Ik zit ondertussen nog steeds te dubben over de vleugelneus en de constructie. Op de tekeningen, die hier klaar liggen om te laseren, is het nog op de RES wijze uitgevoerd: een 3 mm koolstof buis als neuslijst, oracover over alles heen, fiks wat halve ribben in het voorste deel om de oracover te dwingen het profiel een beetje te volgen.
Nadeel bij een pijlvleugel van deze methode is dat je na het laseren nog moet gaan schuren om de schuinlopende liggers door de gaten te te krijgen. Bij 30 graden pijlstelling en een rib dikte van 3 mm, moet er 1,5 mm vanaf voordat het past. Da's toch jammer van het loepzuivere laserwerk.
Een tweede nadeel is dat de lucht die over een pijlvleugel stroomt niet netjes recht doorgaat, maar van links naar rechts zwalkt, afhankelijk van de instelhoek en positie op de vleugel. Daarbij hobbelt de stroming dan (in dwarsrichting) over de ribben en de ingevallen bespanning daar tussen. Lastig in te schatten hoe erg dat is en dat maakt het pas vervelend.
Constructief zou ik hem het liefst zo zien:
De ribben haaks op de liggers, alles past naadloos in elkaar. Omdat de ribben nu nog dwarser op de luchtstroom staan, is een indekking op het voorste deel noodzakelijk. Ik dacht die van slechts 1 mm balsa te maken: licht, buigt makkelijk en het hoeft toch geen D-box krachten op te nemen want daar is de koolstof buis voor. De 80 tussen-ribben kunnen dan ook vervallen.
Helaas zitten hier weer andere nadelen aan. Zowel de airodynamische ontwerpprogramma's als DEV wing gaan uit van ribben in de vliegrichting. Je kan ze in devwing anders zetten, maar met een hoop kunst en vliegwerk (pootjes komen er niet meer automatisch onder, op de panels zijn ze gedeeld, welke waarde voer ik voor de verdraaiing in, etc). Ook moet ik nu een balsa neus in modelschuren met malletjes, niet makkelijk voor mij omdat echt goed te doen. Al met al gaat de lol er dan wel een beetje af.
Daarom kwam ik noodgedwongen op een derde variant, met voor- en nadelen van beide: Een koolstof neus buis combineren met balsa indekking.
Voordelen: De half-ribben vervallen, een mooie gladde aanstroming in de eerste helft van het profiel, ik kan die mooie 3 mm neusbuizen toch gebruiken (ja ik had ze al gekochte hé), ontwerpen binnen de DEVwing mogelijkeheden.
Nog wel de uitsparingen voor de liggers pas schuren.
Ik dacht de balsa afdekkingen met iets overmaat er op te lijmen. Dan de uitsparing voor de koolstof neuslijst weer vrij te maken en die er in lijmen. En dan over alles oracover.
Heeft iemand deze bouwwijze wel eens gezien, of nog mooier, toegepast?