ME163 ACT Niet moeilijk!!!

Wie kent het niet. Je hebt al tijden een modelletje ergens in een hoek half afgebouwd liggen en het komt niet verder.
Bij mij ligt al twee jaar een ME163 van ACT tussen de rommel. Twee jaar geleden twee stuks gekocht. Het eerste model had ik uitgerust met een speed 400 en sanyo 500 AR. Dat ging hard maar van relaxed vliegen kon je niet spreken. Het landen was met de billen tegen elkaar en voor het starten was toch een goede werparm nodig. Na wat crashes waarbij de neus en de vleugel behoorlijke schade opliep heb ik nog wat geexperimenteerd meet een speed 300 en lipo's. Dat ging toen al beter.

In die tijd ook van het tweede model de vleugel gelamideerd met 25 grams glas in een vacuumzak. Het resultaat was niet best omdat achteraf in de zak een behoorlijk lek was ontstaan. Weg vacuum en mooi resultaat.

Vorige week het model toch maar wee eens opgepakt. Dit maal eens proberen met een CDrommetje en twee maal lipo en het gewicht lekker laag houden.
Het kielvlak wat in de bouwdoos uit multiplex is direkt vervangen door balsa. Zo dat scheelt al een heel gewicht. CD rom gewikkeld met 12 wikkelingen 0.5 draad en zie daar met een Gunthertje ruim 11500 toeren op twee lipo's 700 Mah. Twee Waypoints inde vleugel, een pot rode verf en dat iseigenlijk alles wat er te doen is. Ik heb de rolroeren niet verstevigd met balsa zoals beschreven omdat er ook al glas op zat leek me dat niet nodig. Gewicht vliegklaar 238 gram.

Gisteravond de maiden flight. De uitlagen op de roeren iets groter dan vermeld in de bouwbeschrijving. Die dag nog even op internet gekeken naar filmpjes en berichten over deze kist. Snel, lastig te starten en te landen kom je in 90% van de berichten tegen.

Oke, roeren 1mm up en het gas erop. Een zet en......... No Problem!!! Ik hoefde helemaal geen aanloop te nemen en m'n arm uit het lid te gooien. Gewoon een goede zet was voldoende. De kist zakte amper door.
Door mooi ruim te vliegen is hij ook helemaal niet zenuwachtig, integendeel!! Strak en redelijk snel. Geen jakkerkist, scheurkist maar vergelijk het met een rappe iets te zware holiday.
De uitslagen konden nog wat groter en dus maar eens landen om de Drate opnieuw in te stellen. Oei wat haden ze ook alweer gezegd over dat landen?
Ook hier geen probleem. Met half gas wil hij haast nog niet zakken en het gas dicht geeft geen baksteen eigenschappen. Het is natuurlijk geen zwever maar laat zich goed uithongeren en redelijk zacht neerzetten. Hij draait wel eens om z'n as door een tipzwaai maar dat is geen probleem en kan je bij zo'n model ook niet anders verwachten.
Drie geslaagde vluchten gemaakt zonder enig probleem. ( op een los magneetje na)
Diegene die er nog een heeft liggen maar door de enge berichten het niet aandurft hem te vliegen, gewoon doen!! Lekker licht houden dan is er geen vuiltje aan de lucht,

afb18914.jpg

Hmm, ik heb em al eens zien staan in de modelbouw aktueel. Maar zo zie je dat ookal is et etzelfde model, bij iedereen zal ie anders vliegen.

Heb je mischien filmpjes van je eigen vlucht?

Alle ME163's die ik ooit heb zien vliegen eindigden onder het maaiveld. Zonde eigenlijk, want het is opzich wel een leuk projectje. Kost ook niet zoveel, je ziet ze voor €20,- tot €25,- aangeboden worden. Geen geld dus!

Misschien een leuk idee om detailfoto's te posten van je eigen ME163, alsmede filmmateriaal. :)

Momenteel in de aanbieding. 4 voor de prijs van 3.
Helaas geen filmpje. Misschien volgende keer

In modelbouw aktueel staan ze iedere uitgave in een of andere zwartwit advertentie ergens tekoop. :P Moet je die maar es doorbladeren.

he theo

dat was gisteren even een strak staaltje vliegen
helaas geen filmpje maar ik heb de vluchten wel gade geslagen :P
dat vloog super(en die holiday ook) :wink:
alleen jammer dat het zo vreselijk koud was
gelukkig dat er nog iemand met een logo vloog en dat we onze handen
even konden warmen aan de accu,s(aaalie bedankt :D )

ff onder ons (lijkt mij wel wat die me 163) is hij ook zelf te bouwen van PIEP

groetjes arnold

Arnold

Alles kan gesneden worden natuurlijk. Maar bij 4 stuks betaal je 60 euro. Dat is dus 15 euro per stuk. Daar wil ik die moeite echt niet voor doen.

Ik wil toch nog eens proberen wat meer toeren uit zo'n cdrom te halen. Volgende model wat meer op schaal (dus niet knalrood) en geen vleugel lamineren. Op die manier kan er nog wel wat grammetjes af.

Wrom zou je zon ding willen snijden? Ze kosten geen drol. :P Ik heb em effe opgezocht in de modelbouw aktueel. Aanbevolen Verkoop Prijs per stuk: 22 euro. :D En zoals al gezegt wordt, per 4 issie maar 15 euro. Ik wist trouwens niet dattie ZO goedkoop was. Mischien een mini Inkoop actietje doen met 4 man ofzo. :P Ben je helemaal goedkoop klaar.

Enne, met zon CD-rom outrunner, ziet ie dr dan niet n beetje maf uit met die stompe neus? Of valt dat wel mee? Waar haal je trouwens die CD-rom motors vandaan? Ik heb dr es eentje gemold en daar zat n gigantische platte motor in :roll:.

@Freakazoid.

Maf er uit zien met zo'n cd rom? Ik vind het nog wel meevallen. De foto boven is mijn model!! en dat valt toch wel mee?

CDrommetje is snel zelf gemaakt. Zie de oneindig vele berichten op dit forum.

Is dat n CD-rom motor? Lijkt meer een zon euh... ik kan niet op de naam komen. Prop Grabber? iig et valt nauwlijks op, ziet er goed uit. :P

Maar kun jij ergens aan die dingen komen? Ik heb al eens geprobeerd een paar CD-rom drives te slopen, maar dr kwam niks nuttigs uit, alleen van die pancake motors van n diameter van 6cm ofzo.

heb je mischien geen floppy drives gesloopt
dan kan ik mij voorstellen dat er motors in zitten met een diameter van 6 cm .en voledig nutteloos zijn :D

groeten arnold

Ik heb alles uit elkaar getrokken op de sloop dat ooit 'BZZ' gedaan heeft. :P Zat echt niks nuttigs bij. Ik heb nog geprobeerd met de spoeltjes van een systemfan te rommelen, maar dat was echt niet noemenswaardig. :P Dat ding kreeg zichzelf nieteens van zn plek... tot ik dr 48v op zette. :P toen sprong ie even voor 2 secondes. 8)

Pff, wat n gedoe. :P Ik koop wel zon outrunnertje uit amerika voor 29 dollar, of zon DIY geval uit china voor 19 dollar incl. shipping. :P

Maar zon ME163, hoe snel is snel? snel als in holy skid, dat ding knalt dwars door je autoportier, of meer snel als in nounou, das hard fietse? :P

Ik zal eens kijken of ik in filmpje kan ronselen ergens. ;)

EDIT: Uitteraard, ze zaten al in mijn videocollectie. :P Helaas wel alleen als slopeflyer editie. Maargoed, voor wie ze interesant vind, hier zijn de filmpjes:

http://freakazoid.satanist.nl/ME163 - Flight 1.zip
en
http://freakazoid.satanist.nl/ME163 - Flight 2.zip

Back