Meedoen met de F3P komend seizoen; materiaal nodig

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 27 jun 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Gezien de resultaten van de indoorvliegers buiten (heersend in 2 klasses, bijna heersend in de 3e :p) leek het mij een goed idee om het komende indoorseizoen mee te gaan doen met de F3P (C in mijn geval).

    Ik heb wel een depron toestel, maar die is totaal ongeschikt hiervoor (een Flat Out Cap 380).

    Van dat toestel zullen een aantal zaken overgepoot worden:

    - 3x Graupner C141 servo, 5,4 gram, 7,2n/cm 0,09/40[sup:31f283dd32]o[/sup:31f283dd32].
    - e-sky ontvanger 6 kanaals 9 gram
    - 2s 300mAh 20C lipo (23 gram)

    De rest (regelaar, motor) zijn niet geschikt, want borstel speed 370 ofzo.

    Qua toestelkeuze; ik heb de tekeningen van de bling-bling en dat lijkt mij een beproefd concept.

    Blijft over:

    1) tape oid voor scharnieren
    2) carbon zut
    3) quicklinks etc
    4) motor/regelaar

    Wat is er aan carbon nodig voor een goed vliegende bling bling? en waar halen jullie de zaken als roerhoortjes, quicklinks, etc?

    De grote vraag is natuurlijk welke motor/regelaar. Ik heb gelezen over de Strecker icm. een CC regelaar, echter dat valt way buiten mijn budget. Ik vond die strecker voor € 130. Volgende kandidaat was de Flyware MicroRex.. kan er weinig zinnigs over vinden. Is de robbe roxxy 2815 iets? weegt wel 33 gram maar levert, net als de strecker, ~40Watt. Is 1100 RPM/V. De Hacker A10-S een optie? weegt 15 gram, levert 75 Watt , is 1700 RPM/V..

    Die hacker vind ik tot nu toe de beste keuze, qua gewicht/vermogen een mooi midden tussen de Microrex (20 gram) en de strecker (12 gram).. is het een goede keuze?
     
  2. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    I second this :D

    Waar gaan we trainen?
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Trainen.. tsja.. hier in het julianapark is prima te vliegen, beschut tegen de wind, maar legaal is anders vrees ik en juist als het echt mooi weer is, ziet het zwart van de mensen. Ik ben niet zo bekend met sporthallen oid hier in de buurt.. hoe zou dat nou komen? :p

    Als motor is nog een andere optie erbij gekomen, de AXI 2204-54, 1380 RPM/V, 24,5 gram. Toch vind ik dan de Hacker A10-S een mooiere keuze, meer vermogen en lichter. Daarnaast nog 15 euro goedkoper oid ook. Is er een reden waarom die niet goed zou zijn?

    Er werd mij ingefluisterd dat eigenlijk alleen de CC phoenix 10 regelaar echt goed zou zijn. Kost rond de 55 euro. Ik heb zelf op groter formaat goede ervaringen met de Roxxy regelaars, erg lineair en mooie start.. is er al iemand die de ROXXY BL CONTROL 808 geprobeerd heeft? Is 35 euro, scheelt toch weer 20 euro..

    Wat betreft de servo's, ik begreep dat de dymonds erg goed zijn wat betreft in het midden terugkomen. Ik heb net de Graupner C141 getest hier en dat lijkt an sich ook best goed, is er iemand die daar ervaring mee heeft of zegt 'niet doen, is rommel' ?
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    of waypoints 60, ook erg goed.
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi Hezik.

    Dat indoorvliegen een goede leerschool is mag wel duidelijk zijn. De principes zijn gelijk alleen de box is wat harder. :D
    De Bling-bling V3 is een model wat specifiek voor het A programma ontworpen is en minder geschikt voor een beginner om het C programma te leren. Bovendien is het wat kleiner dan de standaard shockfliers en presteert daarom alleen goed met zeer lichte apparatuur om het gewicht in de buurt van 125 gram vliegklaar te houden.

    Voor het C programma zijn naar mijn mening betere kandidaten, zoals de RC factory Clik, Ikarus F3A of Ikarus Yak 54.

    Deze zijn wat groter en daardoor minder gewichts kritisch dan de Bling-bling.
    Waar de Bling-bling ontworpen is voor een 11gram motor kun je op een F3A of Yak nog prima uit de voeten met een 32 gram motor en de Clik nog met een 20 gram motor.

    Waar de Clik en de F3A specifiek zijn ontworpen voor precisie vliegen kun je met de Yak ook nog eens extreem 3D vliegen.

    Omdat 3D en precisie vliegen indoor niet zo heel ver uit elkaar liggen (In het A programma is een van de opdrachten een precisie torque rol) is de Yak 54 het meest universele model. De meeste indoor vliegers hebben dan ook een Yak voor het oefenen van nieuwe figuren.
     
  6. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    U kunt zo'n shockflyer set van Ikarus kopen.
    Zit zo'n beetje alles in en kost €5.95.
    [​IMG]
     
  7. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Hezik,

    Ik zou inderdaad voor de CC10 gaan, kost wat maar dan krijg je ook wat ! (Linkje)
    De Dymond servo's ben ik momenteel ook naar aan het kijken voor me indoor Yak54, die worden overal aangeraden.
    Tevens ben ik al erg lang aan het zoeken naar een knappe motor, de ene zegt dit, de andere dat.
    Mijn oog viel op een heel goedkoop motortje van 24 gram, ik heb geen idee of het wat is maar desnoods gebruik ik het alleen voor buiten.
    Voor dat geld kan ik me niet echt een breuk vallen. Bevalt het echt niet gaat ie gewoon weg.

    Ik blijf dit draadje even volgen, zit ook te denken om te gaan beginnen met indoor.
    Van het najaar eerst maar eens wat meetings bezoeken voor tips :wink:

    René
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ask me all about it 8) :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grt.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Geinspireerd door het kleurenschema van m'n 2.6m 330L :D

    Grt.
     
  10. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    @ Alexzzz

    Is dit nog de Yak met de originele afmetingen of is hij kleiner ???
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    74,5cm span, en ruim onder de 130 gram :D Morgenavond invliegen.....

    Grt.
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :offtopic: Wat mijn microrex motortje betreft:
    Ik had het opgestuurd naar Flyware in Duitsland n.a.v. een mailtje wat gekregen had van hun...
    Ze zouden het eens bekijken... na een paar weken wachten had ik eens gebeld om te vragen hoe het zat met de motor?
    Volgens hun lag de fout niet in de motor en zou ik het verkeerde elastiekje gebruikt hebben??? waardoor de wikkeling is stuk gegaan 8O
    Ik vertelde hun dat het niet de eerste keer is dat ik met Brushless motortje omga, maar ze bleven op hun standpunt.
    De herstelling zou inclusief verzending ergens in de 30 euro kosten, waarop ik antwoorde dat ik voor die prijs hier bij mij in Zutendaal een NIEUW 24 grams motortje ( uit China ) kan kopen ( 24 euro ) dat waarschijnlijk niet zou stukgaan bij het gebruik van een verkeerd elastiekje
    Heb hun gezegd van de motor weer terug te sturen ( waarvoor ik ook weer een 8 euro verzending voor betaalde )
    Inmiddels probeert een kennis van het motortje terug te herwikkelen....
    Afwachten dus ....

    Voor allerlei indoor-spulletjes en zo kijk eens op www.perba.com


    Heeft ook 16 grams motortjes en zou er ook van 11 gram binnenkrijgen :idea:
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch zou dat wel kunnen hoor, ik heb een keer een dikker elastiekje gebruikt dan ik normaal deed, en toen ik de prop met de hand ronddraaide liep deze ook tegen de wikkeling aan. Gelukkig heb ik 'm nooit laten draaien anders had er inderdaad schade kunnen komen....

    :eek:ntopic:
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :D OPPASSEN dus met elastiekjes....
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Beetje voor de hand liggende vraag maar ik kan het gek genoeg nergens duidelijk vinden - voor een F3P model (bijv blingbling of plingpling van wvr) gebruik je dan 3mm depron of 6mm? Of een combinatie? Welke dikte voor welke delen?
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Alles 3mm, 6mm wordt ook wel gebruikt maar alleen als je delen echt wilt verstevigen, en dan wordt het al snel te zwaar voor indoor.

    Maar jij en Henri doen dus mee met f3p? Hoe is het met de Hans'en en de rest?

    Grt.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    3mm volgens het blingbling draadje.

    Ik zit meer in m'n maag met de toestelkeuze; als ik het verhaal van Bert goed lees, komt daar het woord 'Yak' aanmerkelijk vaker in voor dan 'bling bling' :p.. De F3A van Ikarus ziet er ook goed uit, maar ik wilde juist zelf wat gaan snijden/bouwen.

    Voor iets van 5 euro heb ik voldoende depron voor zo'n kistje, 6 euro voor het setje van Ikarus en dan nog de electronica. Zeg dat er nog 10 euro aan ander 'spul' bijkomt (tape etc) en dan heb je voor 21 euro een compleet setje, exclusief electronica en lijm.

    De F3A kost bij Ikarus iets van 50 euro. Daar zit dan al een motor bij die ik gelijk weg ga gooien. Vind ik weer zo jammer.

    Aangezien de Bling Bling specifiek voor het A programma ontworpen is, en Bert aangeeft dat mogelijk de F3A van Ikarus een betere kandidaat is, zijn er ook goede tekeningen van een toestel wat meer geschikt is voor een zwaardere (zeg 30 gram) aandrijving en het C programma?

    Heel iets anders: is er een winkel in NL die een 'complete set' verkoopt waar je wat mee kunt? Hiermee bedoel ik niet dat ze daadwerkelijk een complete set hebben, maar dat ze alle benodigde zaken hebben. Ik zou graag de motor, regelaar en servo's bij 1 winkel in NL kopen, in plaats daarvoor bij 3 verschillende buitenlandse winkels langs te moeten..

    @Alexzzz: zonder het hem gevraagd te hebben, durf ik wel te zeggen dat Hans (Meij) ook wel interesse heeft, zeker als Bram en ik ook gaan vliegen.. hij kan het natuurlijk niet laten gebeuren dat wij 'm volgend jaar dankzij onze indoor ervaring helemaal gek gaan vliegen buiten ;)
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    @Alexzzz: Thx, ik denk dat Henri en moi onafhankelijk van elkaar hetzelfde gedacht hebben de afgelopen weken.

    We hebben het er IRL nog niet over gehad. Maar ik ben me wel aan't orienteren. Wat anderen doen weet ik dus niet.

    @Hezik: Ik vind die Ikarus ook zonde van het geld. Ik denk dat ik de PlingPling van WVR ga maken, in vervolg op het argument van Bert dat je beter met een iets grotere kan beginnen in de c klasse.

    PlingPling is BlingBling maar dan iets groter, eigenlijk zoals Bert aangaf. Tekening is hier ergens te vinden.

    @iedereen :D Verder ben ik net als Hezik benieuwd naar meningen over de Robbe Roxxy BL808 regelaar want die heb ik al.
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
  20. hezik

    hezik Guest

    Heb je ook een foto van de onderkant? Of kijken we dan het geheim eraf? :)

    Welk carbon gebruik je? (maat)..
     

Deel Deze Pagina