Meerdere accu tegelijk laden?

Ik vraag me af of je ongestraft meerdere accu's (NiMh) in serie tegelijkertijd kunt laden??? :roll: Wie heeft enig idee?

Ik heb net mijn accu's van goldstekkertjes voorzien en kan ze nu dus heel makkelijk in serie schakelen. Mijn lader kan tot 25 NiMh cellen laden. Dus wat wil ik doen: twee, of zelfs drie, dezelfde packs van 6 cellen / 1400 mA. in serie schakelen en dan laden als een 12 of 18 cels pack. Ben ik lekker snel klaar met laden als ik wil gaan vliegen.

Ik heb me al bedacht dat ik ze eerst stuk voor stuk op dezelfde manier moet ontladen, zodat ze allemaal even leeg zijn. Maar is dat dan voldoende of zijn de onderlingen verschillen dan nog te groot om ze samen te laden?

Theoretisch gesproken zou het prima moeten kunnen, immers de meeste accu's bestaan zelf ook weer uit in serie geschakelde cellen.

Of het in de praktijk ook goed werkt, weet ik niet. Ik kan mij zo voorstellen dat het heel moeilijk is om accu's 'gelijk' te krijgen qua ontlading en dat je dan bij laden in de knoei komt met de delta-peak.

Gelijktijdig ontladen lijkt me juist niet goed, toch? De accu's zullen zeker alle drie verschillend gebruikt zijn en dus onderling langer of korter moeten ontladen. Daarom dacht ik ze juist apart te ontladen onder dezelfde omstandigheden (met 0,5 A op dezelfde lader). Dan zou het verschil daarna tussen de packs niet meer groot kunnen zijn... Als ik het mis heb, hoor ik 't graag.

Die deltapeak afslag is inderdaad ook mijn zorg. Het risico lijkt me dat de deltapeak zal reageren op het totaal aan spanning terwijl er misschien nog een spanningsverschil tussen de packs onderling is. Voor één van de packs zou dus te lang doorgeladen kunnen worden. Alleen vraag ik me nu af of het verschil tussen de pack nog zo groot kan zijn, dat één van de packs werkelijk schade oploopt. Heeft iemand daar meer verstand van?

laad ze net zoals je ze gebruikt, ontladen is onzin, memory effect bestaat al jaren niet meer.

dus stel je auto heeft 1 accu, laad die dan ook in 1x.

heeft je auto 2 accus erinliggen die altijd samen gebruikt worden laad dan die 2 accu's in 1x.

maar laad nooit 2 accus die niet gelijktijdig gebruikt worden. dan overlaad de ene accu als de andere nog niet vol is.

kjel zei:
Ik vraag me af of je ongestraft meerdere accu's (NiMh) in serie tegelijkertijd kunt laden??? :roll:
Ik heb me al bedacht dat ik ze eerst stuk voor stuk op dezelfde manier moet ontladen, zodat ze allemaal even leeg zijn. Maar is dat dan voldoende of zijn de onderlingen verschillen dan nog te groot om ze samen te laden?

Als je zeker weet dat het gelijke NiMH accu's zijn, die nagenoeg even vaak gebruikt zijn, en die even leeg zijn, dan mag het geen probleem zijn om ze in serie snel te laden, langzaam laden gaat altijd wel goed.

Ik heb zo ook een tweetal dezelfde 7 cel pakketjes voor mijn zwever. Deze worden steeds helemaal leeggevlogen totdat de regelaar gaat terugregelen. Ik laad deze pakketjes meestal snel in serie, zonder problemen.
Belangrijk is dus: de cellen/pakketten moeten zoveel mogelijk gelijk zijn. Bij twijfel, toch maar apart laden :roll:

Cheeta schreef:
memory effect bestaat al jaren niet meer
Het ontladen is niet bedoel ivm wel of geen memory effect. Dat was mij ook wel bekend (geen memory effect). Wat ik wil bereiken is dat de accu's zoveel mogelijk gelijk zijn, tot op hetzelfde niveau ontladen dus.

FBK, jij hebt dus ervaring. Ik gebruik inderdaad dezelfde accupacks, gelijktijdig gekocht en met mijn ontlaad manier hoop ik ze dus alle even veel leeg te krijgen. Een goede tip lijkt mij idd: laden met een niet al te grote stroom. Dan kan er weinig misgaan, maar ben ik ook mijn voordeel in tijd kwijt, want dat duurt weer langer.

Weet nog iemand iets over die deltapeak afslag? Hoe gevoelig is een accu daarvoor?

Je moet de packs eerst ontladen. :wink:

En dat kost veel tijd. :oops:

Gelijk apart opladen gaat precies zo snel en is veel gezonder voor je accu´s. :wink:

Ook zijn er veel RC vliegers die 2 of 3 kleine laders hebben voor het veld om snel te kunnen vliegen.

Mvg Johan

kjel zei:
Weet nog iemand iets over die deltapeak afslag? Hoe gevoelig is een accu daarvoor?

Dat hangt een beetje van de lader af. Mijn lader slaat nog af bij 0.5C laden. Meestal wordt 1C minimum aanbevolen.

Als je toch nog eerst de cellen moet ontladen om ze gelijk te maken, dan zou ik er niet aan beginnen.
Beter niet eerst ontladen, daar worden accu's niet beter van. Gewoon meteen per stuk weer opladen, zoveel zal het in tijd toch ook niet uitmaken?

Als ontladen niet gezond is voor de accu's, kan ik mijn idee maar beter laten varen. En wat plotterwelt zei, klopt ook: het ontladen kost ook weer tijd. Al met al alleen in theorie een goed idee dus, maar niet in de praktijk. Hooguit met een lage stroom laden dan, maar dan heb ik nog geen tijdwinst.

Mijn conclusie: ik ga een tweede lader aanschaffen. Ik heb de MULTIcharger LN 5014 van MPX op het oog http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p2341_MULTIcharger-LN-5014.html. Of kan ik beter meteen voor de MULTIcharger LN-5014 EQU gaan (met ingebouwde equalizer) voor als ik straks lipo's wil laden?

Dat ontladen niet goed is voor een accu gaat natuurlijk een beetje te ver. Als dat waar zou zijn dan kan je een accu niet gebruiken. :wink: Het is wel zo dat een accu maar een beperkt aantal keren geladen en ontladen kan worden. Voor de meeste moderne NiMH accu's geven de fabrikanten tot wel 1000 keer op! De meeste van ons zullen dat nooit halen, daar worden we niet oud genoeg voor. :roll:
Een ander "probleem" is dat vrijwel alle aandrijf accu's die in de modelbouw gebruikt worden fietelijk "misbruikt" worden. We ontladen ze met veel grotere stromen dan de accu's eigenlijk lekker vinden. Ook het laden gaat vaak sneller of juist langzamer en in dat geval ook nog eens veel te lang. :cry:
We moeten dus niet vreemd opkijken als onze accu's "maar" 200 keer opgeladen kunnen worden. Sommige wedstrijd mensen vragen zoveel van hun accu's dat ze na 50 keer laden en ontladen al naar de maan zijn! 8O
Het probleem is dus niet dat ontladen maar de manier waarop. Maar waarom zou je een accu die gebruikt is eerst helemaal gaan ontladen om hem daarna weer te laden. Goed daar zijn af en toe goede redenen voor en in die gevallen doe ik het ook. Maar in dit gaval is die reden er niet. Een half lege accu is in de helft van de laadtijd weer vol en dat vindt de accu wel lekker, daar "slijt" hij minder van. Dus als jou accu 200 keer geladen en ontladen zou kunnen worden en jij gaat hem steeds helemaal ontladen dan zou het kunnen gebeuren dat hij nog maar 150 keer geladen zou kunnen worden. En als je niet ontlaad dan kan het ook zomaar gebeuren dat de accu wel 250 keer geladen kan worden!
Daar zit dus het verschil.

Voor de delta piek afslag in de accu niet gevoellig. De grootte van die delta piek is afhankelijk van het merk en type van de cellen en ook van de laadstroom. Als je een grotere laadstroom gebruikt is de deltapiek ook iets groter. De NiMH accu's vertonen een delta piek van tussen de 5mV en 10mV per cel en dat moet de lader kunnen detecteren. De lader moet dus gevoellig genoeg zijn om die vrij kleine piek te kunnen "zien".

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ben ik blij mee. Mijn "truc" blijft in ieder geval geen best idee. Als ik de accu's iedere keer ga ontladen, heb ik d'r dus minder lang plezier van. Ga ik dus niet doen.

En als ik het deltapiek verhaal nu goed begrijp, dan zou met een klein spanningsverschil (hoeft maar groter te zijn dan die 5 a 10 mV) tussen de accu's dus al gauw één van de accupacks overladen worden. Ook geen goed idee dus.

Heeft nog iemand goede of slechte ervaring met die multicharger? Equalizer erin of juist niet (als ik later lipo's wil kunnen laden)?

Die 5 a 10mV geldt per cel in een accupack, dus voor packs van 6 cellen is dat 30mV a 60mV.
Zoals gezegd is het een kwestie van gelijkheid van de cellen, in een pakket zitten natuurlijk ook verschillende cellen, maar omdat deze altijd evenveel geladen en ontladen worden, hoop je dat deze zo goed mogelijk aan elkaar gelijk zullen blijven. Echter, hier kan het ook wel eens uit de hand lopen omdat tijdens fabricage van de cellen toch een verschil is opgetreden.
Daarom worden bij sommige dure packs de cellen wel "gematched", in zo'n pack worden dan uitgemeten cellen gebruikt die zo goed mogelijk aan elkaar gelijk zijn.

Als je Lipo's gaat laden zou ik altijd een equalizer/balancer gebruiken.

Ik had inderdaad over "per cel" heen gelezen. Maar ook 60mV geeft niet veel marge om twee verschillende packs voldoende gelijk te krijgen. In ieder geval ben ik weer helemaal up to date dankszij jullie antwoorden. Bedankt! Misschien ga ik toch nog meerdere accu's tegelijk laden, maar dan met de kookwekker d'r naast! Want zolang ik de lader zelf op tijd uit zet, is het hele probleem met de deltapeak niet meer van toepassen én ik heb toch mijn tijdwinst, een beetje dan...

Enne, dat van die equalizer moest ik ook ff opnieuw horen, thanks again. Dan wordt het die nieuw EQU, wel prijzig, maar dan heb je ook wat, hé (hoop ik dan). Ik heb al een vergelijkbare lader (alleen dan niet voor lipo's) en het is toch erg handig, zoveel als je zelf kunt instellen. Ik heb ook nog zo'n hele simpele snellader liggen, maar die laad enkel met 3A (Nc en NiMh). Da's eigenlijk alleen voor raceaccu's.

Back