meerdere 1s lipos tegelijk laden met een balanced charger

klinkt allemaal hartstikke mooi.

MAAR.....

Waarom zou je er 2 tegelijk opladen, als het 2 keer zo lang duurt, en risico lopen.
dan dat je er 1 per keer oplaad, even lang over doet, en geen risico loopt?

mvg, sJimmy

Als je de lipo's in serie zet (zoals een normaal accupack geconfigureerd is) laad je met dezelfde laadstroom 2 lipos in de tijd van 1 op.

Staan ze parallel dan zou je in theorie (als de cellen evenver geladen zijn en exact dezelfde interne weerstand hebben) een twee keer zo hoge laadstroom moeten kunnen toepassen.. de ene helft gaat immers door de ene accu en de andere helft door de andere. en dus ook weer in dezelfde tijd twee lipos op kunnen laden.

Helaas gaat dit volgens mij niet helemaal op omdat de B6 een maximale laadstroom heeft van 5A en bij een 400mAh 10C je dus al op een maximale laadstroom zit van 4A voor een enkele accu. daar win je dus niet zoveel mee door ze parallel te zetten. parralel zetten lijkt mij trouwens zowiezo een eng plan met de stromen die heen een weer gaan lopen om de accuspanningen hetzelfde te krijgen. de interne weerstand van een lipo is volgens mij behoorlijk laag en de stromen dus erg hoog.

Maarten

Helaas gaat dit volgens mij niet helemaal op omdat de B6 een maximale laadstroom heeft van 5A en bij een 400mAh 10C je dus al op een maximale laadstroom zit van 4A voor een enkele accu.

Laden met 10C? Ik denk niet dat LiPo's die dat aankunnen al bestaan. LiPo's worden over het algemeen met 1C geladen al zijn er inmiddel fabrikanten die LiPo's leveren diet tot 5C geladen mogen worden.

Bij een 400 mAh LiPo is de laadstroom bij 1C 400 mA.

Laden met 10C? Ik denk niet dat LiPo's die dat aankunnen al bestaan. LiPo's worden over het algemeen met 1C geladen al zijn er inmiddel fabrikanten die LiPo's leveren diet tot 5C geladen mogen worden.

Bij een 400 mAh LiPo is de laadstroom bij 1C 400 mA.

Zo zie je maar weer dat ik niet zoveel verstand heb van lipo's:rolleyes:

Maar die ladertjes van walkera laden zeker met meer dan 1C ze doen er namelijk een stuk korter over dan een uur om op te laden. volgens mij maar een minuut of 20..
edit: het ladertje doet inderdaad maar 1C.. de tijd gaat zeker hard als ik lekker aan het vliegen ben:-)

Maarten

Laatst bewerkt:
op balanceer functie kan er niet meer dan 500ma geladen worden aangezien je het verschil weglaad over de dunne kabeltjes.

dus je doet er ca 4x langer over bij 2000mah

De redenen waarom het wel en niet kan zijn langzamerhand al genoemd maar er is één heel belangrijke reden nog niet genoemd! Hoe werkt de balancer en hoeveel (laad)stroom kan de balancer verwerken?

Er bestaan zogenaamde actieve en passieve balancers. Het verschil tussen de twee is dat de actieve balancer direct met balanceren begint wanneer de accu er op aangesloten wordt. De spanning van alle cellen wordt gemeten en degene die het hoogste zijn worden ONTLADEN tot ze gelijk zijn aan de cel met de laagste spanning. Op die manier zullen de cellen allemaal even vol zijn MITS je gelijke cellen hebt!!!!! Als jouw balancer dan ook nog de mogelijkheid heeft om de laadstroom pas in te schakelen als het balanceren klaar is dan zou je op deze manier meerdere enkele cellen "in serie" kunnen laden. Tijdens het laden houdt de balancer de cellen ook nog in de gaten en wanneer één cel voller dreigt te raken dan de anderen zal hij (een deel van) de laadstroom om de cel heen leiden.
Denk erom het moeten wel gelijke cellen zijn!

Een passieve balancer doet niets TOT de celspanning is opgelopen tot 4,215V. Op dat moment is de cel vol en MOET het laden stoppen. Om het laden te stoppen wordt er door de balancer een weerstand parallel aan de cel geschakeld om zo de nog lopende laadstroom om de cel heen te leiden. Dit werkt ook prima zolang je dezelfde cellen gebruikt en de onbalans niet te groot is. Tegen het einde van het laden zullen alle cellen bijna vol zijn en zal de laadstroom die er nog loopt nog maar gering zijn. Deze balancers kunnen namelijk meestal maar een beperkte balanceer stroom verwerken. Sommige van de oudere types kunnnen niet meer dan 100mA verwerken. De modernere, betere en vooral duurdere kunnen vaak meer balanceer stroom verwerken. Iets van 300mA is al vrij gewoon en zelfs 500mA zal je al tegen kunnen komen. Toch is dat te weinig om bij grote onbalans goed te kunnen werken. De kans dat het fout gaat is dan zeker aanwezig.

Ga je nu meerdere cellen "in serie" zetten om ze zo te laden dan zal dat met passieve balancers snel problemen kunnen geven. De cellen zullen nooit exact even vol zijn dus ook niet even snel geladen zijn. Als de ene cel al vol is zal een andere cel nog een behoorlijk stuk minder ver kunnen zijn. Wanneer de balancer dus gaat ingrijpen bij die ene volle cel zal de laadstroom die er nog loopt te groot kunnen zijn om helemaal om de cel heen geleid te kunnen worden. De cel blijft dus geladen worden waardoor overladen gegarandeerd is. Bij LiPo's is overladen een doodzonde dus zal je op die manier je cel heel snel naar de ratsmodee helpen. Het is dan zelfs niet geheel onmogelijk dat die cel in de fik vliegt!

Meerdere cellen van verschillende capaciteit in serie zetten en zo laden moet je gewoon NIET DOEN. Dat is vragen om problemen omdat de balancer dat NOOIT gebalanceerd krijgt. De cel met de kleinste capaciteit is het eerste vol. Omdat de cellen met de grotere capaciteit nog (lang) niet vol zijn zal de spanning van het geheel nog niet zover opgelopen zijn dat de laadstroom veel minder is geworden. De kans is dus vrij groot dat er nog een flinke laadstroom loopt. De balancer kan dat nooit verwerken met het reeds genoemde resultaat.

Al met al, niet aan beginnen. Heb je losse cellen en gebruik je die ook als zodanig? Dan ook los laden, dat is het beste en het veiligste. En ja er zijn uitzonderingen mogelijk maar als je geen kennis van de elektronica hebt en ook niet precies weet hoe jou lader en/of balancer werkt dan moet je geen risico's nemen! Een gesloopte accucel is vervelend maar nog wel te overzien. Een afgebrandt huis (even overdrijven ;)) is veel erger!

Laatst bewerkt:
Met een goede balancer zou je mischien apart gebruikte cellen in serie kunnen laden, maar het zal lang duren tot ze vol zijn. Zodra de volste cel de eindspanning bereikt gaat de lader in balancing moode en zal dan tergend langzaam met slechts de balanceerstroom van enkele tientallen mAh de overige cellen volladen. Een lipo onder lading is altijd een risico, en dit duur dan extra lang.

Oplossing is parallel laden.
lipoś zijn prima parallel te laden. De verwachting dat er dan stromen van volle cellen naar lege cellen gaan lopen valt erg mee, want de volle cellen worden belast en zakken in spanning in. Het spannings verschil met lege cellen is dan te weinig om eeen behoorlijk laadstroom te geven.
Zeker aals je in het gebied van 20 - 80% lading zit (dus in het vlakke gedeelte), dan zal je geen stroom boven de 1C zien.

Het is zelfs mogelijk om verschillende capaciteiten parallel te zetten, al moet je dan wel meer uitkijken voor extremen. Een volle 4000mAh parallel aan een lege 360mAh kan een beetje hoge laadstroom geven. Het is echter niet mogelijk om de kleine lipo te overladen, want zelfs de grote cel komt niet boven de 4.2V eindspanning!.
Met de komst van hyperion 3G cellen die je met 5C kan laden wordt het allemaal minder kritisch. Daar hoef je je helemaal geen zorgen te maken of de stroom te groot wordt.

In het begin toen er nog geen balancers bestonden was parallel laden de enige manier om te balanceren. Nieuwe cellen zetten we eerst parallel met wat laden/ontladen voordat er een pakket van gemaakt werd.

Iemand die hier onderzoek naar gedaan heeft op RCgroups:
About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups

Ik ga ze eerst maar eens gewoon laden ,zodra ik mn ladertje binnen heb .. dan heb ik ook een idee hoe ver ze leeg gevlogen worden, hoe lang het duurt om ze op te laden etc..
Kan ik daarna altijd nog eens kijken hoeveel stroom er daadwerkelijk door dat balancer kabeltje loopt als er twee aanzitten.

voorlopig wacht ik toch nog op reserve onderdelen om uberhaupt te kunnen vliegen:rolleyes:

Maarten (die nu wel weer genoeg gesimuleerd heeft)

Back