mcpx tail motor flink heet

tail motpr word erg heet
ook slaat de staart uit en word onbestuurbaar.
De staartmotor word zodanig heet dat het plastic
eromheen helemaal zacht word.
Het betreft een mcpx v1

wat zou dit kunnen zijn
 
weet niet hoe lang ie er al op zit?
Maar gezien 't een brushed motor is, kan 't best zijn dat ie nu wel een keer op is.
Koel je wel tussen de vluchten? .. 5 - 10 min. na elke vlucht bij brushed motors.
 
Heb de heli ruim een jaar geleden tweedehands gekocht.
Was mijn eerste cp heli.
heeft heel erg veel meegemaakt.
Me servos trillen ook na schoonmaken.
Ik denk dat ik toch een nieuwe mcpx bl of 130 x ga aanschaffen
hij zal wel aardig op zijn.
 
dan zou ik maar eens een nieuw staart motortje + eventueel een nieuwe main motor installeren. Die kosten de kop niet voor die dingen.

Servo's trillen na schoonmaken? waarmee heb je ze schoongemaakt.
 
Alchol.
Koelen doe ik niet.
Vlieg 4 x 300 mah leeg. Dus 20 min.
Hij is wel ideaal voor nose in hoveren en inverted leren
 
volgens mij kost zo'n motortje een 10'tje ofzo, dus voor 20 euro heb je er weer verse motors op zitten en kun je 'm mooi als oefen heli gebruiken.
 
Kies dan meteen voor de lange versie: BLH3602L.
Deze is ook vol carbon, dus veel steviger.

Voor het reinigen van de servo's gebruik ik altijd dit:
KONTAKT PCC 400ml = KONTAKT LR KONTAKT CHEMIE | SOS electronic
Wij gebruiken dit ook op eht werk om hardnekkige vervuiling op printplaten te reinigen.
Ik spuit meestal gewoon een klein beetje in het servomechaniek en laat de servo enkele keren volledig heen en weer gaan, daarna geen trillingen meer.
Al is het wel aan te raden om af en toe eens de servo open te maken en het printje goed te reinigen. Dit kan perfect met het borsteltje dat met de spuitbus mee komt.

groeten,
Bart.
 
Helemaal mee eens. Af en toe gewoon een nieuw motortje erin. Servo's schoonmaken doe ik met de-oxit (hifi-winkels). Beetje inspuiten en even lekker met de sticks roeren voor volle uitslag. Dan openschroeven en droogmaken. Dit geeft weer met gemak 100 trillingsvrije vluchtjes.

Van m'n eerste Mcpx heb ik nu na bijna 2 jaar helaas afscheid moeten nemen. Ze vloog uit de bocht en ging snoeihard en vol gas tegen de alu balk van de zonwering. Complete kop afgebroken, framepje kapot, 1 servo, canopy weg.
Totall-loss na honderden vluchtjes, triest.

Meteen maar een nieuwe aangeschaft (minder dan 100,- in Du). En ze vliegt gewoon precies hetzelfde als haar voorganger. Ze voelt alleen nog iets "frisser" maar dat zal de nieuwigheid wel zijn:D. Het blijft gewoon een lekker ding;) die Mcpx.
 
Ik vlieg ook mijn tweede mCPX,

de eerste was meer lijm dan plastic
en de servos ook niet meer goed,
tailboom heb ik zelf gemaakt uit carboon,
nieuw motortje achter op
en het kabel gewoon buiten om gedaan,
en de main motor is zo makki te verwisselen,
zo als boven geschreven weer goed voor vele vluchten.

groetjes van Heli-Uwe
(trouwens ook een uitgebreid draadje mCPX)
 
bedankt mannen

zal eens kijken voor 2 verse motertjes
Echter kan ik ook nog een nieuwe mcpx volledig geupcrade
kopen voor 150.
carbon bladen carbon landing skid carbon frame
alu staart buis enz
heel gaaf ding
 
ik heb de servos allemaal met alchol gecleand.
Dus opengemaakt die gebogen gelijdertjes en het
baantje waar ze overheen gaan.
Nog steeds gejitter van de servos.
Echter heeft de zelfde man ook nog een nieuwe 130x met een
hele zak spares erbij voor 125 euro.
Die heeft wel ietsje meer vermogen wat wel heel welkom is.
Nadeel is dat die een tt heeft en dus ook een staartservo.
Allemaal weeer een stuk kwetsbaarder.
 
wat betreft staartservo
..is een TT hetzelfde als een belt,

alle twee hebben een startservo nodig,

een staartservo heb je niet nodig
als de RPM van de staartrotor geregeld woord,
en niet de pitch van de staartrotor

groetjes van Heli-Uwe
 
Een tt houd in dat er een stang zit door de staartbuis.
Je hebt ook een systeem met een snaar.

Beide systemen worden dus aangedreven door de hoofdmotor.

Sturen wordt gedaan met een pitchregeling, dus met een servo
 
heb alle 3 de servos heel netjes stuk voor stuk
opengemaakt en met een watten staafje
en wat alcohol schoongemaakt
toch blijft de servo linksvoor trillen en corrigeren.
Nu is me opgevallen dat het ijzeren asje
waar het tandwieltje op zit iets op en neer kan
in de behuizing.
tandwieltje wat dus door de servo moter
word aangedreven
is dit vast te zetten?>
 
Hallo,

Je moet eens heel nauwkeurig kijken als je het servohaakje beweegt:
beweegt het gehele spindeltje mee (dus ook het grote tandwiel en het kleine moertje aan de andere kant) of niet.
Als het gehele spindeltje meebeweegt, dan kan je dit vastzetten door voorzichtig met een tangetje het pleine moertje aan de bovenkant van de servo vast te houden en aan het tandwiel te draaien.
Dit moertje zit vast met locktite, maar is wel los te maken.
Wel héél voorzichtig zijn als je het moertje terug voorziet van locktite, dat er niets in het lagertje terechtkomt.
Pas ook op dat je hem niet té vast draait, anders krijgt de servo motor hem niet meer rond.

Als enkel het stukje met het gaatje erin beweegt en niet het gehele spindeltje, dan kan je beter een nieuwe servomechaniek erop zetten.

groet,
Bart.
 
Back
Top