Mdm1 Fox

Hallo,

Ik wil graag een fox met een spanweidte groter dan 4m
Echter zijn er zeer veel modellen, geen van vol glas maar ook met styro abachi vleugels de kosten tussen deze 2 soorten zijn behoorlijk groot. Maar wat is nou het voordeel vol glas kisten (bij dit soort zwevers hoef je het lijkt mij niet om het gewicht te doen) bij www.biggs.nl staat er een met abachi vleugels voor €400,- is dit een optie???

Groeten, Dennis v Huisstede

voll gfk is sterker.
Maar die bij biggs staat lijk mij een goede optie.
Je kan over het abachi altijd en paar matten glasvezel leggen.
Maar dat lijkt me bij 4 m nog niet direct nodig.
Maar dat kan je beter aan Richard vragen.
Of nog beter aan iemand van het fox team.
Je kan dat ook aan hun vragen wat het beste gewicht is.
Te zwaar is ook weer niet goed.
Ik gok zo'n kilo of 8 a 9, maar dat weet ik niet zeker hoor.

Dennis,
De fox die je vermeld is er waarschijnlijk eentje van fabrikant RIPPIN. Deze kost fabrikant af 450 euro. Ik heb zo mijn vraagtekens bij het 12mm rondstaal voor de vleugels. Waarschijnlijk is dit een goed allroundmodel, en niet een echte kunstvluchtbak (ik ken er ook het vleugelprofiel niet van).
Als je wilt gaan kunstvluchten dan wil je vooral een sterke kist hebben. Eentje waarbij de vleugels niet dichtklappen als je er een beetje te hard aan trekt. Bovendien zou je waarschijnlijk graag positieve en negatieve figuren willen vliegen. Hoe kleiner de kist, hoe (relatief) sterker, men zal men sterk genoeg kunnen bouwen zonder al te dure materialen. In een grote kist (+3,5m) die ook sterk moet zijn, zal men kevlar, carbon, en dergelijke gebruiken. Dus hoe groter de kist, hoe duurder de materialen.
Dikwijls gebruiken fabrikanten van modelzwevers "thermiekprofielen", in plaats van de profielen die geschikt zijn voor acro. Zo heb je de salto (toch een rasechte kunstvlucht bak) van Krause met 5 meter span, met een HQ3/14 profiel: een ideale thermiek zwever dus. Een ander voorbeeld is de lunak van Reichard, die het met een E211 als vleugelprofiel moet stellen. Dit neemt natuurlijk niets weg van het feit dat dit degelijke zwevers die heel waarschijnlijk goed zullen vliegen. maar echte acrobakken zullen het niet zijn. Vergelijk het met een 3D motorkist, waar je een clark Y profiel op zet. Dan heb je simpelweg geen 3d bak meer.
Hou ook rekening met een duurdere RC installatie voor een acrozwever: de hogere snelheden die een kunstvluchtzwever aankan, gekoppeld aan de grotere roeruitslagen zullen zwaardere servo's eisen.

Het ziet er op de foto nu niet bepaald slap uit hoor.( ik kan het mis hebben)
Bij die op de biggs site te koop staat.
De pen ziet er dikker uit als 12 mm.
En ik zie ook 2 servo's op de rolroeren zitten.
Of is er 1 voor de spoiler?
Het profiel is een rg 15 maar dat zeg mij niets, jullie misschien wel.
Ik ben geen acro man :P

klopt, het profiel is RG 15A, maar volgens mij is het rondstaal 12mm (dus best nog even navragen bij Rippin). Een RG15A profiel ken ik niet. Misschien kan iemand hierover iets zinnig zeggen.
Over de Rippin kisten kan ik nog dit kwijt: het zijn eenvoudige, robuuste (ook in afwerking), goedkope kits. (je kent ze misschien: in Dortmund en de grote meetings staan ze er steevast met een kraampje, de zwevers hangen in een grote plastiek zak). Je krijgt weinig info om ze te bouwen, (instelhoeken, zwaartepuntsaanduiding, en dergelijke ontbreken). Maar de prijs kwaliteit is goed.

beste Vriend, kent U dat niet RG 15 vleugelprofiel, wel ik raad U aan om een andere zwever te kopen dan een FOX, want schijnbaar bent U daar nog niet klaar voor, ofwel koopt je er ene en ontdek wat RG 15 is

simendewulf zei:
beste Vriend, kent U dat niet RG 15 vleugelprofiel, wel ik raad U aan om een andere zwever te kopen dan een FOX, want schijnbaar bent U daar nog niet klaar voor, ofwel koopt je er ene en ontdek wat RG 15 is

Ik vraag niet naar de fox.
Ik vlieg zelf een ash-26 met dit profiel HQ 3/14 - 3/10
(thermiek :P )

Hallo,

idd ken ik het profiel rg15 wel aangezien dit profiel ook op m'n kleinere faxen zitten (eentje van 2m en een van 2,75m) en dat zijn toch ook airobatics...en lijkt het mij dat de kist dan ook sterk genoeg zal zijn.... en het klopt deze kist is van de firma rippin.... kkheb nu ook een prijs opvraag gedaan bij iemand uit tsjechie omdat deze zeer goedkoop vol gfk kisten kan leveren maar dat moet ik nog allemaal aanhoren.

in iedergeval alvast bedankt voor deze reacties..

groeten, Dennis

RG15 is een profiel wat veel werd ingezet op de F3J en F3B wedstrijdkisten. Een all-round profiel dus voor zowel thermiek, afstand en speed taak.

Beste evert

Kweet nu ook welke firma rippin is (dat van die zakken wist ik het meteen want ik heb ze idd een aantal keer opde modelbouw beurs in dortmund gezien). Maar ik kan mar weinig info vinden over de kist..... ook op de site van rippin kan ik weinig terug vinden over de volledige kist (alleen spanweidte en profiel) dat er voor de rest geennauwelijks een bouwbeschrijving bij zit heb ik geen problemen mee omdat ik meestal toch m'n eigen gang ga en er een heel interieur enzo in zet...... dit hebk ook met m'n andere 2 modellen gedaan....alleen het nadeel vind ik van deze dat ze totaal nie op schaal zijn en niet zo mooi uitkomen dit is mede een reden waarom ik over wil stappen op groter. Maar nu ook wat rond heb gezaocht wen wat foto's heb gezien van de kist in elkaar vraag ik me ook af naar de waarheidsgetrouw van deze kist....

mvg. Dennis

misschien een optie om de eigenaar te mailen?
Je hoeft er toch niet voor te geven, waar hij voor te koop staat?

de fabrikant is waarschijnlijk S2G, deze is te koop in Belgie bij PIGS in
Charleroi (tel +32.71 28 18 41 ) ook te vinden op internet.
De FOX is daar te koop voor 479 euro ( gratis verzending)
Span 4.070 mm
Lengte 2.100 mm
Profiel HQ 1,5/12Mod.
Gewicht 6,5 kg

Een bouwbeschrijving van de fox van S2G vindt je hier (wel in Frans):
http://www.amjd.ch/fox.php
Er blijkt dus uit dit bouwverslag bij deze kit toch ook het een en het ander loos te zijn: als je na een tweede vlucht een vleugel ziet fladderen omdat de sleutel in de vleugel is losgekomen (en dit zonder al te zware acro volgens de auteur). Blijkbaar is flutter op de richting ook geen ongekend fenomeen bij deze bak.

Hallo,

De fox die bij biggs staat is van Rippin (dit heeft de aanbieder mij gezegd) tevens heb ik het er een tijdje geleden met jaap over gehad en die zeoi toen dat er een aantal jongens die er ook vliegen, ook deze kist hebben. zij zelf vliegen met de fox van airworld maar die vind ik erg duur.

mvg, Dennis

Hoi Dennis.

Wij vliegen de Fox 466cm van Rosenthal met abachi vleugels van Müller.
Het voordeel van lichte vleugels is dat je sneller een rol kunt inzetten en stoppen, vol GFK zou dus in het voordeel zijn, mits ze erg stabiel zijn. Ik weet niet precies de snelheden, maar ik schat dat in een duikvlucht met een acrobak, de 250km/u makkelijk gehaald wordt. Dat vereist een stevig vliegtuig met een hoge resistentie tegen flutter.

Inmiddels ben je er ook achter dat de prijzen van die bakken er niet om liegen.
Ga je boven de 4 meter uit, dan loopt de prijs enorm snel op, Jaap zijn nieuwste wedstrijdbak is daar een mooi voorbeeld van, de prijs durf ik hier niet eens te noemen.
2 weken geleden heb ik hem gesleept op zijn eerste vlucht, als je optelt wat er aan sleper en zwever dan door de lucht vliegt....
Veel ex-motorvliegers moeten wennen aan deze prijzen, omdat ze in eerste instantie denken dat zweven goedkoop (en makkelijk) is. Daar heeft zich menigeen danig in vergist, zowel in het eerste als in het tweede.

Bij dit soort modellen is zelfbouw niet echt een optie, met ribbenbouw kun je nooit de sterkte halen van een abachi of vol GFK vleugel. En zelf via mallen een eigen kist bouwen is niet alleen een enorme tijdrovende klus, maar ook duurder als gekocht (bij één exemplaar...) en ook nog eens hardstikke ongezond door het vele werken in de epoxydampen.
Dit kun je beter overlaten aan de (vaak kleinere) bedrijven die daar een zeer grote ervaring in hebben.

Mijn advies is dus idd: begin met modellen van rond de 4 meter, dat is nog te behappen en je gaat weten of je het leuk vindt of niet en het zijn niet gelijk van die kleine kistjes.
Niet dat je met een 2 meter model geen plezier kunt hebben, maar vooral in de zweverij geldt dat BIG better is.

Niemand begint zweven met een 6m bak, het is allemaal en kwestie van langzaam erin groeien.

Verder (ik ken je ervaring niet) moet je goed leren slepen (gesleept worden). Er zijn in Nederland (nog) maar weinig geschikte slepers, die (met name) acrobakken veilig op hoogte kunnen brengen met een geschikte sleepkist. Maar in ieder geval zit je dan in Ede goed.

Ik ben idd bezig om in de Benelux een acro wedstrijd op te zetten, maar het valt niet mee een "host" club te vinden voor de Acro Competition. Ga in ieder geval daar een keer naar toe, daar zie je al je vragen beantwoordt.

Bij de KNVvL bestaat idd een acro klasse, maar volgens mij is die nog nooit echt gevlogen, het zou leuk zijn dat op te zetten, evt in samenwerking met de VML (Belgische KNVvL), want er zijn nog maar weinig geïnteresseerden. Ik voorzie echter dat deze tak fors gaat groeien, de wedstrijden in Dld hebben al een stop geplaatst na het bereiken van 60 deelnemers!!!!

Hoi, richard

Bedank voor je informatie. Ik heb nu al redelijk wat ervaring met het slepen van m'n 2,75m Fox en ik merk het verschil al als ik van m'n 2m fox over ga op m'n 2,75m Fox (het zet allemaal beter door enz.).

Is dit de nieuwe Fox van jaap ??? Want daar had hij het idd. toen wel over. Ik ben benieuwd hoe deze er uit ziet aangezien hij het er over had dat hij hem volledig op schaal heeft gemaakt met alles er op en aan....
en Jaap zijn bouw kunsten te kennen zal ook dit wel weer zeer strak zijn geworden...

mvg. Dennis

Dennis.
hier is Jaap zijn bak:

afb12453.jpg

Hij vliegt schitterend volgens Jaap zelf.

Richard das echt mooi he.
Gokje kompleet 5000 euri :P sleoer ook 5000 euri is 8O 8O duur :P
Hadden we maar wat meer van zulke kisten in Nederland.
Groot is mooi, maar groter veeeeeeeeel mooier

Kent er iemand de 3.70 meter versie swift S-1 van airworld? Ik kan er eentje voor een prikje op de kop tikken, maar ik vind er heel weinig info over op het net (bouwbeschrijving, ervaringen.... )

Back