Mechanische Gyroscopen.. Wat zijn de parameters?

Discussie in 'MBF Labs' gestart door DutchRC, 14 sep 2012.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    People,

    ik wil in een RC boot een gyroscoop gaan bouwen.. een mechanische.. niet 1 die beweging detecteerd, maar 1 die beweging tegen gaat..

    Ik heb echter niet helemaal voor ogen hoe groot, zwaar snel enzo zoiets zou moeten zijn, om effect te hebben op de stabiliteit van het schip.
    Ik zou bv dus willen weten met diameter X, gewicht Y, en toerental Z, hoeveel kracht het kost om 1 graad helling te veroorzaken..

    Any ideas??
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Zeer informatief Richard! Thanks voor die link :) Daarmee kom ik er wel uit.
     
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Als je wilt expirimenteren met een `tol-gyro` laat het me weten, ik heb er nog een.

    èèn van de beste tol-gyro`s, voor het moment van de digitale gyro-tijdperk.
    De futaba FP-G 153BB.

    Maar ik lees uit je verhaal dat je een vast opgestelde gyro wilt die de externe invloed de helling terugstuurd,of tegengaat.

    Dat is of grote diameter en licht-gebouwd, of kleine diameter, maar zwaar gebouwd.
    Heb het hier over de afmetingen van het(de) massawiel(en)

    Houdt er rekening mee, dat electromoter stroom verbruikt!

    Mvg. Richard
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Richard,

    inderdaad... Ik ben niet op zoek naar gyro's die alleen detecteren.. (daar heb ik er al verschillende van).. In dit geval wil ik inderdaad een draaiend gewicht in de boot bouwen, die overhellen tegen gaat.

    En ja.. uiteraard kost het energie om dat te laten draaien.. Mijn idee is nu, om gewoon een redelijk lichte / kleine vliegtuigmotor te monteren, met de as naar boven wijzend.. En dan ipv een propellor een wiel met (relatief) zware rand..
    Die motor krijg z'n eigen ESC & accu.. De snelheid daarvan ga ik met een extra kanaaltje regellen..

    Dergelijke gyroscopen worden by-the-way in cruise-schepen gebruikt, en die vind ik meestal qua diameter helemaal niet zoooo groot..
    In mijn boot word de maximale grote uiteraard ingegeven door de hoeveelheid ruimte in de boot.. Ik hoop/denk iets van 15cm te kunnen halen.. Hoe ik dit (vlieg) wiel ga maken, weet ik so-far nog niet...
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ken je deze al? Helaas worden de formules bij mij verminkt, maar dit is wel een mooi voorbeeld voor 1:1 boten.

    Groet,

    Ad
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo Ad,

    yep.. geheel toevallig was ik die ook een keer tegen gekomen :) Het veranderen van de helling van je schip, door simpelweg de gyro te verdraaien is top :D Zeer logisch ook eigelijk..
    DAT is dan weer niet metteen mijn bedoeling.. Ik wil mijn boot stabieler maken En het vaargedrag realistischer maken.. Het stoort me bij RC-boten altijd mateloos dat ze te snel bewegen.. (omdat ze in verhouding licht zijn (?))

    mvg
    Roeland
     
  8. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Roeland,

    Kun je mij vertellen in welke schepen die stabilisatie-gyro's worden gebruikt? Heb eens op Discovery daar wat over gezien, maar tegenwoordig gebruiken ze alleen nog stabilisatie-vinnen.

    Als bescherming tegen aardbevingen gebruiken ze ook enorme gewichten die normaal stilhangen in gebouwen, de massatraagheid van dat gewicht zorgt ervoor dat het gebouw niet gaat meebewegen in het ritme van de aardschokken.

    Lijkt mij een leuk startpunt om zo'n gewicht (op schaal) in je boot te plaatsen en zien wat het resultaat is. Je kunt dan altijd nog de gyro installeren.

    groet,

    Paul
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zou alleen bang zijn dat ze erg stabiel op de bodem komt te staan. De massa's die voor dit principe nodig zijn zijn voor schepen veel te groot.
    De pdf's op deze site geven wel wat info over de groote van de benodigde gyroscopische units.
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo Paul,

    Waarschijnlijk hebben we het dan over het zelfde (op Discovery).. Cruiseschepen waren dat.. En inderdaad is vinnen Ook een optie, al werken die alleen als de boot vaart..

    Nou zit ik meer in het vliegtuigjes bouwen, dus zouden vinnen een logische stap zijn :)
    Edoch.. Ik ben nog niet zo thuis in het boten bouwen, dus ik zou opzien tegen het waterdicht krijgen van een vinnen-oplossing..
    Na ja... en zo'n gyroscoop vind ik technisch interessant.. Het leek me leuk om eens te kijken of dat in RC schaal ook zou werken :)

    Een gewicht.. Dat zie je inderdaad vaak in echt Hoge gebouwen.. Als ik het goed heb, zijn dat meestal aktieve gewichten? (ze worden aktief in de tegengestelde richting bewogen).. Hmmmm is dat wel tegen aardbevingen eigelijk?? In dat laatste geval is het voorral de massatraagheid die het bewegen van het gebouw tegen gaat...


    En om et verhaal nog wat verder uit te werken:
    gisteren heb ik m'n eerste testvaart gemaakt met m'n San Diego:
    [​IMG]


    Daar had ik dus een gyro in gedacht... Maar eigelijk vaart hij zeer stabiel :O
    Wel ietsjes te hoog in het water.. Dus een gewicht (waar in de boot?) zou inderdaad kunnen..
     
  11. DutchRC

    DutchRC Guest

    Haha dat was fun :) Okee.. dan ga ik maar 2,5 vlieg in 1 klap (proberen te) slaan..
    Nog steeds een gyroscoop.. Geeft wat extra gewicht voor m'n diepgang.. Een beetje massatraagheid ook.. En als het werkt meer stabiliteit..
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Roeland, het is natuurlijk een hele andere toepassing, maar kwam toevallig wat beelden tegen van model motorfietsen die met een gyro zijn uitgerust. De filmpjes staan in deze link. Ik vind de resultaten behoorlijk verbluffend.

    Groet,

    Ad
     
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks Ad! En ja.. Ook el-cheapo motortjes van bv NitroRCX hebben een gyroscoop in het achterwiel :) Werkt goed (zolang je ze op snelheid houdt :))

    mvg
    Roeland
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dit heb ik een tijd geleden gebouwd.
    Het is in ieder geval een mechanische gyro, niks electronica.
    De gyro" duwt" de loc steeds recht.Helaas geen tekeningen , alles met de natte vinger gemaakt naar een filmpje van een zekere meneer Sato uit Japan.
    Dirk

    Gyro monorail - YouTube
    gyro monorail 1 - YouTube
     

Deel Deze Pagina