Meer weerstand

Discussie in 'F3P' gestart door F2B, 16 mei 2021.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    een klassieke shockflyer heeft bijna geen weerstand, dat zorgt voor grote acceleraties tijdens het vliegen. Ik heb ooit een grote 1m opblaasbal gehad die ik in slow motion over het huis kon gooien. Vooral dalen was indrukwekkend langzaam.

    De gedachte is dat als je de weerstand van het model in vlakke vlucht even groot maakt als het gewicht je met een constante vliegsnelheid kunt vliegen.

    Als proof of concept een depron "DrZarkov" space ship gemaakt 180 gram vliegklaar. De bol is 20cm, de propellor 15cm. Op halfgas hangt het model aan de prop en de reactie op richting en elevator is verrassend fors. Met een heel klein beetje gas maakt het model cirkels van 3m op de grond.

    Zwaartepunt ligt op 15mm achter de voorlijst op het dikste punt van de bol.

    Grote vraag is hoeveel uitslag de roeren, elevator en rudder moeten hebben. Ik heb ooit iemand iets horen roepen van 10mm is een mooi uitgangspunt, kan dat kloppen? DrZarkov.jpg
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    best grappig ding....

    ook grappig dat je iets bouwt wat nog niemand (waarschijnlijk) eerder heeft gezien en dan aan 'ons' gaat vragen wat de uitslagen moeten zijn :koud:

    De moderne indoor modellen die of aan 1 kant uitgefreesd zijn, of met mylar bespannen zijn, hebben al veel meer weerstand dan de simpele 'plaat' shockflyers.
    zelfs bij overpowerde modellen als de AM-monster is het 'aan-de-lucht-plakken' voelbaar tussen hetzelfde model zonder en met pockets uitgefreesd.
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Fijn dat je het "aan-de-lucht" plakken kunt voelen, dat was de bedoeling.

    Ga beginnen met 50% dual rate en 50% expo, wordt vervolgd.
     

Deel Deze Pagina