Me-163 met raketmotor

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door waa01, 13 jan 2019.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Weet niet zeker of dit draadje bij de raket jongens hoort, maar onlangs had een clublid een raketje gedemonstreerd en kwam ik dit tegen van Klima die dit heeft aangepast van een kitje van Hacker;
    http://www.raketenmodellbau-klima.d...d=&a=article&ProdNr=7505&t=2238&c=2280&p=2280

    Het is een lichte aanpassing van het Hacker-motors model:
    https://www.hacker-motor-shop.com/R...=7767&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box3
    Dus dat moesten we ook maar eens proberen....eigenlijk niet helemaal in m'n straatje, maar toch
    Dus het kitje besteld bij Klima met een stickersetje en een set van 6 motoren met lond, nog niet met elektrische ontsteking omdat ik heet eerst eens wil proberen
    Doos van Klima ontvangen.jpg
    Doosje vlot ontvangen uit Duitsland
    Inhoud los in een zak.jpg
    Spulletjes los in een zak met wat ander plastic, maar wel onbeschadigd, het weegt niks!
    Inhoud van de doos.jpg
    Inhoud van de doos, Mode, stickervel en doosje met 6 motoren

    We kunnen niet langer wachten
     
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Dus eerst ons eens verdiepen of dit legaal bij ons op het modelvliegveldje wel legaal mag rond....vliegen
    Er is een regelement voor uit 2006 te vinden maar dit vliegtuigje zal moeilijk hieraan kunnen voldoen omdat het bestuurbaar rondvliegt en geen middel heeft om aan een shutje naar beneden te komen!
    Maar goed niuws is dat het type motor hier gebruikt wordt de groots toegestane motor is die niet binnen het explosieve en het vuurwerk regelement vallen.
    Je mag het dus gewoon gebruiken op een (modelvlieg) veld met de veiligheidsnormen in acht te nemen.
    Dus.....
    Ligger en hulp ligger al geinstalleerd.jpg
    Het bleek dat de vierkante ligger al was ingeplakt en ook de glasfiber hulpligger langs de voor lijst, mooi
    Niet dat ze er los ingedrukt waren....even goed checken

    Voor de rest is het net als een schuimpje
    Het doel is om onder de 300 gram te blijven. de stuwdruk van de motor is maar 3N (300 gram)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Ik ben begonnen met de vleugel en daar hoeven alleen de servotjes (5grams) in de standaard 10 gram servo's zijn net iets te groot voor de ruimte in de vleugel
    De meegeleverde roer hoorntjes zijn een beetje groot
    Roerhorentjes beetje lang.jpg
    En aan de bovenkant steek een stuk uit wat door een lockplaatje gestoken wordt
    Wat erboven uitsteekt.jpg

    Dit kun je ervan af knippen en dan het stukje er boven laten om het plaatje z'n werk te kunnen laten doen En natuurlijk met CA vastzetten
    Niet te ver afknippen.jpg
    Het afstellen van de roeren is omschreven als dat de onderkant roer gelijk moet staan met de bovenkant vleugel
    Neutraal setting.jpg
    Als dit denk ik, staat ook in de duidelijke beschrijving met plaatjes dat was meegeleverd
     
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Als de twee servotjes zijn ingebouwd en met een stukje extensie in de vleugel netjes zijn weggewerkt plak ik ze af met brede tape om later bij het spuiten niks meer van te willen zien.

    Het volgende is de romp.
    Als je elekrtische ontsteking overweegt met een (Opto) On/Off schakelaar via een ontvanger kanaal te gebruiken wilt inbouwen moet je dat bepalen voordat je de helften tegen elkaar aan lijmt!
    Niet omdat ik dat ga doen nu, maar wel heb ik een stukje draad met een JST stekkertje achter en een servo stekkertje voor er wel al mee in gelijmd
    Electrische ontsteking.jpg
    Een gangetje voor het snoertje langs de bovenkant van de vleugel uitsnijden zodat het er zo uit gaat zien
    HST stekker voor ontstekeronder motor mount.jpg

    Hier zitten de romphelften tegen elkaar en de motorbuis ingedrukt, past allemaal goed, geen problemen hier
    In het stekkertje steek je dan twee losse draaitjes van de gloei ontsteker.
    Wel altijd een testlampje of avo-meter mee naar het veld om zeker te weten dat er geen spanning op staat (heeft maar 1,5 volt nodig om te ontsteken!) voordat je de motor erin steekt! Sommige opto schakelaars zijn default gesloten als je de ontvanger aanzet zonder per-ongeluk de zender aan te zetten!! :hammer:
    Oppassen dus :thumbsup:
    Omdat ik het nog gewoon met het lont zal gaan doen hoef ik daar nog niet op te letten.
    Alleen bij mij zal het zijn het lont aan te steken en dan is er geen weg terug meer! vliegen moet en zal je!
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Romphelften plakken, vleugel erdoorheen steken en opletten dat de servo draadjes boven langs komen zodat je er makkelijk bij komt.
    Dit gaat allemaal vanzelf, past goed,maar dan...………….:oops:
    Het afdekkapje bestaat ook uit twee helften en hier kun je de cockpit leuk aanpassen zoals je zelf wilt
    Maak het niet te zwaar ;)
    Het origineel had een dikke(10cm!) kogelvrije glazen plaat voor het hoofd van de vlieger zitten en de piloten hadden een speciaal rubber gecoate vliegers overal aan die hun moesten beschermen tegen de agressieve T-brandstof. Dus laat je fantasie hierop los, je kunt vast wel plaatjes hiervan vinden ergens anders
    Maar....…………..:mad:
    Mijn meegeleverd kapje was te small afgesneden, jammer
    Kapje sluit niet aan.jpg
    Dit past hier net(niet!)
    Deze kant ook niet.jpg
    Ook hier past het net(wel)
    Dit kwam zo uit de doos(zak) en of dat Hacker's of Klima's foutje is...……….blijft jammer:(
    Omdat ik het ga spuiten en dit niet echt een "serieus long lasting model" voor mij zal zijn laat ik het zo
     
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Het verticale kielvlak gaat er als gegoten mooi strak op/in, hier geen problemen, past goed
    Zover als de eerste bouw is het af.
    Het AAA(x4) Penelope pakketje helemaal voor, in wat zacht schuim omwikkeld strak in de neus, past goed strak en komt het zwaarte punt in zicht, mooi...………….maar.....
    Zover klaar1.jpg
    Voorkant
    Zover klaar2.jpg
    Achterkant, nog zonder motor
     
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Volgens de beschrijving moet het zwaartepunt bepaalt worden met een "gebruikte" motor
    Ik heb geen ervaring met die motoren...…….hoe zwaar is een gebruikte (KLIMA) D3-P solid rocket motor??
    Zit niks anders op...…….eentje aan te steken toch!
    Laat even in het midden of dit zo veilig is maar aan de hand van heel wat filmpjes wist ik ongeveer wat ik kon gaan verwachten, eerst halve kilo schok en dan voor 6 sec 300gram continue.
    Dus een motor ingestopt
    Motor met lond.jpg

    En aansteken maar!
    Filmpje:
    https://youtu.be/zReXN99z4vo
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Dus nu heb ik een gebruikte motor
    Gebruikte motor 10 gram.jpg
    10 gram

    En dit is een nieuwe ongebruikte motor
    Nieuwe motor 29 gram.jpg
    De nieuwe 29 gram
    Aardig wat verschil op zo'n licht ding achterop
    Kostte me 3,5 euro om dat te weten te komen
    (6 motoren met lont kosten 20 euro)
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Voor de ontsteking gebruik ik een rcexl killswitch. Werkt perfect. Gebruik deze in een 95cm spanwijdte Me163. Model is electro maar met de raket als extra fun optie. Zie te koop vliegtuigen subforum.[​IMG]
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste "Jonkje"
    Het Durafly model is wat groter en zwaarder, idd leuk als erbij en dan moet je wel een remote ontsteking hebben.
    Dit is een kleiner versie(73cm) en moet bijzonder licht gehouden worden, onder de 300 gram
    Hierdoor is het zelf-startend met de raket, zonder propeller aandrijving
    De provisies zit er nu wel in, zonder de (kil) switch.
    Dus eerst dit eens proberen zo, dan kan later de switch er altijd nog bij met de zelfde voeding voor de ontvanger.

    Nu het model verder af is om te schilderen heb ik dit nog over!
    Onderdelen over.jpg
    Het voorstukje van de romp afgesneden waar de vorm voor de electromotor mount in ziet.
    En ook een stukje plastic en twee schroefjes die in hetzelfde zakje zaten, waarschijnlijk van de Hacker motor mount maar nu niet nodig
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Nu komt het schilderen en plakken
    Het schuimpje heb ik met de Motip spuitbusjes gedaan op acryl basis
    Wel zonder hecht primer dus het zal er niet lang op blijven zitten. Het origineel had maar zeven minuten motorloop en een gemiddeld aantal vluchten van rond de tien!
    Overal als je kleuren schema's opzoekt zie dat het hakenkruis op de staart wordt weggepoetst/afgeplakt. Ook het stickervel heeft een recht kruis daarvoor en geen hakenkruis, blijft gevoelig.
    Met respect zal ik het dan ook maar niet doen!
    Klaar om te vliegen 1.jpg

    Klaar om te vliegen 2.jpg

    Wat wel nog ontbreekt op de foto's is de lange Pitot-buis aan de rechter vleugel, dat leek me te kwetsbaar voor het veld, breekt toch weer af!
    Ook geen staart wieltje, gewoon een zwart cirkeltje!
     
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Hier nog wat plaatjes
    Het gewicht is nu compleet zonder gebruikte motor 235 gram....yes
    Vlieggewicht is 245 gram met die 300 gram stuwdruk moet het wel omhoog gaan!
    Gewicht kompleet zonder motor.jpg

    Het binnenwerkje

    AAA pakketje helemaal voorin.jpg

    De stekker met het plakkertje is voor de eventuele elektrische ontsteking
    Het AAA pakketje zit helemaal voorin, komt net uit op 80mm van de vleugel voorrand voor het zwaarte punt met een gebruikte (10 gram) motor
    Verder zie je nog de magneetjes voor de kap...…………..opletten polariteit met die van op de kap!! En ook een beetje opruwen met een schuurpapiertje voor goede hechting
    Onderkant servo afgeplakt.jpg

    Hier nog de onderkant met het rode ronde plakkertje voor het zwaartepunt
    Het volgende wordt dan....vliegen, maar eerst daarvoor dan een "ramp" maken nog.
    Daar wordt niks over geschreven in de gebruiksaanwijzing, jammer
    Enige instructies/suggesties hadden handig geweest. Dus de internet filmpjes maar afgegaan.
    Op 1 filmpje ging het ook vanuit de hand :hammer: Nee, nu even niet
     
    M.l.v.Doesburg en Q Brand vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina