mcpx staart vibreert

sinds enkele vluchten zit mijn mcpx met de shakes aan staart...

probleem komt enkel voort bij gebruik van rudder rechts.

ook is in het begin van de lipo, na 2 min vliegen ongeveer verdwijnt het

heb al staartrotor vervangen maar probleem blijft hetzelfde,

enig idee iemand.

ook belangrijk in idle up mode komt het niet voor dus enkel in normal flight mode.

Dat houd in dat het toerental afhankelijk is.

Dus heb je waarschijnlijk een trilling in de heli die het fbl systeem in de war gooit.

Dus bladen balanceren, feathering shaft checken op rechtheid, hoofdas misschien kapot etc

Dat houd in dat het toerental afhankelijk is.

Dus heb je waarschijnlijk een trilling in de heli die het fbl systeem in de war gooit.

Dus bladen balanceren, feathering shaft checken op rechtheid, hoofdas misschien kapot etc

bladen balanceren hoe doe je dat? is dat op gewicht,?

het is wel zo dat er van het ene blad een heel klein hoekje af is echt miniem

mss even proberen met andere bladen en zien wat dat geeft.

je bladen moeten echt in balance zijn ik brak ook een hoekje uit de bladen heb ze toen 5mm ingekort eerst af gesneden met heel scherp mes en toen met een schroef van de bladen de bladen helemaal gelijk houde en samen af schuren tot ze precies het zelfde zijn werkt prima geen onbalance of iets heb nog orginele staart maar er een staart stuk van mijn msr er bij geplakt onder een hoek dan heb je een driehoek wat de staart stijf houd nu beweegt me staart helemaal niet meer hij kan namelijk erg makkelijk torderen met standaard staart weet niet of foto kan plaatsen hoe ik het gedaan heb

het balanceren kon ik ook nog niet heb nog geen moertje gevonden die op het boutje van de bladen past

En je zal ook niet zoon moertje vinden die erdoorheen past.;) of bedoel je een boutje?
nee ik bedoel een moertje die op het boutje past die door de bladen heen gaan in de main grips

Laatst bewerkt door een moderator:
zodat ik de bladen op elkaar vast kan zetten zoek maar op youtube hoe je bij een 450 klasse de bladen balanceerd zo bedoel ik

als het echt aan 't schudden is zal 't waarschijnlijk een kromme feathering shaft zijn, als ie gewoon traag of in stukjes uitbreekt even het connectortje van de tailrotor controleren...

zodat ik de bladen op elkaar vast kan zetten zoek maar op youtube hoe je bij een 450 klasse de bladen balanceerd zo bedoel ik

En ik zou me echt niet bezig houden met die bladen te balanceren, de mijne hebben ondertussen zowat een zaagtandprofiel en heli blijft normaal vliegen...
Als je met de fast flying blades vliegt(met die nippels erop), kan het loden bolletje wel loslaten bij een crash; maar dan schudt ie als een gek als je ermee probeert te vliegen....

Main cause for shakes: gebogen feathering shaft. Testje: een rotorblad losschroeven en even aan de shaft draaien; als het andere blad beweegt is ie krom. Die shaft moet echt perfect recht zijn om géén shakes te hebben tijdens 't vliegen.

Bij iedere heli is balanceren een must
de mcpx gaat er goed mee om als je het niet doet, maar als je problemen hebt/krijgt, is het een plek om te zoeken
daarbij scheelt het lagers, lostrillen en andere gekke dingen

Ik heb nog nooit blades gebalanceerd.. niet van mn MCPX, 250 en zelfs mn 600's niet.. tegenwoordig zijn de blades 99% gebalanceerd(iig als je goede koopt).

Zou me echt niet druk maken om balanceren bij de MCPX...;) Net zoals Student zegt, die blades kunnen heel wat hebben voordat ze echt problemen geven... bij mij zijn de tips er compleet afgescraped, en ze hebben ik weet niet hoeveel crashes gehad....(oa full power in tegen de grond in een sportzaal)

Overigens zijn de FF blades wel beter om mee te vliegen, ook met 3d een stuk strakker en niet zo twitchy.;)

Dus de high performance bladen vliegen minder goed 3D dan de FFF bladen? Nochtans zijn de performance bladen meer voor 3D bedoeld..

Ik heb zopas nog iets ontdekt ivm het vibreren:

Ik had net de feathering shaft 'terug zo recht mogelijk' geplooid omdat die een hard leven heeft sinds ik inverted aan 't leren ben... Nochthans was ie recht genoeg om van de shakes verlost te zijn (ervaring)...maar toch was de heli nog heviger aan 't shaken als ervoor.

Nader onderzoek wees uit dat één die rubbertjes in de rotorkop(waar feathering shaft) doorgaat niet diep genoeg op z'n plaats zat. Dus ik veronderstel dat de bladen hierdoor niet gecentreerd zaten en dit een zware onbalans veroorzaakte. Nadat de rubber op z'n plaats zat vloog m'n heli terug normaal...

Dus de high performance bladen vliegen minder goed 3D dan de FFF bladen? Nochtans zijn de performance bladen meer voor 3D bedoeld..

Yup. de FF blades hebben gewicht meer aan de leading edge zitten, krijg je een leadend blad van, en dat werkt gewoon prettiger voor FBL.

Ik had vorige week in de sporthal ook eens met de FF bladen gevlogen doordat men andere krom is, en dat vloog inderdaad wel goed. En dat was trouwens men eerste vluchten met de verlengde staart, resultaat: geen enkele blow out gehad. En dat met pitch op 95%, en mij kennende ben ik nogal wild met de pitch :mrgreen:

sinds enkele vluchten zit mijn mcpx met de shakes aan staart...

probleem komt enkel voort bij gebruik van rudder rechts.

ook is in het begin van de lipo, na 2 min vliegen ongeveer verdwijnt het

heb al staartrotor vervangen maar probleem blijft hetzelfde,

enig idee iemand.

ook belangrijk in idle up mode komt het niet voor dus enkel in normal flight mode.

Controleer ook eens of je maen gaer ( dat grote tandwiel) nog goed op zijn plaats zit. Als je de rotor kop naar boven en beneden doet mag er geen speling zitten op het maen gaer. Kan ook een oorzaak van trilling zijn.

Back