek (Cl/Cd-max), en dat bleek 6,95, afgerond 7 graden.

3. Peter À

Peter À

Lid geworden:
    10 aug 2016
    En Maarten...?

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Echt een schreeuwend tekort aan bewegende beelden.

jan.

5. MaartenCornelissen

MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Ha, ja, bewegend beeld, die heb ik niet. Reden is dat ik 'm nog niet geheel onder controle heb en er daarom (gezien zijn grote en gewicht) niet mee durf te vliegen als er veel andere clubleden op het veld zijn.
    Om het sterke gieren om de top-as en de trage reactie op de rolroeren tegen te gaan heb ik het zwaartepunt flink naar voren moeten leggen. Nu stuurt hij beter, maar de snelheid ligt dan ook een stuk hoger. Vooral bij de landingen spectaculair, helemaal als een tip eerder de grond raakt. Heb inmiddels al menig reparaties aan de vleugelbevestigingen moeten uitvoeren.
    Ben nu met winglets aan het experimenteren (niet tegen Dirk zeggen), maar ondertussen in gedachten al bij versie 2 (aerodynamisch ontwerp direct uitgelegd op winglets, plus een aantal constructieve verbeteringen).

erikP vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    :eek::confused: Boeeeeh :D

Deel Deze Pagina