meer geinteresseerde voor lasergesneden ribben?

FOX35

PH-SAM
Gerben laat ribben lasersnijden. Ik zou graag van hem vernemen wie hij dat laat doen (naam, adres, e-mailadres en misschien telefoonnummer of website), want ik wil wel graag van een aantal modellen ribben laten snijden.

Trouwens, zullen we afspreken dat als iemand het plan heeft om dat te laten doen, dat we dat dan even op dit forum laten weten, zodat als iemand anders daar ook graag een ribbenset van heeft, dat we er dan tegelijk méér kunnen laten maken? Misschien zijn ze dan ook goedkoper.

Als eerste wil ik graag ribben laten maken voor de Mickey. Zijn daar meerdere gegadigden voor?
 
FOX35 zei:
Gerben laat ribben lasersnijden. Ik zou graag van hem vernemen wie hij dat laat doen (naam, adres, e-mailadres en misschien telefoonnummer of website), want ik wil wel graag van een aantal modellen ribben laten snijden.

Trouwens, zullen we afspreken dat als iemand het plan heeft om dat te laten doen, dat we dat dan even op dit forum laten weten, zodat als iemand anders daar ook graag een ribbenset van heeft, dat we er dan tegelijk méér kunnen laten maken? Misschien zijn ze dan ook goedkoper.

Als eerste wil ik graag ribben laten maken voor de Mickey. Zijn daar meerdere gegadigden voor?

Tsjonge tsjonge, nou komt er wat op me af!

adres no.1 Hans Dienaar, hrdienaar@wanadoo.nl.

op het forum te bereiken onder de naam knuffel.

adres no. 2. Rob Bulk van RBCkits in boskoop. info@rbckits.com.

Voor de goede orde: dit gaat om CNC gefreesde ribben, geen laser!

Implicatie: geen brandvlekken , maar wel een minimum radius van de gebruikte frees.

Ik heb een DXF bestand voor NACA0020 . Dat profiel heb ik gekozen voor mijn Mickey. De koorde en maximale profieldikte passen op die van de Mickey.
Het oorspronkelijke profiel is ook wel te vinden, maar het bouwt en bespant net wat minder makkelijk (vroegere ervaring met bol/hol).

Ik haal de profielen uit het programma Profili. Ik kan me voorstellen dat slimmerds onder ons een profiel van tekening kunnen scannen en dan omzetten in een DXF bestand (gewenst).
 
Waar is de oude tijd gebleven van figuurzaag, schuurklos en een hoop stof.

Ik maak m'n pakketten gewoon zelf, als ze allemaal het zelfde zijn in een uurtje van scratch af.

Ik bewaar de mallen :) en kan als ik ooooooit nog zon' vleugel wil maken gewoon in de bak met mallen graaien :) Heb hier ribmallen liggen van 3cm to 90cm (die 90 is voor een megadelta die ik ooit gemaakt heb)
 
Pieter Jan van Woerkom zei:
Waar is de oude tijd gebleven van figuurzaag, schuurklos en een hoop stof.

Ik maak m'n pakketten gewoon zelf, als ze allemaal het zelfde zijn in een uurtje van scratch af.

Ik bewaar de mallen :) en kan als ik ooooooit nog zon' vleugel wil maken gewoon in de bak met mallen graaien :) Heb hier ribmallen liggen van 3cm to 90cm (die 90 is voor een megadelta die ik ooit gemaakt heb)

Ja zo doe ik het ook,anders koop ik wel een bouwpakket .
trouwens het geeft ook meer voldoening om alles zelf te maken
:P
 
Herbert zei:
Pieter Jan van Woerkom zei:
Waar is de oude tijd gebleven van figuurzaag, schuurklos en een hoop stof.

Ik maak m'n pakketten gewoon zelf, als ze allemaal het zelfde zijn in een uurtje van scratch af.

Ik bewaar de mallen :) en kan als ik ooooooit nog zon' vleugel wil maken gewoon in de bak met mallen graaien :) Heb hier ribmallen liggen van 3cm to 90cm (die 90 is voor een megadelta die ik ooit gemaakt heb)

Ja zo doe ik het ook,anders koop ik wel een bouwpakket .
trouwens het geeft ook meer voldoening om alles zelf te maken
:P

Nou, ik wil als volgt wel een lans breken voor het CNC gebeuren.

Ook al zijn alle ribben het zelfde, mij kost het het volle dag, 7 uur dus, om vanaf scratch, de mallen te maken en dan nauwkeurig het pakket te schuren. Dat is mijn beperking, maar wel een tijd rovende!
Vooral het maken van de mallen kost mij veel tijd. Als het gaat om tapse vleugels, ontstaat ook nog het nadeel dat de voorlijst kant van de ribben een scherpe rand hebben. Alles kan worden opgelost, maar kost tijd. Mijn voldoening bij het bouwen wordt niet aangetast door het aanleveren van perfecte ribben, integendeel.

Meer ga ik over de kwestie niet zeggen, vrijheid, blijheid !
 
Als ik een goede ribmal heb is het eigenlijk geen kunst, het probleem voor mij is altijd het maken van de mal, daar ben ik gewoon niet handig en misschien te kritisch in. Ik wil dat de boven en onder kant gelijk zijn.

Als je tussen twee mallen wilt schuren moeten ze beiden ook gelijk zijn. Ik zaag ze liefst wat te ruim om schuurruimte te hebben, maar als ik tijdens en na schuren pas op de tekening blijkt toch dat ik vaak te ver geschuurd heb en dan klopt het profiel niet meer.

Ook de materiaalkeus voor mallen vind ik lastig: aluminium en de mal is lastiger te maken, triplex en de snijdt met je mesje in de mal of schuurt de mal zelf in bij het schuren van de ribben.

Als je zelf ribben maakt is de beste methode om helemaal geen ribben te maken, maar de methode van Henk de Jong, een aangepaste detroitermethode, te gebruiken. Je hebt daar alleen een ribmal van één kant van het profiel voor nodig. Je maakt daar ribslices mee die je voor de boven- en onderkant van de vleugel gebruikt, dus summetrisch profiel.

Ik vind het alleen niet geweldig om een oldtimer ontwerp te pakken en dan de vleugelconstructie te veranderen.

Toen ik een Nobler wilde bouwen heb ik stad en land afgevraagd of ik van iemand ribmallen kon lenen, geen reactie.

Voor de Mickey wil ik ook het profiel op de tekening gebruiken, dat is dus niet met CNC te maken begrijp ik van Gerben. Ik heb Breukink, de ontwerper van de Mickey, hier ooit over gesproken. Het 'pollywog' profiel (bol aan de voorkant, hol aan de achterkant) heeft hij overgenomen van een Amerikaans ontwerp, zonder dat hij wist wat de voordelen waren. Die waren er ook niet ..., de Amerikaanse firma had het alleen maar gebruikt omdat ze dan méér ribben uit hetzelfde plankje konden stansen.

Toch vindt ik dat een Mickey alleen authentiek is met dat profiel. Ik wil er uiteindelijk nog twee bouwen, een volledig authentieke en dan een geupdate naar het derde millennium, dus zeg maar een stunter met alle kenmerken van een volwassen, maar dan op 2,5cc formaat en met de lijnen van de Mickey.
 
FOX35 zei:
Als ik een goede ribmal heb is het eigenlijk geen kunst, het probleem voor mij is altijd het maken van de mal, daar ben ik gewoon niet handig en misschien te kritisch in. Ik wil dat de boven en onder kant gelijk zijn.

Als je tussen twee mallen wilt schuren moeten ze beiden ook gelijk zijn. Ik zaag ze liefst wat te ruim om schuurruimte te hebben, maar als ik tijdens en na schuren pas op de tekening blijkt toch dat ik vaak te ver geschuurd heb en dan klopt het profiel niet meer.

Ook de materiaalkeus voor mallen vind ik lastig: aluminium en de mal is lastiger te maken, triplex en de snijdt met je mesje in de mal of schuurt de mal zelf in bij het schuren van de ribben.

Als je zelf ribben maakt is de beste methode om helemaal geen ribben te maken, maar de methode van Henk de Jong, een aangepaste detroitermethode, te gebruiken. Je hebt daar alleen een ribmal van één kant van het profiel voor nodig. Je maakt daar ribslices mee die je voor de boven- en onderkant van de vleugel gebruikt, dus summetrisch profiel.

Ik vind het alleen niet geweldig om een oldtimer ontwerp te pakken en dan de vleugelconstructie te veranderen.

Toen ik een Nobler wilde bouwen heb ik stad en land afgevraagd of ik van iemand ribmallen kon lenen, geen reactie.

Voor de Mickey wil ik ook het profiel op de tekening gebruiken, dat is dus niet met CNC te maken begrijp ik van Gerben. Ik heb Breukink, de ontwerper van de Mickey, hier ooit over gesproken. Het 'pollywog' profiel (bol aan de voorkant, hol aan de achterkant) heeft hij overgenomen van een Amerikaans ontwerp, zonder dat hij wist wat de voordelen waren. Die waren er ook niet ..., de Amerikaanse firma had het alleen maar gebruikt omdat ze dan méér ribben uit hetzelfde plankje konden stansen.

Toch vindt ik dat een Mickey alleen authentiek is met dat profiel. Ik wil er uiteindelijk nog twee bouwen, een volledig authentieke en dan een geupdate naar het derde millennium, dus zeg maar een stunter met alle kenmerken van een volwassen, maar dan op 2,5cc formaat en met de lijnen van de Mickey.

Hallo PP! even rechtzetten.

Het Mickey profiel is uitstekend te frezen. Ik kan alleen even niet op de naam van het profiel komen. Het probleem is het capstrippen en het bekleden. Daar ben ik niet handig in. De vorige keer heb alle capstrips beschadigd bij het op de rib lijmen. Het bekleden is ook een crime, om de zelfde reden als bij het bekleden van bol-holle vleugels van zwevers.
Ik krijg het tissue er maar niet tegen aan!

Jouw argumenten bij het zelf maken van mallen deel ik. Vroeger maakte
ik een plot met het tabellenboek en grafiekpapier. Als brildrager geen pretje.

Als grap wil ik wel proberen een Mickey te bouwen voor een 1,5 cc diesel, maar conform de tekening.
Ik zal het juiste profiel voor je opzoeken.
 
Volgens mij heeft Breukink voor de Mickey geen bestaand 'officieel' profiel gebruikt, maar gewoon iets getekend dat hem wel goed leek.

Er waren nog niet zoveel voorbeelden en wie zei dat die beter waren!

Het symmetrisch profiel voor LB stunters was tenslotte op dat moment ook nog niet zo lang daarvoor 'ontdekt' ( door de Amerikaanse tiener Davy Slagle met de Checkala Roma, of een dergelijke naam).

Als profielvorm werd, als ik verhalen mag geloven, vaak de vorm van de zool van hun schoen genomen (de binnenkant van de voorkant van de voet denk ik).
 
als je de ribben van de Mickey om en om op je balsa plank legt passen ze precies in elkaar,en heb je erg weinig afval
ik denk dat hier een bedoeling achter zit ,dat balsa in de jaren 50 een kostbaar iets was en daarom de rib zo ontworpen is dat je bijna geen afval hebt :idea:
maar ik kan het ook mis hebben
 
FOX35 zei:
Volgens mij heeft Breukink voor de Mickey geen bestaand 'officieel' profiel gebruikt, maar gewoon iets getekend dat hem wel goed leek.

Er waren nog niet zoveel voorbeelden en wie zei dat die beter waren!

Het symmetrisch profiel voor LB stunters was tenslotte op dat moment ook nog niet zo lang daarvoor 'ontdekt' ( door de Amerikaanse tiener Davy Slagle met de Checkala Roma, of een dergelijke naam).

Als profielvorm werd, als ik verhalen mag geloven, vaak de vorm van de zool van hun schoen genomen (de binnenkant van de voorkant van de voet denk ik).

Het profiel van de Mickey lijkt erg op het Joukowski 12 profiel. Daarnaast
is er nog NACA 64A018, dat ik heb gewijzigd tot dat alle opgemeten punten uit de tekening ermeer overeenkwamen. Het gaat wel, maar het is een mijl op zeven. Een volgende keer laat ik het frezen.
Ik heb nu al weer stekende hoofdpijn van het turen naar de coordinaatjes!
 
Herbert zei:
als je de ribben van de Mickey om en om op je balsa plank legt passen ze precies in elkaar,en heb je erg weinig afval
ik denk dat hier een bedoeling achter zit ,dat balsa in de jaren 50 een kostbaar iets was en daarom de rib zo ontworpen is dat je bijna geen afval hebt :idea:
maar ik kan het ook mis hebben

Op zich een interessante gedachte! Het in elkaar passen lukt met gewone profiel ook heel goed, de extra winst door de lepeltjesvorm lijkt mij klein.
 
Back
Top