Wie kent het niet. Je hebt al tijden een modelletje ergens in een hoek half afgebouwd liggen en het komt niet verder.
Bij mij ligt al twee jaar een ME163 van ACT tussen de rommel. Twee jaar geleden twee stuks gekocht. Het eerste model had ik uitgerust met een speed 400 en sanyo 500 AR. Dat ging hard maar van relaxed vliegen kon je niet spreken. Het landen was met de billen tegen elkaar en voor het starten was toch een goede werparm nodig. Na wat crashes waarbij de neus en de vleugel behoorlijke schade opliep heb ik nog wat geexperimenteerd meet een speed 300 en lipo's. Dat ging toen al beter.
In die tijd ook van het tweede model de vleugel gelamideerd met 25 grams glas in een vacuumzak. Het resultaat was niet best omdat achteraf in de zak een behoorlijk lek was ontstaan. Weg vacuum en mooi resultaat.
Vorige week het model toch maar wee eens opgepakt. Dit maal eens proberen met een CDrommetje en twee maal lipo en het gewicht lekker laag houden.
Het kielvlak wat in de bouwdoos uit multiplex is direkt vervangen door balsa. Zo dat scheelt al een heel gewicht. CD rom gewikkeld met 12 wikkelingen 0.5 draad en zie daar met een Gunthertje ruim 11500 toeren op twee lipo's 700 Mah. Twee Waypoints inde vleugel, een pot rode verf en dat iseigenlijk alles wat er te doen is. Ik heb de rolroeren niet verstevigd met balsa zoals beschreven omdat er ook al glas op zat leek me dat niet nodig. Gewicht vliegklaar 238 gram.
Gisteravond de maiden flight. De uitlagen op de roeren iets groter dan vermeld in de bouwbeschrijving. Die dag nog even op internet gekeken naar filmpjes en berichten over deze kist. Snel, lastig te starten en te landen kom je in 90% van de berichten tegen.
Oke, roeren 1mm up en het gas erop. Een zet en......... No Problem!!! Ik hoefde helemaal geen aanloop te nemen en m'n arm uit het lid te gooien. Gewoon een goede zet was voldoende. De kist zakte amper door.
Door mooi ruim te vliegen is hij ook helemaal niet zenuwachtig, integendeel!! Strak en redelijk snel. Geen jakkerkist, scheurkist maar vergelijk het met een rappe iets te zware holiday.
De uitslagen konden nog wat groter en dus maar eens landen om de Drate opnieuw in te stellen. Oei wat haden ze ook alweer gezegd over dat landen?
Ook hier geen probleem. Met half gas wil hij haast nog niet zakken en het gas dicht geeft geen baksteen eigenschappen. Het is natuurlijk geen zwever maar laat zich goed uithongeren en redelijk zacht neerzetten. Hij draait wel eens om z'n as door een tipzwaai maar dat is geen probleem en kan je bij zo'n model ook niet anders verwachten.
Drie geslaagde vluchten gemaakt zonder enig probleem. ( op een los magneetje na)
Diegene die er nog een heeft liggen maar door de enge berichten het niet aandurft hem te vliegen, gewoon doen!! Lekker licht houden dan is er geen vuiltje aan de lucht,
Bij mij ligt al twee jaar een ME163 van ACT tussen de rommel. Twee jaar geleden twee stuks gekocht. Het eerste model had ik uitgerust met een speed 400 en sanyo 500 AR. Dat ging hard maar van relaxed vliegen kon je niet spreken. Het landen was met de billen tegen elkaar en voor het starten was toch een goede werparm nodig. Na wat crashes waarbij de neus en de vleugel behoorlijke schade opliep heb ik nog wat geexperimenteerd meet een speed 300 en lipo's. Dat ging toen al beter.
In die tijd ook van het tweede model de vleugel gelamideerd met 25 grams glas in een vacuumzak. Het resultaat was niet best omdat achteraf in de zak een behoorlijk lek was ontstaan. Weg vacuum en mooi resultaat.
Vorige week het model toch maar wee eens opgepakt. Dit maal eens proberen met een CDrommetje en twee maal lipo en het gewicht lekker laag houden.
Het kielvlak wat in de bouwdoos uit multiplex is direkt vervangen door balsa. Zo dat scheelt al een heel gewicht. CD rom gewikkeld met 12 wikkelingen 0.5 draad en zie daar met een Gunthertje ruim 11500 toeren op twee lipo's 700 Mah. Twee Waypoints inde vleugel, een pot rode verf en dat iseigenlijk alles wat er te doen is. Ik heb de rolroeren niet verstevigd met balsa zoals beschreven omdat er ook al glas op zat leek me dat niet nodig. Gewicht vliegklaar 238 gram.
Gisteravond de maiden flight. De uitlagen op de roeren iets groter dan vermeld in de bouwbeschrijving. Die dag nog even op internet gekeken naar filmpjes en berichten over deze kist. Snel, lastig te starten en te landen kom je in 90% van de berichten tegen.
Oke, roeren 1mm up en het gas erop. Een zet en......... No Problem!!! Ik hoefde helemaal geen aanloop te nemen en m'n arm uit het lid te gooien. Gewoon een goede zet was voldoende. De kist zakte amper door.
Door mooi ruim te vliegen is hij ook helemaal niet zenuwachtig, integendeel!! Strak en redelijk snel. Geen jakkerkist, scheurkist maar vergelijk het met een rappe iets te zware holiday.
De uitslagen konden nog wat groter en dus maar eens landen om de Drate opnieuw in te stellen. Oei wat haden ze ook alweer gezegd over dat landen?
Ook hier geen probleem. Met half gas wil hij haast nog niet zakken en het gas dicht geeft geen baksteen eigenschappen. Het is natuurlijk geen zwever maar laat zich goed uithongeren en redelijk zacht neerzetten. Hij draait wel eens om z'n as door een tipzwaai maar dat is geen probleem en kan je bij zo'n model ook niet anders verwachten.
Drie geslaagde vluchten gemaakt zonder enig probleem. ( op een los magneetje na)
Diegene die er nog een heeft liggen maar door de enge berichten het niet aandurft hem te vliegen, gewoon doen!! Lekker licht houden dan is er geen vuiltje aan de lucht,
