Meer rendement uit een HAT motor (minder hitte ;))

Tadango

Forum veteraan
Iedereen die een HAT met een 3x2 DD op zijn micro heeft weet dat dat ding erg heet wordt. Nu heb ik een mooie schaal bell 222 romp net een motor erin gelijmd. Zou zonde zijn als je dat steeds moet slopen in die HAT motor te vervangen. Niet vliegen is ook zonde dus ik er al een koelblok op. Nog wordt dat ding erg heet....

Nu is bekend dat een laag frequente regelaar minder rendement heeft dan een hoog frequente. Bij een hoog toerige motor is dat nog veel erger. Laat de picoboard PWM frequentie nu slecht 2Khz zijn en de HAT erg veel toeren maken.... Da's niet leuk.

Een vlugge blik op het piccoboard en ik werd blij :) Er zaten 2 "Normale" regelaren op. Ik zou 1 kunnen vervangen door een hoog frequente maar punt 1, da's duur en punt 2, da's niet stoer 8)

De oplossing : Men slope de PIC12C508A van het piccoboard. Men neme een PIC12F683 en schrijven daar software voor. Resultaat : 31.25 Khz PWM regeling :) en een koele HAT motor. Ik stond echt even te kijken toen die HAT na 3 min net voelbaar warm was. Snel ook even de hoofd motor regelaar voorzien van een nieuwe chip. Die hielp ook een beetje ;) motor wordt nog steeds erg warm maar net iets minder lijkt het.

Nu zal iedereen zich afvragen : Kan je dat ook voor mij doen? Eeh... als jouw bord ook een 12C508 oid heeft wel :) Ik weet alleen dat het op een oud piccoboard 100% goed werkt.

you got a pm, en ga me nu (heavy censored) niet vertellen dat je alweer geen tijd hebt..

Pic is 1 euro :) er zitten totaal 3 op een pico board. 1 hoofd chip die me nu iets te lastig is ;) en 2 kleinere esc chips. Daarvan heb ik nu 2 vervangen.

Het gekke is alleen dat het board de staart esc bij de start even vol open gooit. Mmh... weird. Is maar heel even en gelukkig niet de hoofd motor ;) Pic's vervangen en proggen + testen is 10min werk en niet moeilijk.

Nogmaals, die is niet de HOOFD pic. Daar heb ik in de toekomst plannen mee :) Het ging me nu alleen om een hogere esc frequentie ;)

Die zelfbouw regelaren zijn alleen pruts. Net zo als die op het piccoboard ;) De 12F675 heeft geen PWM uitgang en dit word software matig opgelost. Krijg je een niet zuivere en laag frequente esc, erg slecht voor je motor.

Ik kan nog steeds niet geloven hoe mooi mijn motoren nu lopen :) De staart motor draait super langzaam en geen irritantie piep meer erbij. De hoofd motor idem. Bladen kunnen op een laag toerental heel mooi constant blijven draaien... Hardware PWM rocks!!!

Waarom zijn die hoogfrequent ESC's zo duur dan?
Bij helihobby:
GWS ICS-100 5Amp ESC 2,8kHz 18,50$
HF-100 256 High Frequency Tail Controller 1,5A (3A max) 100kHZ 70$!

100 khz is ook wel iets meer dan 30 ;) Het gaat om het aantal bits op de pwm. ik kan met een externe 20mhz tot 71Khz gaan bij 8 bits. Deze regelaar heeft 100khz op 8 bits (256 stappen) Hier zit dus een nog betere pwm in. Nu ga ik ook een jamara 12A regelaar ombouwen, zit ook een 12C508A in ;) Die heeft standaard 3Khz... Kan ik er meteen liposafe inbouwen want de 12F683 heeft ook nog een 10bit ad ;)

Maar toch. een 31.25 Khz regelaar is al stukken beter en kost misschien 0.50€ meer..... Ik koop die chips per 15 voor 1 euro 10 per stuk!!! kan je nagaan als je er 1000 besteld... Die 12C508 is ook niet gratis ;)

En oja, een hoog frequente FET zonder al teveel capaciteit en een lage schakel tijd is ook duur ;) Nu vallen die goedkope dingen op het piccoboard me erg mee. Maar 100Khz zullen die niet leuk vinden :)

Dus die Fets van een piccoboard kunnen de 30 kHz freq gewoon aan? (gemeten met een scoop?)

Eeh gemeten met een vinger op de fet's ;) Ik moet nog een keer echt goed meten of een datasheet zoeken over die dingen en kijken of hij echt snel schakeld. Maar hij wordt niet warm wat betekend dat hij erg snel schakeld. Als hij langzaam schakeld dan staat hij een groot deel van de tijd niet vol open en werkt als een weerstand. Dat voel je meteen in warmte ontwikkeling.

Had gisteren niet zo heel veel zin meer na de operatie. Heb voor komende zaterdag indoor de heli weer helemal klaar gemaakt en vond het toen wel genoeg :)

Knap gedaan hoor! :worship:

Waar haal jij die PICs voor zo'n lage prijs?
Ik kijk net even bij Farnell en daar vragen ze toch wat meer.
1 stuks €1,86 /100stuks a €1,33 (excl BTW)

Een clubgenoot heeft een eigen electro bedrijf :) Ik krijg het voor dezelfde prijs als hij.

Max frequentie is een bij zeg maar 90% rendement bij 10% duty (even voor het gemak ;))

Stijg tijd : 25ns
Val tijd : 52ns
Totaal dus 77ns tijdens de overgang == 10%
Minimale aan tijd op 10% duty = 770ns.
totale blok tijd (100% / 10%) x 770 ns = 7.70us

1 / 7.7us = 129,870 khz. ?? Dus dan zouden deze nog veel sneller kunnen.... Bij minimaal 90% rendement op 10% duty.. Da's toch niet gek :)

Edit : Typo :(

Back