Meerdere loodaccu's koppelen mogelijk????

Als vervent modelbouwer ben je zoal met allerlei ideen bezig en ik zat mij dit nu af te vragen,

Dit heeft even nix te maken met modelbouw{dit gaat over een elektro step}.
Maar kan natuurlijk vergeleken worden met bijv. een vlieg/rij/vaar accu.

Ik heb 2 accu's van 12V 10Ah,dit geeft mij een bereik van ong. 20km.
Ze zijn in serie aangesloten dus 24V 10Ah,en laad deze accu's parralel want ik heb een hele goede 12V lader en geen 24V lader.

Ik heb ook nog in de schuur 2 accu's van 12V 7Ah.
Kan ik deze,erop 1 of andere manier bij aankoppelen zodat ik 12V 17Ah uur krijg,of gaat deze vlieger niet op.{Bijv. alle 2 12V 7Ah accu's parralel op de 12V 10Ah accu's te koppellen}
Dit allemaal mogelijk maken met stekkers eraan.

Uiteraard deze 4 accu's elke keer apart laden.

Was maar een "tijd teveel over" idee,

De 10 en de 7aH accus parrallel schakelen en nog zo een setje daar mee in serie moet kunnen.
Laden per setje van 10 en 7aH parrallel.
Wel even in gelijke laad toestand brengen voor het koppelen.
Als je de juiste accus kiest b.v. 123 cellen of lipos dan is je bereik nog veel groter.;)

Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n step, de lood accus waren dood, en ik heb die maar gelijk vervangen door 12 V Nimh packs van 3300 mah. 2 stuks en je hebt 24 V. Met 3 stuks (36 V)begon de pret pas echt, dan gaat de step 22 km/h heb ik geklokt op mijn GPS tracker !
Ik dacht dat de elektronica vrij snel zou doorfikken maar die kan het heel goed aan !
De achterband daarentegen werd wel snel warm, door de wrijving / vermogen.

Maar met loodaccus kan het inderdaad ook. Let wel op dat bij snel ontlading de loodaccu's relatief lage capaciteiten leveren. 10 Ah is dan in werkelijk bv maar 5 Ah. Bij Nimh packs is de efficiency veel hoger, tot wel 90% volgens mij.

Back