MCPX Tail motor probleem

• Topicstarter Topicstarter Bozzel
  • Startdatum Startdatum
B

Bozzel

Guest
Hallo mensen,

Ik heb een vreemd probleem.
Na wat knutselen vanmiddag aan mn mcpx (carbon frame, nieuwe landingskid en CNC bladegrips van RKH) doet mijn tail rotor het niet meer. Alleen bij vol pitch draait hij een klein beetje. Tijdens het opnieuw opbouwen heb ik 1 keer de tail getest om te kijken of alle bedrading goed op zn plek zat. Toen werkte alles perfect. Heb nog een paar kleine schroefjes van tafel kunnen blazen die ik na een half uur allemaal weer had terug gevonden op de vloer :thumbsup:

Verder afgebouwd en vervolgens wilde ik buiten even een klein hover testje doen. Hierbij zag ik meteen dat de tailrotor niet mee kwam:confused:

Wat kan dit probleem veroorzaken? Zelf denk ik aan te mogelijkheden.
1. Tailmotortje is stuk
2. mn 3 in 1 bordje heeft het begeven doordat ik perongelijk misschien wel met mn vingers aan gevoelige elektronica heb gezeten.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of toevallig weet wat het zou kunnen zijn? Voordat ik onderdelen ga bestellen wil ik graag al het onmogelijke hebben uitgesloten. Waar ik al aan heb zitten denken is het kabeltje van de tailmotor om te wisselen met die van de main motor om te kijken of het motortje dan wel gewoon vol gas gaat draaien. Ik weet alleen niet of ik dit ongestraft kan doen.

Ik heb dat ook gehad met de MCP heli, en daardoor heb ik toen de heli verkocht. Heb later begrepen van de koper dat het mainbord nogal wat storingen heeft gehad, en die heeft tie vervangen voor een nieuwe. Meen dat het bordjes voor ongeveer €60,- nieuw te halen zijn.

Misschien toch handig om een paar op voorraad te hebben, als je meer van dit soort storingen heb. Overigens, de draadjes van de heli zijn zo friemeldun, een draadbreukje is zo gedaan, zonder dat je het in de gaten heb. Je zou het kunnen na meten met een goede potmeter of een spanningsmetertje.

Succes :)

De draden zijn verder goed, heb ze al doorgemeten, dus daar kan het niet aan liggen. En de mainboards zijn ongeveer het duurste van die hele heli dus wil eerst even kijken of het misschien ook ergens anders aan ligt.

Mainboard is kapot. Volgens kawa een doorgebrande mosfet. Heeft iemand ervaring met het repareren hiervan of van smd elektronica solderen? Heb er zelf de gereedschappen niet voor.

Back