Meerdere ESC's op 1 Naza M ESC uitgang?

Wie weet hoeveel ESC's je op 1 uitgang van een Naza M kunt aansluiten?
Ik kan hier maar weinig informatie over vinden. De manual van Naza geeft de volgende info:

ESCs, Motors
· Motors and ESCs in DJI multi-rotor kit are recommended.
· Please make sure you are using the ESCs and motors recommended by the
manufacturer of your multi rotor first. NAZA-M LITE output is 400Hz
refresh frequency.
· Connect all ESCs to MC by the motor numbering method introduced in
Multi-Rotors Supported of Appendix.
· If you use 3rd party ESCs, please make sure the ESCs travel midpoint is at
1520us. DO NOT use 700us travel midpoint ESC, as it may lead aircraft to
fly away or cause injury and damage. After connect ESCs to motors,
calibrate all your ESCs one by one through the receiver directly before
connect them to your MC, Make sure program all of them into Governor off,
Break off and Normal Start up to get best experience.

Met een Hobbyking KK board heb ik vastgesteld dat het geen probleem is om 2 ESC's en motoren tegelijk aan te sturen op 1 ESC uitgang van de flightcontroller. Maar ik vraag me wel af of dit kwaad kan? Hoeveel load kan 1 uitgang aan? Zijn er andere criteria die een rol spelen?

Ik hoor het graag als anderen hier informatie over hebben of zelf ervaring mee hebben.

Een flightcontroller stuurt alleen een signaal tussen 1000ms en 2000ms naar je regelaar.
De regelaar vertaald dit naar een motortoerental wat ie aan de motor uitstuurt.

De stroom komt direct uit de accu en loopt niet via de FC, dus op die manier kan ie iig niet overbelast worden.

Hallo Markjuhh. Ik begrijp dat de motorvoeding via ESC/accu loopt en niet via de flightcontroller. Maar het bloksignaal dat van de flightcontroller naar de ESC gaat, genereert toch ook een load? Maw, er gaat een stroompje lopen van de Naza M naar de ESC. Ik vraag me af hoeveel deze stroom is en of dit binnen de specs van de Naza M ligt?

De naza (en alle andere RC spullen die een regelaar aansturen) stuurt een puls signaal uit, een puls van 1000ms betekend laagste uitslag en 2000ms betekend volgas.
Dus niet bij 0 volt 0 toeren en bij 10v volgas ofzo.

Stroom zal laag zijn, weet alleen niet precies hoe laag.

Ja, die had ik nog wel bedacht, maar ik ging er van uit dat het beter is / noodzakelijk is om elke motor apart aan te sturen.

dit gaat niet want de controller weet waar de motoren zitten en berekent daar mee zijn ding als je dus nog een motor plaatst dan klopt de plek niet meer.
het is het zelfde als een hex setup en dan als quad gaan vliegen met 4 motoren.

De FC weet hoeveel armen ie aan moet sturen, en waar deze ten opzichte van de FC zitten.

FC weet niet hoe ver die motoren bij de FC vandaan zitten.
Zo zal ie dus geen verschil zien in een quad van 10cm of 100 meter.

Zo zou je dus bijvoorbeeld 20 motoren per 1 arm kwijt kunnen, zolang de armen maar onder de hoek staan die de FC verwacht (quadx, quad+ enz)

Ik ben bezig met een experimentele "dodeca"copter (12 rotors). Ik bouw deze in Hexa set-up. Dus wil ik 2 ESC's op 1 uitgang van de Naza aansluiten. Michel, voor wat jij beschrijft maak ik me geen zorgen zolang je de motoren maar op een logische manier groepeert. Maar goed, ik weet niet zeker wat ik allemaal ga tegenkomen, vandaar het experimentele :-) Het frame zit in elkaar en ik heb een bestelling uit staan voor motoren, rotors, ESC's en nog wat klein spul.

Ed, bedankt. Meer emperisch bewijs dat je inderdaad meerdere esc's met 1 flight controller kunt aansturen. Ik zou het toch ook fijn vinden als ik de theoretische onderbouwing kon vinden.

Welke theorie zoek je dan.
Ik zag dat jij je zorgen maakte over belasting o.i.d.
Volgens mij, en ik heb electronica (hardware) gestudeerd, is dat geen probleem. 1 Output kan meerdere inputs schakelen. Dit soort signalen trekken geen energie. In input impedantie is meestal erg hoog, zodat er bijna geen stroom loopt. Geen stroom geen energie....

Is dit een beetje de verklaring.

Opm.
Ik weet niet (dacht het niet) dat er een feedback uit de ESC naar de FC komt. Als dat WEL het geval is dan, pas dan, heb je een probleem.

Ed, bedankt. Meer emperisch bewijs dat je inderdaad meerdere esc's met 1 flight controller kunt aansturen. Ik zou het toch ook fijn vinden als ik de theoretische onderbouwing kon vinden.

Hoi Qwerc, dank voor je reactie. Dat is inderdaad waar ik me zorgen over maakte. Er is geen feedback vanuit de ESC's naar de flight controller.

Je zou de regelaars, na calibratie min/Max moeten pairen. Er is er altijd wel 1 die sneller start of laat start. Zoek die bij elkaar. 2 esc op 1 uitgang lijkt me qua belasting geen probleem. Zorg wel dat de bec niet parralel komen te staan.

Back