Mcpx gyro problemen

Ik heb een Mcpx cp helie welke (na de nodige crashes) een probleem heeft op de tail. Zodra ik te veel pitch geef of een looping maak houd de gyro de staart niet en valt de helie in een spin omlaag.

ik dacht eerst aan een nieuwe taiboom met motor maar dit loste niets op.
een verlengde tailboom loste niets op.

de servo contacten zijn reeds schoon gemaakt.

wie o wie weet wat dit kan zijn

alvast bedankt voor de reacties

Doe s een piets secondelijm op het tailrotortje, zodat deze hecht aan de as

Waarschijnlijk slipt hij

ok nu een beetje secondenlijm op de rotor gedaan.

even laten aanzetten en straks proberen.

het zou wel verklaren waarom het probleem niet constant is.

het kan natuurlijk ook zijn dat het servo-armpje tijdens het op en neer bewegen de draadjes raakt van de staartrotor en er dan een slecht contact ontstaat in het stekkertje.
misschien is de pvc bekleding wat beschadigd van de staartrotordraadjes en door het servo-armpje een kortsluiting maakt en de staart dan even uitschakeld.

mvg Xavier

Laatst bewerkt:
ok ik heb dit allemaal nagekeken maar geen van allen geeft een oplossing.
na het lijmen van de rotor op de tail is de helie wel iets strakker geworden. maar het probleem met rond spinnen blijft.

wat me wel opvalt is dat de gyro een headinglock heeft en wanneer je de helie vasthoud en optoert de tailrotor daadwerkelijk tot stilstand komt als je de helie draaid en pas weer aan gaat als je voorbij de oorspronkelijke positie komt.

het lijkt er op dat de gyro een snelle pitch of looping niet bijhoud en hierna ook niet meer kan corrigeren. dus gaat tollen is dan het 3 in 1 bordje kapot?

Je zei eerst dat het probleem zich voordeed tijdens normale vlucht, hoover

Nu zeg je dat het bij loopings etc voorkomt

Dat is nl gewoon een bekend probleem, bij volle climbouts en grote pitchwissels (zoals bij een looping als de pitch management niet goed is) slaat de staart weg

Grotendeels op te lossen door de staart te verlengen

Beste Student, zoals in de eerste post al staat aangegeven gaat het om loopings en climbouts ik heb nooit gezegd bij hoover. echter nu is het ook bij normale rondvlucht vrij snel het geval dat deze gaat spinnen. een verlengde staart heb ik al geprobeert en geeft geen oplossing. andere mcpxen maken wel probleemloos een looping.
ik heb laurens er mee laten vliegen en ook die vind em slecht hanteerbaar en is beter gewend van een mcpx.

Heb je ook al een geheel nieuwe tailrotor geprobeerd. Ze willen nog wel eens vervormen na een crash. Dit geeft dan ook de zelfde symptomen die jij omschrijft.

Erik

Ok ik heb u een test gedaan met een nieuwe 35C 300mah accu en het probleem is weg. kennelijk geven de oude accus niet meer voldoende vermogen om de staart te houden.

bedankt voor het meedenken

Dan is dat ook mijn oplossing, heb sinds een paar dagen ook een mCPx en kan er totaal geen looping mee maken. Dat trekt hij niet en valt inderdaad in een spin naar beneden wachtend op de throttle hold:(

Beter laat dan nooit...het kan ook zijn dat je hoofdmotor aardig op is, dan gaat het verbruik omhoog en zeker de standaard lipo's trekken dat eg nie, de 300 35c verhelpen dat enigzins maar nooit helemaal. Ik heb zelf de pitchcurve bovenin wat naar beneden geschroefd, je hebt meer vermogen dan je lipo aankan...succes!

Ik heb me maar eens 2 nieuwe lipo's besteld bij HK kijken of dit werkt en zal de trottlecurve ipv 100-100-100-100-100 op 90-90-90-90-90 zetten.
De Pitch graden veranderen lijkt me geen goed idee, toch?
Ik heb ook al iemand met een staart van een 120sr gezien, al werd het niet echt heel veel beter.

Heb je al complete setjes waarbij solderen etc niet nodig is?

Daar heb ik ooit bij een walkera al eens een printplaat mee gesloopt...

brushless op de main en een staart van de sr120 en de tailrotor van 4G3.

mijn staart houdt het in alle omstandigheden. En veel power natuurlijk.
vliegtijd is wel maar 4 min met nano-tech 300mAh

Back