MCPX is onbestuurbaar (alleen bij throttle)

Ik heb een (voor mij) vreemd probleem met mijn Mcpx. Als de heli stilstaat en ik geef geen gas en en ik gebruik mijn rechterstick, beweegt de swashplate zoals het moet. Als ik de stick loslaat, beweegt de swashplate automatisch ook weer mooi horizontaal.

Maar zodra ik ook maar een heel klein beetje gas geeft en de rechterstick gebruik, blijft de swashplate hangen. Dus als ik bijv. naar voren beweeg en de stick loslaat zodat hij weer in het midden staat, beweegt de swashplate niet automatisch ook naar de horizontale beginstand maar blijft schuin staan. Ik moet dan de stick naar achteren bewegen om hem weer terug te bewegen.

Heel irritant. En ik hoop dat iemand weet hoe ik het kan oplossen. Oh ja, ik gebruik een DX6i als zender.

Werkt je tailrotor en blijft deze draaien zodra je gas geeft?
Kan zijn dat deze moet vervangen worden.

Anders zou ik hem zeker eens opnieuw 'binden' met je zender.

Ja die werkt. Ik heb hem ook al diverse malen opnieuw gebonden. Maar ik ben er nu wat verder op door gaan zoeken en ik heb een filmpje gevonden waar het ook zo werkt. En dat is gewoon een demo film. Misschien hoort het zo?

Maar dat verklaart niet waarom mijn helicopter niet de lucht in gaat. Want dat is mijn echte probleem. Als ik de rotors aanzet, ""drukt" de heli zich in de grond als het ware. Ik dacht dat dat kwam door het hierboven beschreven probleem maar misschien ligt dat toch ergens anders aan.

Dit is volkomen normaal omdat je heli flybarless is. De stabilisatie gebeurd electronisch bij de MCPX. Jij beweegt de swash en de heli beweegt niet mee. Dus blijft de swash proberen om de heli mee te bewegen, maar dat lukt niet omdat ie op de grond staat.

Dat je heli naar onder gedrukt wordt, kan best zijn om je negatieve hebt ingesteld. Onder midstick duw de heli naar onder. Dit is om ondersteboven te vliegen.
Dus vanaf je jouw throttle stick voorbij het midden duwt, krijg je lift.

Jouw MCPX is dus volkomen in orde. Ik raad je aan om meer informatie op te doen over flybarless en collective pitch heli's. Je bent duidelijk nog niet op de hoogte.

ff wachten..

als je optoert en de rotor gaat draaien, moet je de linkerstick minimaal halfgas zetten.
boven halfgas hoort hij los te komen.

Kun je ook zien als je de throttle hold erop zet, bij gas in het midden horen de bladen op 0 graden te staan (dus precies 90 graden tov de hoofdas)
boven midstick (zo noemen we halfgas bij een cp) hoort het blad positieve pitch te krijgen, oftewel dan krijg je lift, dus gaat hij dan loskomen.

is dit inderdaad het geval, is er met de heli niets mis, en zit het tussen de oren

maar
als je bind, moet je even opletten HOE je dit doet
je hebt waarschijnlijk de dx4 als zender?
dat is een analoge zender. Dus moet je hem ook binden op de manier voor een analoge zender.
doe je dit verkeerd, toert de heli wel op maar valt meteen om en hij gaat nog wat bijzondere dingen zien.

dit kun je het snelste zien (bij mij tenminste toendertijd) door even de throttle hold erop te zetten.
bij mij schoot, als hij verkeerd gebonden was, meteen de swash een heel eind heen en weer

Eveneens zeker je instellingen in je zender controleren op de juistheid er van.
Is de 'pitch curve' en 'throttle curve' alsook 'idle-up' modes correct ingesteld?

idem...
nu heb ik een dx6, nu geen problemen meer

raar waarom die 4 hem er af en toe uit gooit..

ik heb ook die DX4e, vol genoeg voor dat vogeltje,
is nog nooit wat verkeert gegaan,
bij het opstarten:
zender aan 5 seconden, lipo insteken en wachten tot licht brandt,
en de heli moet echt recht staan, anders van nieuw beginnen met zender aan, 5 sec ...
en een klein beetje vliegen zou je moeten kunnen, is handig,
vliegt als 'n kolibri

De zender te dicht bij de heli tijdens het aansluiten kan ervoor zorgen dat hij niet goed bind en dan moet je rebinden. Bekend probleem..

Nuja, was TS verteld klinkt gewoon allemaal heel normaal. De swash houdt gewoon de positie aan vanaf je throttle input geeft. Enkel wanneer je geen gas geeft, doet de swash een reset.

Volgens mij spoolt TS gewoon op met een 0 - 100 curve waardoor hij onder midstick zijn heli tegen de grond duwt.

Wat ik zou proberen:
Heli op de grond en 3/4 gas geven. Als ie dan niet van de grond komt, is er iets fout.

Wat ik zou proberen:
Heli op de grond en 3/4 gas geven. Als ie dan niet van de grond komt, is er iets fout.

Ja, zelfs bij 100 % blijft hij op de grond. Ik ga vanavond de hele boel opnieuw binden (vanaf scratch) enzo. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ben er nu inderdaad achter dat het zo hoort. Tsja, dat heb je met beginners in dit "genre". Ik kom nl. van een Eagles Solo Pro en dat werkt dan net even anders.

heb je ook geen spelling in de mainshaft tussen rotorhoofd en main gear,
dat gaat vaak los bij een crash (je).
als ik 100% throttle geef en de heli gaat niet van de grond,
wat moet die dan giga snel draaien ???

oftopic een filmpje, als die te hoog draaid:

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je niet gewoon teveel negatieve pitch? Ik weet nog dat ik me eerste mcpx had en precies hetzelfde had .
Zo van wtf hij wil niet opstijgen.

En je heli aanzetten en dan throttlehold.
Oplossing is denk ik bladen naar achter en de swash links aanpassen dat als je op midstick zit op je zender . Dat je bladen gelijk op dezelfde hoogte zitten .

Laatst bewerkt door een moderator:
Back