MCPX tail rotor doet vreemd

Hallo,

Ik heb sinds een maand een mcpx v2 waar ik dagelijks een 5-tal batterijtjes mee vlieg.
Onlangs heb ik de standaard tail boom gebroken, waarna ik deze heb proberen te vervangen. Gevolg: kortsluiting op de stroomdraden (lak beschadigd dus) van de tail rotor, en een mosfet op mijn mainboard doorgebrand. Van zodra ik de stroom in stak, begon die tail rotor te draaien als een gek. Na wat googlen bleek dat wel te fixen mits wat solderen.
Ondanks het feit dat ik nog nooit gesoldeerd heb, heb ik er mij toch maar aan gewaagd (had niks te verliezen) en een nieuwe mosfet er op gezet, hetgeen me gelukt is.

Heb nu vandaag een aantal nieuwe stukken geplaatst en voor het eerst gevlogen sinds het solderen.

Geplaatst:
- microheli swashplate, rotor head en blade grips
- XL tail boom

Op zich vliegt de heli wel, maar ik merk dat de tail niet zo stabiel is als voordien. In de vlucht lijkt alles redelijk ok als ik normaal vlieg, maar als ik iets enthousiaster begin, slaat hij nog makkelijker weg dan voordien met de kortere tail boom.
Ook wanneer ik na het landen het gas op nul zet, blijkt de tail rotor te vroeg te stoppen, waardoor de heli nog een toertje of twee rond zijn as draait.

Nu is de vraag: scheelt er iets met mijn config/upgrade of heb ik mijn mainboard toch niet zo heel goed gerepareerd?

Heb voor alle zekerheid alle lagers etc eens lichtjes ingevet, om zeker te zijn dat er nergens te veel wrijving is, maar het probleem blijft.

Any thoughts?

Thanks!

Bedoel je met het wegslaan van de staart dat hij ongeveer 90 graden draait, stil hangt en weg draait? Als dit het probleem is (waar veel mensen tegenaan lopen) dan moet je het schroefje in de mainshaft goed aandraaien. Wanneer deze te los zit krijg je een de 90 graden spins van de staart. Doorbranden van de tail rotor op je mainboard kan je op de garantie gooien de volgende keer, als je die hebt.

Bedoel je met het wegslaan van de staart dat hij ongeveer 90 graden draait, stil hangt en weg draait? Als dit het probleem is (waar veel mensen tegenaan lopen) dan moet je het schroefje in de mainshaft goed aandraaien. Wanneer deze te los zit krijg je een de 90 graden spins van de staart. Doorbranden van de tail rotor op je mainboard kan je op de garantie gooien de volgende keer, als je die hebt.

Garantie, ook als het komt door kortsluiting na het vervangen van de tail? Spreek je uit ervaring?

Wat het wegslaan betreft: het is echt hetzelfde gedrag als wanneer je vol gas geeft, hij slaat een kwartslag weg en blijft dan mooi recht vliegen. Enkel lijkt het nu ook bij 3/4 gas al het geval te zijn ipv bij vol gas, terwijl ik dacht dat het met een verlengde tail net minder snel zou mogen voorkomen?

Welk schroefje in de main shaft? De rotorkop of de collar onder de swash?
Denk ook oppassen dat ie niet te strak wordt aangedraaid om splijten van de shaft te voorkomen..

Hey,

Ik heb er ook geen idee van welk schroefje. Ik heb voor alle zekerheid zowat alles eens uit elkaar gehaald en vastgedraaid.

Alleszins: na lang wachten heb ik sinds kort een nieuwe tail (standaard), maar ook die geeft geen enkel verschil. Heb intussen ook de fet verwijderd en een nieuwe er op gesoldeerd (ik dacht dat mijn gebrek aan soldeerskills de nieuwe fet mss had verbrand). Maar ook met de nieuwe fet is hij extreem onstabiel op de tail, zowel bij vliegen als bij hoveren. Stunten (voor zover ik er kennis van heb) durf ik gewoon niet meer te proberen. Het probleem bij spool down blijft ook hetzelfde (tail lijkt te vroeg te stoppen met draaien, waardoor de heli om zijn as draait en omvalt).

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
-nieuwe mosfet voor tail
-nieuwe tail
-servo's uitgekuist
-alles uit alkaar gehaald, en voorzichtig terug in elkaar gezet (loctite gebruikt voor metalen onderdelen)

Ik begin zo stilaan radeloos te worden. Ik heb ook geen zin om zomaar ff een nieuw boardje te kopen als nadien blijkt dat het hier niet aan ligt.
Zou het kunnen dat de feathering spindle dit probleem veroorzaakt? Ik heb deze nog niet uit elkaar gehaald omdat het een prutswerkje is, maar als het hier aan kan liggen, wil ik het wel testen.

Dus een nieuw motortje heb je ook geprobeerd?
Heb je pitch instellingen gechecked met de nieuwe swashplate? Misschien krijg je meer pitch up door de nieuwe swashplate waardoor je eerder blow outs krijgt.

Of misschien heb je niet de juiste mosfet?

Dus een nieuw motortje heb je ook geprobeerd?
Heb je pitch instellingen gechecked met de nieuwe swashplate? Misschien krijg je meer pitch up door de nieuwe swashplate waardoor je eerder blow outs krijgt.

Of misschien heb je niet de juiste mosfet?

Thx voor je antwoord!

Nieuwe motor (volledige nieuwe tailboom incl motor dus, stock) idd geprobeerd.

De mosfet die ik geplaatst heb is deze: 3x E-flight Blade mCPX Eflight mCP X MOSFET FET for 3-in1 Control Unit Board | eBay
Geen idee of die voldoet?

Wat de pitch instellingen betreft, heb ik inderdaad nog niet gechecked. Heb eerlijk gezegd ook nog geen pitch gauge in huis. Mss kan ik dat best idd es bestellen, tesamen met een swash leveler.

Daarnet voor de zekerheid toch maar es ff van mijn luie kont gekomen en de spindle gechecked, en deze is lichtjes gebogen. Maw, deze zal ik maar es mee bestellen, of is het voldoende om deze met een tang terug "recht" te plooien?

Bij een heli kom je doorgaans niet weg met zelf dingen recht buigen..
Daar is een heli te trillingsgevoelig voor

Je kan het proberen, maar ik verwacht niet dat je er lang plezier van hebt...

Probeer eens een nieuwe MAIN-motor.. Kan zijn dat de motor die er nu op zit versleten wordt en meer A gaat vragen en hierdoor minder naar de tail gestuurd kan worden met als gevolg dat de staartmotor niet voldoende kracht kan geven bij pitch pumps.

Thx voor je antwoord!

Nieuwe motor (volledige nieuwe tailboom incl motor dus, stock) idd geprobeerd.

De mosfet die ik geplaatst heb is deze: 3x E-flight Blade mCPX Eflight mCP X MOSFET FET for 3-in1 Control Unit Board | eBay
Geen idee of die voldoet?

Wat de pitch instellingen betreft, heb ik inderdaad nog niet gechecked. Heb eerlijk gezegd ook nog geen pitch gauge in huis. Mss kan ik dat best idd es bestellen, tesamen met een swash leveler.

Daarnet voor de zekerheid toch maar es ff van mijn luie kont gekomen en de spindle gechecked, en deze is lichtjes gebogen. Maw, deze zal ik maar es mee bestellen, of is het voldoende om deze met een tang terug "recht" te plooien?

Een pitchmeter heb je niet nodig voor een mcpx. Als je +75 en -75 ingesteld heb voor de pitch, dan moet je zorgen dat je 0° hebt bij midstick. Dit doe je door de bladen samen te vouwen en er langs te kijken tot wanneer ze op gelijk hoogte staan.

Als je dan vol pitch up en pitch down geeft, zal de hoek ongeveer groot moeten zijn.

De mosfets zullen wel goed zijn vermoed ik. Het ziet er een betrouwbare verkoper uit. Heb je ook nog betere lipo's? Misschien is jouw lipo langzaam aan het sterven en kan die niet genoeg power meer leveren?

Die mosfets heb ik ook besteld, maar in mijn geval voor de hoofdmotor. Daar lijken ze goed voor te zijn.
Ik had bij de eerste poging wel interferentie van de motor met de servo's, maar een collega van me (thanks Andreas!) heeft dat verholpen door er één los te maken, het geheel goed schoon te maken, en weer vast te solderen. Het komt blijkbaar erg nauw.
Misschien is het bij jou ook zoiets?

(ik heb overigens nog steeds wat problemen, maar dat ligt denk ik niet aan de mosfets)

Het zou me sterk lijken, aangezien ik al een nieuwe mosfet (clean) heb opnieuw gesoldeerd... of het moet zijn dat ik het mainboard heb opgefikt natuurlijk :/

Anyway, vandaag nieuwe spindle binnen gekregen, maar ook dat lost het probleem niet op. Ik had de main motor ook bij besteld, maar die is verkeerd binnen gekomen (is er eentje voor msr x blijkbaar). Zucht...

Denk dat ik me es een 2dehands mcpx zoek (die deftig vliegt) om gewoon van daaruit opnieuw op te bouwen.

Ik had daar ook mosfets besteld.
Deze er ook opgesoldeerd.
Eerste x was ie niet goed.
Ik denk dan verplaats ik de mosfet en heb er draadjes aan gemaakt.
Toen had ik hetzelfde probleem als jij uitlegt.
Ik denk bekijk het maar ..... en dus een nieuw bordje gekocht.
Toen was alles weer opgelost.
Nu de draadjes van de taillmotor vervangen door flatcable
Brand het mosfetje niet zo snel meer door
Nu al weer 50 vluchten mee genaakt.

Lastig probleem dit. Maakt je main motor geen raar geluid? Ik herinner me dat mijn mcpx ook af en toe de staart verloor. Aandraaien van de schroefjes op de Main shaft boden toen vaak een uitkomst. Na een tijdje begon de motor een ieeeeee geluid te maken en gaf een draaiende staart. Een drupje olie op de pinion van de main motor deed wonderen! Geluid was weg en de staart strak.

Ik verdenk je main motor..

Back