Medicine Man 80

In mei ben ik begonnen met mijn 1e vliegtuig ever, de Medicine Man 60. Binnenkort voltooi ik mijn 2e kist de EON 600. Dus zo langerzamerhand begin ik me voor te bereiden op de volgende.
De Medicine Man 60 heb ik uitgerust met een kleine electro motor voorop, maar het lijkt me leuk om nu een vergrote versie van de Medicine Man te maken. Dus een 80"-versie.
Aangezien ik nog niet veel ervaring heb met bouwen, heb ik deze thread maar gestart, zodat ik straks al mijn vragen en ervaringen hier kwijt kan.

Als 1e de tekening. Deze wil ik 127% afdrukken, dan moet ik een spanwijdte krijgen van 193 cm.

Iemand van de club vroeg of ik er ook ailerons in ging bouwen. Wat is jullie mening daarover? De V-stelling wordt dan minder (hoeveel) of gaat zelfs helemaal eruit?

In mijn EON ga ik air-brakes inbouwen (Jan-Hein kleppen), zou dat ook iets voor de Medicine Man zijn?

Deze versie wordt een echte zwever, hier komt dus geen electromotor voorop. Wel denk ik er aan om er een pylon op te zetten met een BL. Daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee, dus geen idee hoe ik dat moet bouwen en wat voor motor er op moet, maar dat kan altijd als laatste nog.

Ik heb op de club al diverse mensen warm weten te krijgen om mijn zwever omhoog te brengen. 1 heeft een huckpack (schrijf je dat zo?) en de ander had het al over slepen. Dus er moet ook een sleepoog in komen.

Tot zover de specificaties hoe ik hem hebben wil.

Uit en bericht van 'Gurodewa', die ook een 80"-versie heeft gemaakt, heb ik al gezien dat hij extra verstevigingen in het staartvlak heeft aangebracht. En dat deze is opgebouwd uit 5 mm balsa en de romp uit 6 mm.
De hoofdligger heeft hij gemaakt van 10 x 5 mm vuren, dat is hetzelfde als in de 60"-versie. Is dat voldoende? Of is het verstandiger om 12 x 6 mm te nemen?
De voorrand heeft hij van 8 x 8 mm balsa, maar dat volgt uiteraard uit de grootte van de ribben. En als achterlijst 40 x 10 mm balsa.

Als iemand nog aanvullingen of aanpassingen heeft, dan hoor ik het graag.

Iemand van de club vroeg of ik er ook ailerons in ging bouwen. Wat is jullie mening daarover?

Moet je niet doen, dit model vliegt perfect zonder en ze inbouwen zou een beetje afbreuk doen op zijn vintage uiterlijk.

Wel denk ik er aan om er een pylon op te zetten met een BL. Daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee, dus geen idee hoe ik dat moet bouwen en wat voor motor er op moet, maar dat kan altijd als laatste nog.
Zal binnenkort een detail foto posten van mijn MM met pylon. Als motor gebruik ik de Hobbyking 19gr buitenloper, een een 2s lipo. Hiermee gaat hij vintage gewijs naar boven.

De hoofdligger heeft hij gemaakt van 10 x 5 mm vuren, dat is hetzelfde als in de 60"-versie. Is dat voldoende? Of is het verstandiger om 12 x 6 mm te nemen?

Dit is een toestel om op rustige dagen zijn rondjes te laten draaien, en dan is de 10 x 5 ligger meer dan voldoende, tenzij er mee wilt gaan brakken, maar daar zijn andere toestellen waarschijnlijk meer geschikt voor. ;)

Ik ben uiteraard later dan gepland begonnen. Ik heb er precies een 80" van gemaakt door de tekening naar 133% te vergroten.

De hoofdligger is net iets te kort, hij komt gelukkig wel voorbij de laatste rib, maar door een beetje creatief de delen W1 en W2 uit 1 stuk te halen en om de ligger heen te laten gaan, heb ik toch een stevige vleugeltip.

Maar ik weer niet hoe hoog de vleugeltip moeten komen als ik de beide helften aan elkaar maak. Origineel moet deze op 16,5 cm komen, maar ik weet ten 1e niet op hoeveel afstand dit is vanaf het begin van de vleugel (zodat ik de hoek kan bepalen) en ten 2e weet ik niet hoe ik het dan moet uitrekenen.

En ik wil er air-brakes inbouwen. Ten 1e omdat ons veld vrij klein is om te landen (80m) en ten 2e om hem makkelijker naar beneden te halen als hij te hoog wil. Of is dat onverstandig om in te bouwen?

En ik maak een sleepoog in de neus zodat hij ook gesleept kan gaan worden. Moet dat dan precies in het puntje van de neus komen?

tuurlijk is het verstandig van remmetjes of iets dergelijks in te bouwen.

wat de sleepkoppeling betreft, ik zou hem enkele centimeters onder de neus inbouwen... zo kan je je sysyeem heel simpel houden...
bv een staaldraadje over de bodem laten gaan in een geleiderbuisje, en een gleufje in de romp maken.
(doe dit bijna bij elk toestel)

succes met de bouw van het toestel!

Maar ik weer niet hoe hoog de vleugeltip moeten komen als ik de beide helften aan elkaar maak. Origineel moet deze op 16,5 cm komen, maar ik weet ten 1e niet op hoeveel afstand dit is vanaf het begin van de vleugel (zodat ik de hoek kan bepalen) en ten 2e weet ik niet hoe ik het dan moet uitrekenen.

Die 16,5cm is met de ene vleugel plat, de andere omhoog. Je hebt de vleugel 33% langer gemaakt, dan moet de tip ook 33% verder omhoog. Kom je op 20cm precies.

Als je het niet vertrouwd moet je het maar eens tekenen. Je trekt een lijn van 77,5cm (=halve spanwijdte originele tekening) en zet daar haaks een lijntje op van 16,5cm. Als je de basislijn nu doortrekt tot 103,5cm (is de halve spanwijdte van je huidige vleugel) zul je zien dat die op 20cm hoogte uit komt. De v-stelling blijft immers hetzelfde.

Dat kan maar persoonlijk ben ik niet zo dol op die dingen. Zijn vaak lastig aan te koppelen en ik heb er ook wel eens een gehad die niet betrouwbaar los ging (door braampjes op het half ronde armpje).
Ik zou zelf zoiets maken, kost je helemaal niks. Fireforx had het er ook al over. Eenvoudig en betrouwbaar

img1265av_2.jpg

dat is inderdaad het systeem dat ik bedoel...
enkel doe ik het met een plastiek buisje van een stuurkabel op de bodem, vastgelijmd met PU (schuimlijm)
dan slijp ik een gleufje door de romp en het buisje heen (dat het lusje tot in de romp kan gaan.
dan doe ik door het buisje een staaldraadje dat perfect past er door...
het staaldraadje op de juiste lengte maken dat wanneer de servo in de positie naar voor staat verder als de gleuf raakt, en als hij naar achter staat het lusje loslaat.

meestal maak ik het van overschotjes stuurstang/geleider die ik heb liggen. (dan kost het niets)
heb het ook al eens op een andere manier gemaakt, maar dit vond ik minder vlot werken.

Back