mCPx begint direct met draaien

Hallo,

Mijn mCPx begint nadat ik de lipo heb aangesloten direct met draaien. Hij reageert wel op de servo's maar niet op motor uit. Dit was na een crash. Zou het 3-1 bordje kapot zijn?

Gr

Aaw nee he, weet je het zeker? Dan ding kost notabene €60,-

Is het niet mogelijk (hoe dan ook) om met een eenvoudige aanpassing het bordje weer te maken? Hij reageert nog wel gewoon op cyclic inputs namelijk. Het is niet dat hij niets meer doet.

EDIT: Ik lees op internet dingen over Mosfet replacement. Nu heb ik er weinig verstand van maar zag dat deze dingen nodig zijn voor de motor en tail (gingen het meest snel kapot). Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Laatst bewerkt:
Om zelf even te antwoorden op mijn eigen vraag:P, zag dat meer mensen hier last van hadden en ze hebben inderdaad die FET's vervangen, maar HOE? Die dingen zijn zo niet normaal klein. Als je met een soldeer bout in de buurt komt help je volgens mij 4 andere dingen aan gort.

Heeeeeel kleine soldeerbout :mrgreen:

En een vaste hand, en absoluut niet te lang verhitten, anders frituur je de onderdelen alsnog

En leer de throttle hold te gebruiken, dan branden ze ook niet door :mrgreen:
Dat gebeurt vaak doordat je met het gas erop de motor opeens blokkeert (oftewel, die tafelpoot waar je net tegenaan bent gevlogen)

Het viel me bij m'n mcp x op dat de motor juist stopt als de rotor iets raakt. Voor dat dat gebeurd de hold gebruiken is natuurlijk beter maar er lijkt toch een soort beveiliging op te zitten.

Klopt. Die ervaring heb ik ook. Motor stopt en ik moet daarna vrijwel altijd opnieuw binden..

Beveiliging is mogelijk, maar toch komt er een grote piek door het bordje heen

Gezien de problemen is deze piek dan toch vaak de oorzaak

Zelf heb ik er nog geen last van gehad, en ben toch echt vaak inverted de grond in gegaan met dat ding (wel continu hold gebruikt..)

Chow, gaat hij bij jou anders ook eerst vol gas bij aansluiten lipo? Hoop toch dat binden het probleem wegneemt, het solderen met dat priegelspul vind ik maar niets..

Ik heb een gelijkaardig probleem. Alleen is het bij mij de staartrotor die meteen begint met draaien van zodra de lipo geconnecteerd is. Aangezien de 3in1 best nog prijzig is wil ik wel overwegen om een mosfet (proberen) te vervangen. Alleen weet ik niet waar ik deze kan kopen en welke mosfet het eigenlijk juist is. Er is namelijk niets te zien aan mijn 3in1.
Bij jou wel?
Allezins, nog veel succes met je probleem;)

Nee bij mij ook niet.. Ziet nergens verbrand uit of iets dergelijks. De mosfets zelf ben ik onder andere op ebay tegen gekomen.

Heb gelezen dat opnieuw binden een mogelijkheid is. Of het werkt heb ik nog niet geprobeerd, maar verwacht het eerlijk gezegd niet echt.

Ben nog steeds niet verder gegaan met de mCPx, maar vroeg me af of iemand die fets al een keer vervangen heeft en welke ik precies moet vervangen. De mCPx reageert overal op behalve op het toerental.

Kan iemand mij uitleggen wat ik precies moet doen?

moet je eens proberen, dan start de heli gewoon op in throttle hold.
is me al vaak overkomen nl :mrgreen:

qua fet's, als ik de TS zo een beetje meekrijg, denk ik niet dat je eraan moet beginnen.
printplaten solderen kan, maar je moet gewoon voorzichtig zijn.

hoe te doen?
nieuwe fet, oude lossolderen en nieuwe op dezelfde plek zetten.
Waar je de fet's moet halen zou ik echt niet weten

Wat trouwens kan helpen, is de poot die je soldeert past te pakken met een tang (indien mogelijk)
de tang vangt dan de hitte van de bout op, en werkt als een soort schild, zodat de hitte niet meteen in het component komt

Probeer het anders gewoon, kapot is de printplaat toch al..

Back