Mebo2 Radio Noordzee Internationaal

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hans 1961, 24 nov 2022.

  1. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Goedendag.
    Hier het begin van het bouwverslag van de Mebo2 het zendschip van Radio Noordzee Internationaal. De voormalige coaster Silvretta gebouwd in Slikkerveer. 56.66 meter lang en 8.89 meter breed.
    Na jaren zoeken de originele tekening niet kunnen vinden. Dus dan maar zonder tekening gelukkig zijn er wel zeer veel foto's van de Mebo. Ik ben begonnen met een spantenplan van een coaster uit de zelfde periode maar deze lijkt mij een wat spitsere voorzijde de hebben. Denk dat ik de kiel en het dek naar foto's namaak en dan kijken en pasmaken van de spanten tot een tevreden resultaat. Maar zo ver is het nog niet.
    Het is de bedoeling de boot varend te maken en dan allen met windstil weer ivm de enorme zendmast. De bouw wordt 1 op 50 dus zo'n dikke 113 cm.
    Zal wel niet snel gaan heb ook nog gewoon mijn werk he.
    Wilde de romp maken en daar een polyester mal van maken en uit die mal het definitieve model trekken. Heb dat ook zo met de Tromp gedaan verder op op het forum. Polyester licht waterbestendig en makkelijk te bewerken.
    Hier onder wat foto's.
    20221124_014051.jpg image (2).png 20220913_223558.jpg mv MeBo II - RNI220.jpg FB_IMG_1634854793961.jpg
     
    Ronk, Jaap Smith, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Succes, ik ga je volgen.
    Groet, Maarten
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze sites zeker al gezien Hans?
    https://www.marhisdata.nl/schip?id=5889
    https://www.familiebruin.nl/silvretta-mebo-ii
    Best wel een mooi schip geweest. Is de bouwmethode die ik voor mijn coastertje heb gebruikt misschien bruikbaar? Zelf ben ik wegens de stank niet zo'n fan van polyester. Qua model moet de plug er wel uit te krijgen zijn. Kijk maar of het je aanspreekt. Neem aan dat je wel weer een verslag gaat bijhouden. Succes ermee en we blijven het volgen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2022
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Polyester is NIET waterbestendig. Zoek maar eens op "osmose". Je moet dus altijd afdichten met een gelcoat.
    Vraag me niet meer want ik ben verder ook "niet gehinderd door enige voorkennis" :)
    Toch zou ik eerder epoxyhars voorstellen, dat heeft wel een gesloten celstructuur en is dus wel waterbestendig.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herman, Mijn 1:1 polyester zeilboot leed ondanks de gelcoat aan osmose. Maar die lag van begin april tot eind oktober in het water. Met een model zal het best meevallen, omdat die ook wordt geverfd. Heb twee polyester schepen gehad en daar ook wel aan geknutseld. Het nare van polyester vind ik de vieze lucht, die ook weer vrij komt bij het bewerken. Bij epoxy heb je dat niet. Maar eenieder heeft een voorkeur voor het een of het ander. Epoxy heeft ondanks dat het niet stinkt ook nare kanten. Net als polyester schadelijk voor je gezondheid en het verdient aanbeveling om het in de open lucht te verwerken. En anders met afzuiging en geschikt masker. Maar Hans heeft al eerder polyester verwerkt en zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van de eigenschappen. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Vroeger in jaren 70 en 80 wel een 10 tal polyester speedboten uit zelfgemaakte mallen gehaald. Water en polyester probleem nog nooit wat van gemerkt. Een model staat jaren op de kast en een fractie van de tijd in het water. Natuurlijk zet je hem niet weg met een laag water er in.
    Ik heb nog nooi met epoxy gewekt. Verwerk je dat precies het zelfde als polyester?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar zit niet veel verschil in Hans. Bij polyester gooi je er bij aanmaak relatief weinig versneller in. Bij epoxy is die verhouding anders. De hars die ik had (Polyservice) ging 50% verharder bij. Werkte met 80 grams keperweefsel. Dat plooide mooi om de mal heen. Lees mijn bouwverslag maar eens door en kijk maar of het je aanspreekt. Voor zover ik weet staat alle info er (wel een beetje verspreid) in. Door netjes te werken had ik een dun (1 mm) rompje, waar geen plamuur op hoefde. Had 500 cc epoxyhars en 250 cc harder. en 2 x 1 m2 keperweefsel. En daarvan ging maar goed de helft op. Gewichtsverhouding doek - epoxy (aangemaakt) is 1: 1. Maakte een beetje overmaat aan om tijdens het lamineren niet "droog te vallen". Het viel me, ondanks dat het de eerste keer was, allemaal ontzettend mee. Had de garage van mijn zoon ter beschikking en het was toen een graad of 12. Het lossen was wel even een dingetje, maar viel uiteindelijk toch goed uit. Voordeel van deze manier is dat je in één keer klaar bent en minder kunststof gebruikt. De romp dof geschuurd en tweemaal gelakt met Revell enamel (seidenmatt). Alles met de kwast (penseel). We merken het wel welke weg je inslaat. Toen ik het verhaal van de Mebo II las viel me jouw logo en dat van RNI op. Connecties? Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  8. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Hi Klaas nee geen connecties of zo. Maar hier ben ik mee opgegroeid. Was meer fan van Noordzee dan Veronica. Die trouwens best veel is gebouwd en zelf op mp te bestellen is. Ik heb het hele zee piraten gebeuren wel van dichtbij meegemaakt. Veronica lag 2km van ons toen verwijderd op het strand. Ik heb wel een weekje als 10 jarige Radio Caroline doorgebracht in een vliegende storm. Eerst de Mebo2 bouwen en later misschien nog de Mi Amigo.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info Hans. Dus op termijn komen er twee piratenzenders bij in Westerwolde.:) Op vakantie in die hoek probeer ik af en toe nog eens eentje op de radio te "pakken". Gr. Klaas.
     
  10. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Zo polyester mat en losmiddel besteld.
    Spanten uitgezaagd en misschien een rare bouwwijze mijnerzijds tussen de spanten opgevuld met oasis. Dat groenespul voor bloemstukjes. Had daar al eens eerder mee geklooit door het hart te maken door er polyester over heen te smeren.
    Nou ga ik dat weer proberen met een hele romp. Ik blijf eigen wijs.
    Als de oasis hart is door de polyester gaat het echte werk beginnen plamuren en schuren. Denk dan aflakken en mal maken. 20221124_170104.jpg 20221125_152216.jpg 20221125_152145.jpg
     
    RenéH vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    rare vraag van mij dan,
    Ga je een mal maken om een plug te trekken van een schip dat je maar 1x gaat bouwen en waar je later lood moet insteken om het op de waterlijn te krijgen?
    Er zijn makkelijkere, snellere , goedkopere en minstens even goede oplossingen om dit te bekomen.
    dit alles goed bedoeld :) tenslotte ben jij de bouwer en je mag van mij op je eigen manier bouwen.
     
  12. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Ach. Ik heb zowizo een hekel aan spanten. Ze staan altijd waar je ze niet wil hebben.
    Ben natuurlijk nog niet klaar maar ik denk dat ik even boven de 100 euro uitkomt als ik een romp heb. Polyester rompen bij de modelbouw winkels gaan snel naar de 230.
    4kg Polyester wat mat en losmiddel.
    Plaat triplex 10 euro oasis en nog wat andere dingen. Denk dat het wel meevalt.
    Verder maak ik alles zelf schroefassen roeren hekwerken sloepen dus .
    En het best leuk werk. En een hobby kost altijd geld toch. Zal wel loslopen de kosten.
    Maar er zijn altijd andere mogelijkheden nu deze. Kan lastig weer veranderen.
    Nu had ik ook geen spanten plan zelfs geen tekening. Alleen foto's.
    Deze romp kan ik overal veranderen uitdiepen en zo maken als ik denk dat het beste lijkt.
    Met latjes vallen er dan gaten in. Deze is massief. En en er dan een mal van maken.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2022
  13. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Zelf met een beamer geprobeerd een silhouet te maken met een beamer maar dat vertekend te veel.
    Screenshot_20211022-003532_Facebook~2.jpg FB_IMG_1634855140871.jpg 20220912_191425.jpg
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik denk dat we naast elkaar praten, zal wat foto's bijvoegen van een eerder project van mij waarbij ik bijna dezelfde werkwijze gevolgd heb en dat prima werkt.
    spanten en opvulling net als bij u
    PT 117 014.JPG
    dit plamuren met goedkope plamuur ( voor de muren )
    PT 117 020.JPG
    en natuurlijk netjes in vorm schuren en daarna enkel lagen vernis of verf erover waarop je je loswax kan aanbrengen
    PT 117 025.JPG
    hierover gewoon je keperweefsel en epoxy of polyester aanbrengen in enkel lagen
    PT 117 035.JPG
    na uitharden de binnen kant eruit halen ( desnoods met wat geweld ) je hebt de mal toch niet meer nodig.
    en dan hou je over wat jij ook wenst vermoed ik
    PT 117 038.JPG
    hoe dan ook succes met het verder vervaardigen van je romp.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, kan zo gauw niet zien hoe hoog je de romp bouwt, maar raad je aan om gelijk de verschansing mee te nemen. Gr. Klaas.
     
  16. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Hadden we eigelijk bijna het zelfde idee buiten de mal dan.
    Maar dan heb je wel de ruwe kant van de polyester of epoxy aan de buiten zijnde en dan weer strak maken denk ik.
    Dat zou dan het enige voordeel zijn met een mal. Waar heb jij mee strak gemaakt geelband? Daar twijfel ik nog over moet heel makkelijk te schuren zijn.
    En Klaas de reling zit er bij met zelfs een paar mm extra komt goed.
     
  17. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Ps had vroeger al met latjes zitten knoeien dat vindt ik niks. Ben zowizo geen hout mens.
     
    Dik Van B vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een ieder moet het op een manier doen die hijzelf overziet. Al onze breinen werken anders en het belangrijkst is dat je het eindresultaat goed voor ogen staat. En daar gaan we toch voor, een goed eindresultaat. En dan tellen de uren niet zo. Althans voor mij niet. Belangrijkst is dat je er plezier in hebt. Succes ermee verder! Wordt wel wat, zoals ze bij jou zeggen. Gr. Klaas.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Durf zeggen dat ik al wel enkele rompen gemaakt heb volgens deze richt lijnen. leg de romp ondersteboven,
    Breng een laagje epoxy aan met een verfroller en drapeer de keperdoek daar netjes over door met een verfborstel te tamponneren vanaf de kiel naar beneden,
    Voor de tweede laag doe je hetzelfde, voor epoxy breng je de 2de laag aan als de vorige laag nog kleeft maar niet meer aan je vingers blijft plakken.
    De 3de laag geen doek meer maar enkel met een rollertje de epoxy laag aanbrengen.
    Na 2 a 3 dagen is alles hard genoeg maar nog niet door gehard, op dit moment kan je de romp bewerken met een schraapstaal. ik gebruik het mesje van een groot breekmes.
    Na een week als de epoxy doorgehard is met een grof schuurpapier erover.Als je dit tevroeg doet zit je schuurpapier na 20 sec dicht.
    Als laatste indien nodig een beetje polyester plamuur om alles piek fijn in orde te krijgen en daarna de verf erop.

    voor polyester weet ik het niet want daar heb ik nooit mee gewerkt.
     
    Gerrit-Jan, wimo100, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Veelerveen
    Ik heb eigelijk nu alleen een probleem met de temperatuur. Lastig met alles.
    En om nu met polyester of epoxy in de woonkamer te gaan zitten.
     

Deel Deze Pagina