Me verlichting laat knipper bij te weinig spanning

Ik heb een vraag heb Voerboot maar nu wil ik eigenlijk als de spanning van me accu’s te laag word dat ik dat kan zien door dat me verlichting
Gaat knipper is dat mogelijk
Al vast bedankt
Gr Rick

Dat is mogelijk met een beetje elektronica. De elektronica laat dan een "power led" knipperen als de accuspanning tot een bepaalde spanning is gezakt. Een power led is een led die met relatief weinig stroom heel veel licht geeft. Het zal misschien gek klinken maar een groene led is het beste. Groen licht zie je het best onder vrijwel alle omstandigheden vooral ook overdag.
Wat voor accu is het en welke spanning gebruik je? Is het b.v. een loodaccu van 12V of een NiMH accu van 12V of gebruik je maar 6V of misschien wel 24V?

Voor dat doel zijn heel veel dingen te koop. Bijvoorbeeld DIT alarm. Dit is bruikbaar voor 2 en 3 cellen LiPo's. Als alles in orde is branden er 3 groene ledjes. Wordt de spanning van 1 of meerdere cellen te laag (3,3V of minder) dan gaat er een heel luide pieper klinken en gaat er een rode led branden voor de cel(len) die te laag is.
Als je die pieper niet wilt kan je hem van de print solderen.
Het is een heel goedkope oplossing, voor dat geld kan ik de onderdelen niet eens kopen. Het werkt ook goed.

Er is nog een veel uitgebreidere oplossing, kijk maar eens HIER.
Een duidelijk duurdere oplossing waar je twee power led's op aan kunt sluiten die langzaam knipperen als alles in orde is. Wordt de spanning te laag dan gaan de led's sneller knipperen. Je kan er als je wilt ook nog een pieper op aansluiten. Voor de led's kan je rode, groene of witte led's kiezen.

Als je wat verder op het internet gaat zoeken kan je hoogstwaarschijnlijk nog wel meer schakelingen vinden.
Succes.

Maar is er ok iets want ik tussen mijn verlichting kan maken in me boot dat die gaan knipper als de spanning te laag word ?
Dus de bestaan verlichting in de boot

Dat zal je hoogstwaarschijnlijk zelf moeten maken. Zo iets heb ik (nog?) niet in de winkels gezien.
Als je de nodige kennis en spullen hebt is zo iets wel te maken maar als je niets van de elektronica af weet zal het lastig worden. Je zal dan iemand moeten vinden die het voor je kan maken en inbouwen. De kosten kunnen dan best wel eens oplopen.

Back