Mede vlieger omgeving Schinveld/Sittard ?

Discussie in 'meeting algemeen' gestart door Martijn205, 22 aug 2014.

  1. Martijn205

    Martijn205

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Sittard
    Hallo,

    Ik vraag me af of er mensen in de omgeving Schinveld of Sittard zijn die ook geregeld alleen in het veld staan met hun vlieg-hobby, en het misschien ook wel leuk(er) vinden dat samen met iemand anders, of meerdere anderen te doen ?

    Ik weet natuurlijk dat ik ook lid kan worden van een vliegclub in de buurt (meerdere opties) alleen heb ik daar voor mijn gevoel weer net wat te weinig tijd voor.

    Groetjes, Martijn
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    In die streek lijkt me dat helemaal geen goed plan, je staat dan te vliegen in de CTR van Maastricht Aachen Airport en die zijn daar niet blij mee, net zoals de lokale vliegclubs....... Ik vlieg regelmatig net buiten de CTR op een stukje land bij mij in de buurt.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is niet zoals bij 1:1 vliegen dat je een minimaal aantal uren per jaar in de lucht moet zitten.
     
  4. Martijn205

    Martijn205

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Sittard
    ..

    Gezond verstand kan idd geen kwaad zoals altijd. Ik vlieg met mijn heli niet op 300 meter hoogte (zelfs geen 100 meter) en hier komt ook de Awacs geregeld over waar ik zelfs rekening mee hou: er zijn dagen dat die mannen hun vaste rondje oefenen (en dan in de buurt komen) incl doorstarten etc en dan vlieg ik niet om ellende te voorkomen. Aanvliegroute van Maastricht is hier (mede daarom) niet.

    Ik zou het gewoon leuk vinden mensen te leren kennen die net als mij hier in de buurt af en toe hun rondje doen; zonder te vragen ga ik het nooit weten toch ! TC01, misschien vlieg je net 2 velden verder dan mij... en Ron: ik snap wat je zegt maar om een betalend lid te worden van een club om er uiteindelijk maar een paar keer per jaar te staan vind ik een beetje zonde van het geld.
     
  5. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Je moet ook maar afwachten of de club jou wil , en beter nog , wil jij de club wel ??
    Gezond verstand , ok , lekker doen waar je zin in hebt .
    Wildvliegen is op dit forum een taboe , dus verwacht niet teveel positieve reactie`s van de moraalridders hier .
    Ik ben ook een wild(e) vlieger , vlieg waar ik wil en doe wat ik wil , ik denk soms ook wel eens na of t verstandig is of niet .
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoezo taboe? Er wordt veel over geschreven, voors en tegens, dus niks taboe. Maar zo'n opmerking over taboe Calimero't wel lekker natuurlijk, lekker underdogje spelen.
    Iemand die onwetend of onwillend de mist in gaat met CRT's kan het verknallen voor clubs daar. Iemand die daarop attenteert doe jij af met moraalridder??? Probeer 's een keer niet op de man te spelen, dat komt veel gefundeerder, geloofwaardiger en volwassener over. Of ga je je weer beroepen op je onderschrift nu?
    Put your money where your mouth is en een stel een lijst samen van behulpzame wildvliegers, want wildvliegen is niet algemeen verboden (kan wel door lokale regels, APV, CRT). Die zal ik dan telkens posten met overzicht van clubs, want mij gaat het om ervaren/deskundige hulp. Ik heb dat in de loop van het bestaan van dit forum (13jaar) al meerdere keren voorgesteld aan mensen die de kreet moraalridder in de mond bestorven ligt. Nog steeds geen lijstje.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2014
  7. Martijn205

    Martijn205

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Sittard
    ..

    .. en zoals zo vaak op (dit) forum(s) heeft iedereen wel een punt met zijn uitspraak. Toch wil ik verzoeken er hier geen popcorn topic van te maken en het te beperken tot antwoord geven op mijn vraag.

    Voor het idee van Ron (lijst met vliegers die buiten een club om vliegen (ik moet zeggen dat het woord 'wildvlieger' al een ondertoon heeft en ik het daarom liever niet gebruik) in dit topic sta ik open.. ook op welke manier dit invulling gegeven zou kunnen worden.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat wild vliegen is helemaal geen taboe, ik vlieg regelmatig gewoon ergens in het veld. We zijn zelfs met meerdere mensen die dat doen. Maar we houden ons wel aan die CTR vast, we doen alles net erbuiten zodat niemand daar ooit problemen over kan maken.

    Martijn, of ik 2 clubs verder dan jou vlieg weet ik niet, in clubverband vlieg ik in Weert. Maar heb het nu even redelijk druk om vaak naar de club te gaan. Als de drukte voorbij is gaat dat wel weer gebeuren. Voor de rest vlieg ik hier bij mij achter in het veld......
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wildvliegen als in wilde bond Martijn, wilde staking, wilde actie, zonder organisatie. Geen qualificatie van vliegstijl
     
  10. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Wildvliegen klinkt wat negatief. Alsof iemand illegaal bezig is. Niets is minder waar. In principe mag je overal vliegen als je maar niet boven mensen(massa's) en bebouwing (woonwijken) gaat vliegen, in het zicht en niet boven de driehonderd meter. Ik ben lid van twee clubs en vlieg daar regelmatig maar ik vlieg ook wel eens vrij :). Vaak buiten de bebouwde kom en soms met toestemming van de eigenaar van een privé terrein. Zolang er geen regel (wet)geving komt die specifiek hierop gericht is mag het. Het is natuurlijk wel een ieder zijn eigen verantwoording hier veilig mee om te gaan. Helaas kom ik ook vaak (quadcopter/drone) vliegers tegen die te pas en te onpas hun drone overal oplaten zoals bij ons in de wijk en dergelijke en ja dan gaat er wel eens een keer iets veranderen aan wetgeving voor onze hobby vrees ik :(
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie...

    Wildvliegen betekent niks anders dan "vrij" of "niet in clubverband"...

    Net als een wild konijn t.o.v. een tam konijn.

    Niks negatiefs aan, en inderdaad, zolang je je aan een aantal normale regels houd, is wildvliegen gewoon toegestaan.

    Het is meer voor je eigen "veiligheid" in de zin van het behoud van de hobby, dat je in een club zou willen vliegen, maar meer is dat ook niet.

    Ik kan me voorstellen, dat in Limburg de situatie met de vliegvelden etc zodanig is dat het daar locaal met argusogen bekeken wordt door de clubvliegers (die zien hun club in gevaar komen, of zijn daar op zijn minst bang voor).

    Toch, ik raad het niet aan, zeker niet met heli's (ook al doe ik het ook zo nu en dan, maar in beperkte mate).

    Groet, Bert
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus clubvliegers zijn tamme konijnen Bert?
    Gelukkig vlieg ik niet bij een club ;););)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik vlieg ook wel eens wild...
    so what?

    de "moraalridders" waarschuwen doorgaans voor eventuele gevolgen als je dit op een verkeerde locatie wilt doen.
    velen zijn zich hiervan niet bewust, en gaan er volgas tegenin.
    bv even een grote multicopter testen boven een woonwijk. mag niet, is niet veilig, moet je ook niet willen... en toch zijn er verschrikkelijke discussies over..
    terwijl gevolgen op zich een feit zijn. enigste puntje is de kans op het voorkomen.

    Momenteel zijn er al meerdere meldingen van in beslag genomen spullen en boetes.
    veiligheidstechnisch kun je op je gezonde verstand terugkijken..
    Maar daar komt ook meteen het popcornonderwerp omhoog ;-)

    Als je maar bewust bent dat wildvliegen niet overal is toegestaan, en dat je anderen in de problemen kunt brengen door willens en wetens toch op een verkeerde plek te gaan staan.
     
  14. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ik ben totaal geen voorstander van wild vliegen, vind het zelfs onverantwoord om wild te vliegen. Geef mij maar mensen die rustig vliegen.:D
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zucht....:rolleyes:

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb je mij nog nooit inverted zien vliegen :D

    Meestal zeg ik stoer dat het allemaal de bedoeling was.. maar eigenijk was ik bezig om de grond te ontwijken ;-)
    Vanaf het moment dat de pootjes in de lucht gaan, gaat de knop (niet) om..
     
  17. Martijn205

    Martijn205

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Sittard
    Wat me vooral opvalt is het 'ik zou het niet doen want..' en vervolgens 'ik doe het zelf ook wel eens'..

    Als mijn gevlieg in een groot veld (paar km omtrek de vrije ruimte), met toestemming van de boer, ooit tot problemen zou leiden omdat heer politie vindt dat het niet mag dan hoor ik dat dan wel. Dat zoiets uiteindelijk slecht voor een club zou zijn is in mijn ogen onzin: als ik beboet, gestraft etc zou worden voor te staan vliegen in een veld, en het dus bij wet verboden is wat ik doe.. dan heeft een nabije club er zelfs een lid bij.

    Groetjes, Martijn
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is geen excuus (dat is er domweg niet, ik zou beter moeten weten) maar ik heb wél 30+ jar heli-ervaring.... De kans dat ik mijzelf ernstig verwond, is wat kleiner dan bij de gemiddelde beginner (en die kans op verwonding en dood liggen bloeden in het veld is mijn #1 reden waarom ik het afraad.... Bij mij in de buurt is er namelijk NIET een probleem met vliegvelden en gecontroleerd luchtruim, en dat is een héél groot verschil met jouw situatie...

    Wat lid worden betreft: In jouw omgeving zijn een aantal clubs, die heel strikte afspraken met de omliggende vliegvelden hebben. Dat is een van de redenen waarom er daar model gevlogen mag worden. De overheid gaat bij die toestemming uit van de zelfregulerende effecten die normaal gesproken optreden bij de beoefenaars van deze hobby. Een van die zelfregulerende effecten is dat men er van uitgaat, dat modelvliegers zich over het algemeen aansluiten bij een club. Als jij nu een gevaarlijke situatie veroorzaakt, is er een gerede kans dat een van de betrokken authoriteiten domweg zegt: "Nu is het klaar, als de modelvliegers zichzelf niet reguleren, dan maar helemaal geen modelvliegen meer!"
    Dan kun jij het onzin vinden, maar dat militaire vliegtuig wat jouw spot, en als gevaar inschat, maakt melding terug, en dan word er helemaal nergens naar gekeken, dan word er gewoon moeilijk gedaan naar de clubs toe: Want DIE kan men aanpakken, wildvliegers niet.... (men weet immers niet wie jij bent, maar men weet wel dat jij in de buurt van een club stond te vliegen, dus DIE worden er op aangekeken)

    En dan IS er geen club meer om achteraf, "als we het dan wel weer gezien hebben", lid van te worden....

    En DAT is de angst bij veel clubvliegers, dat alle moeite en investeringen om een club op te zetten en de hobby veilig en legal uit te kunnen oefenen, door een laconieke ne roekeloze eenling om zeep geholpen worden.
    En DUS kijkt men met argusogen naar wildvliegers.

    Groet, Bert
     
  19. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    denk dat er onderscheid gemaakt moet worden, je hebt verschillende soorten wildvliegers alleen wordt alles over 1 kant gegooit. Je heb legale serieuze wildvliegers, je hebt legale niet serieuze wildvliegers en dn het zelfde voor illegale (lees niet helemaal volgens de bepalingen).

    want legale clubs kijken naar legale wildvliegers?? (of bedoeld men hier wat anders)

    (niet boos worden) ervaring zegt mij in principe geen drol over ongelukken, verwondingen of dood bloeden, kan me de laatste berichten over de laatste ongelukken goed herinneren, ze begonnen allemaal met "stond bekend als ervaren piloot"

    En er zullen vast wel hele goede clubs zijn, maar ook wel clubs waar het 1 en ander ook niet helemaal volgens de regels gaat. Dus ga niet zeggen dat clubs heilig zijn. En dit is misschien nog kwalijker als die wildvlieger.
     
  20. Martijn205

    Martijn205

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Sittard
    ..

    Uiteraard, Bert, vind ik het, deels, onzin wat je daar schrijft. Om te beginnen, en daarin probeer je jezelf al in te dekken aan het begin van je verhaal, zou ik eerst zelf wat veranderen alvorens je anderen gaat vertellen hoe de wereld werkt: als het bovenstaande jouw mening is, en zaken zijn waar je heilig van overtuigd bent, dan kun je in mijn ogen ook niet zelf staan 'wildvliegen'.. al heb je 100 jaar ervaring.

    Voorts is het zo dat als een militair vliegtuig (bv Awacs) mij spot, en er problemen mee heeft, er binnen 10 minuten een MP auto/busje naast mij stopt en daarmee mij aanpakt, en niet een club 10 kilometer verderop. Dit is een feit, geen verzinsel.

    Dan vraag ik aan het begin van mijn topic feitelijk voor mede-vliegers in de omgeving; het probleem van alleen staan, en dan niet geholpen kunnen worden als het volledig mis gaat, is daarmee opgelost. Als het overigens echt mis gaat met een beetje maat heli denk ik dat de ambulance op een club ook niet veel meer helpen kan, maar goed. Divid heeft daar overigens ook een goed punt.

    Enfin, je punt met veel hoofdletters is in ieder geval duidelijk, en het feit hoe ik er over denk ook. Van mij mag het topic dicht.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2014

Deel Deze Pagina