Meerdere Lipo's achter elkaar laden.

Hallo,

omdat het de laatste paar weken mooi vliegweer is zijn we geregeld op het veld te vinden. Mijn zoon vliegt met 2 shockflyers en ik met mijn electrozwevers, dus schiet het nog wel op met de Lipo's.
Als we na het vliegen thuis zijn duurt het uren voordat we al onze Lipo's weer vol hebben en je kunt er tussendoor niet bij weglopen :(.

Nu zat ik te denken aan een apparaat waarop je meerdere Lipo's aan kunt sluiten zodat ze één voor één (met balancer natuurlijk) geladen worden.

Weet iemand van jullie of er zo iets bestaat of zelf te maken is ?? Ik ben zelf redelijk handig met electronica maar het ontwerpen van zo'n printje gaat mijn pet te boven helaas.

Graag jullie reacties....

Alvast bedankt en groeten,

Paul en Nick.

Laatst bewerkt:
Wat dacht je van bijv een UltraDuoplus 50 van graupner of een Hyperion 610i lader. Lekker 2 lipo's tegelijk laden met een flinke stroom;)

Laatst bewerkt:
Het idee is goed, maar je lader zal altijd afslaan zodra er een vol is en moet je handmatig weer inschakelen.
De duolader zal dus de beste optie zijn ;)

hoi hoi

je koop voor weinig geld een simpele lader met balancer voor nog geen 30 dollar

dus voor 100 dollar (70 euro) heb je 3 laders.

groete Hans

Robbe heeft een lader die bestaat uit drie laders in één behuizing. Dat is drie accu's te gelijkertijd laden.

Dank voor jullie reacties maar wat ik eigenlijk bedoel is een systeempje waaraan je minimaal 10 (of meer) Lipo's aan kunt sluiten en vervolgens gewoon kunt weglopen.
Als je dan een tijd later thuis komt zijn ze netjes één voor één geladen.
Het zal wel een uitdaging zijn maar volgens mij moet zoiets toch te maken zijn ?????

Corrien misschien ???

Groeten Paul.

Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb ook al eens zitten denken hoe ik dat zou kunnen maken.. echter is het probleem dat de lipo's in het begin snel geladen worden en aan het einde de ampere's zakken.
Wanneer je nu een volle en lege lipo hebt zal er ergens een probleem ontstaan. De lader wil of doorladen en bij de andere accu bijveerbeeld de 5 ampere laadstroom verbranden in de balancer.. Dit kan de balancer niet..
Of de lader schroeft zijn amperes terug waardoor het laden van de lege accu heel lang laat duren..

Wat eventueel mogelijk zou moeten zijn is het laden via de regelbare voeding en tussen alle cellen een schakelprintje zetten die de stroom afsluit bij 4.2 volt. Dan kan je elke cell afzonderlijk laden.

Paul schreef:
Dank voor jullie reacties maar wat ik eigenlijk bedoel is een systeempje waaraan je minimaal 10 (of meer) Lipo's aan kunt sluiten en vervolgens gewoon kunt weglopen.
Als je dan een tijd later thuis komt zijn ze netjes één voor één geladen.
Het zal wel een uitdaging zijn maar volgens mij moet zoiets toch te maken zijn ?????
Sorry Paul maar dat is geen goed idee. Accu's moet je nooit onbeheerd laden. Ok, heftruck accu's en meer van dat soort zaken worden ook overnacht geladen maar dat gebeurt op een gecontroleerde locatie waar de nodige veiligheids voorzieningen zijn getroffen.
Wanneer je jouw accu's wilt laden doe dat dan op een plaats en een tijd dat je er op de ene of andere manier een oogje op kunt houden. Er zijn al voldoende vervelende dingen gebeurt met accu's aan laders die onbeheerd werden achter gelaten.

Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb ook al eens zitten denken hoe ik dat zou kunnen maken.. echter is het probleem dat de lipo's in het begin snel geladen worden en aan het einde de ampere's zakken.
Wanneer je nu een volle en lege lipo hebt zal er ergens een probleem ontstaan. De lader wil of doorladen en bij de andere accu bijveerbeeld de 5 ampere laadstroom verbranden in de balancer.. Dit kan de balancer niet..
Of de lader schroeft zijn amperes terug waardoor het laden van de lege accu heel lang laat duren..

Wat eventueel mogelijk zou moeten zijn is het laden via de regelbare voeding en tussen alle cellen een schakelprintje zetten die de stroom afsluit bij 4.2 volt. Dan kan je elke cell afzonderlijk laden.

Hallo Vincent,

je komt in de richting van wat ik bedoel :). Alleen moet de balancer na de laatste piepjes (als de Lipo dus vol zit) overschakelen naar de volgende. Er komt dan een signaal van de balancer af en die moet je toch op de één of andere manier kunnen gebruiken om via een realais o.i.d. over te schakelen naar een volgende Lipo.. ?

Paul schreef:

Sorry Paul maar dat is geen goed idee. Accu's moet je nooit onbeheerd laden. Ok, heftruck accu's en meer van dat soort zaken worden ook overnacht geladen maar dat gebeurt op een gecontroleerde locatie waar de nodige veiligheids voorzieningen zijn getroffen.
Wanneer je jouw accu's wilt laden doe dat dan op een plaats en een tijd dat je er op de ene of andere manier een oogje op kunt houden. Er zijn al voldoende vervelende dingen gebeurt met accu's aan laders die onbeheerd werden achter gelaten.

Hallo Ernst,

ik begrijp je bezorgdheid maar ik laad en bewaar mijn Lipo's op een plaats waar ze weinig tot geen schade kunnen aanrichten. Ik ben zelf ook heel erg voorzichtig met Lipo's en bewaar/ vervoer ze in een stevig geldkistje. Ik heb filmpjes genoeg gezien van ontploffende en brandende Lipo's...... liever niet :(.

Ik weet niet welke lipo,s je gebruikt maar
er zijn stekkers waar je 2x een 3 cell kunt laden op een 6 cell lader.

Als je dan ook nog een dual lader hebt kun je 4 lipo,s tegelijk laden.

Dat is 12 lipo,s in 3 laad beurt/ tijden.

Met Robbie profi lader kom je ookal een heel eind als je die per poort een balancer geeft. Als de packs niet te groot zijn kun je dan ook nog makkelijk 2 packs per balancer doen.. Zo kun je toch 8 packs achter elkaar laden, zonder dat je erbij hoeft te zijn.

De lader heeft 4 poorten, die achter elkaar de packs doet laden, ideaal dus om veel packs tijdens een nacht te laden.

P1001_1-8194.jpg

Zijn het grotere packs dan denk ik dat je niet anders kunt dan meerdere laders inztetten :

Bv de Hyperion duo :
HP-EOS0615iDUO3-L.jpg

Deze is dan wel weer krachtig genoeg om zonder probleem meerdere packs in serie te laden :
Dan maak je gewoon dit soort kabels :
balancer_Y.jpg

Laatst bewerkt:
Heren bedankt voor jullie reacties.
Hier kan ik wel iets mee.
Door een aantal heel erg drukke dagen ben ik niet in de gelegenheid geweest om jullie te antwoorden.
Over een paar uur zit ik in het vliegtuig maar.......... de laptop gaat ook mee en ik reageer nog wel vanuit verre oorden ;-).

Iedereen alvast een heel erg fijne vakantie toegewenst !

Groeten Paul.

Back