Mechanische Combi schakelaar Futaba FC 16

Hallo,

ik wil op mijn FC 16 twee kanalen met elkaar verbinden. Zo moeten de kanalen 2 en 3 dezelfde beweging maken als ik kanaal 3 beweeg.
In de software kan ik wel kanaal 1 en 4 via een combiswitch tijdelijk met elkaar verbinden maar dat kan ik helaas niet omzetten naar de kanalen 3 en 2.

Aangezien dit tijdens het varen ook uitgeschakeld moet worden is een V-kabel geen optie. Nu heb ik voor mijn Multiplex Combi 80 een schakelaar op de zender waarmee ik twee kanalen kan verbinden met elkaar en ze ook apart kan bedienen.

De Multiplex schakelaar is een twee standen type met drie kontakten, van de master wordt het middelste kontakt doorverbonden of verbroken.

Is zoiets ook mogelijk in de FC 16, want dit soort schakelaar vind ik niet in de catalogus of op hun website.

In de FC16 zitten stekkertjes, waarom ruil je niet domweg stekker 1 met 2 en 3 met 4??
Beide gasfuncties komen dan op 1 en 4. Uiteraard moet je bij de ontvanger ook ruilen: regelaars komen op 1 en 4.
Zolang er verder geen mix-functies worden gebruikt (voor een modelschip weinig gebruikelijk), kun je dit straffeloos doen.
Een andere manier is een van de vrije mixers gebruiken: pmx1 of pmx2.

Ik heb het zelf nog niet bij de hand gehad met mijn FC16, maar het lijkt mij een kwestie van een vrije mixer programmeren. Met kanaal 2 als slave van kanaal 3.

En even gegokt(zie manual) een mixer-switch bovenop monteren, en deze via de software aan de (vrije) mixer koppelen.
En dan heb je de mixer schakelbaar!!

Hallo,

helaas is het omsteken van de stekkers geen optie daar ik gebruik maak van diverse mixfuncties om de sturing van het schip zo natuurgetrouw te laten lijken. Zo zijn de beide PMX mix-functies in het gebruik om bij een stuuruitslag de motoren tegengesteld te laten lopen.

Hierdoor zijn de vrije mixers dus helaas op.
Heb mijn hoop gezet op de oude combischakelaar, en ga het nabouwen voor de FC16. Ik hoop dat het werken wil.

Hebben jullie veel ervaring met de mix functies? Zoja dan even een vraagje er tussen door, de twee vrije mixers zijn geprogammeerd en worden met behulp van een mix-schakelaar( 3 standen) aan of uit gezet. Alleen staan in de off stand van de schakelaar de mixers aan. Kan dat gewijzigd worden in het menu? Ik krijg daar alleen INH en ON en off als de schakelaar op zijn ON-positie staat.
Ik heb de schakelaar aangepast zodat ik beide mixfunties tegelijk aan en uit kan zetten mbv de schakelaar.

André

Zo'n oude combiswitch doet het in de FC16 natuurlijk ook. Uiteraard moeten dan de pmixers uitgeschakeld worden in de stand motoren op 1 knuppel, maar dit had u waarschijnlijk al bedacht. Dus maar weer die mix-schakelaar aanpassen..
De werking van de mix-schakelaars kan niet worden omgedraaid. Dit kan alleen bij de duurdere Futaba zenders (in de F-serie alleen bij de FC28).

Andre,

Heb je al eens gekeken of de mixer voor de Terra Top, die ik op dit forum heb gezet werkt voor jou?
De Terra is natuurlijk geen computer zender, maar wellicht werkt dit voor jou toch!
Het is een puur "mechanische" oplossing voor je probleem denk ik.

Wim

Hallo,

vanmiddag even een versie gemaakt voor de Futaba, naar voorbeeld van de Multiplex en het werkt gelukkig goed.

Bedankt voor de tips

André

Back