Meerdere motoren aansturen met 1 ontvanger

• Topicstarter Topicstarter Blender
  • Startdatum Startdatum
B

Blender

Guest
Hi,

Ik ben bezig aan een setup met 6 motortjes, maar ik krijg het niet "getrokken" met één batterij.

Dus ik wil 2 batterijen (3,7V) parallel schakelen om 2 sets van 3 motortjes (oranje en geel) aan te drijven, en één schakelaar (blauw). Is dit 'ok' of gaat de spanning niet gelijkmatig verdeeld worden?

schakeling.jpg

Een bijkomende vraag die ik heb is; de RC ontvanger (rood) kan maar een beperkte stroom aan. Bestaan er sterkere schakelaars die wel zwaar genoeg zijn die ik kan bedienen via die lichte RC ontvanger?

schakelaar.jpg

Eerste vraag: Ze staan gewoon parallel, dus dat gaat wel lukken.

Tweede vraag: Een schakelaar parallel zetten is geen goed plan (zoals op de foto). Verder begrijp ik de vraag niet echt. Hoezo bedienen via de ontvanger?

Tweede vraag: Een schakelaar parallel zetten is geen goed plan (zoals op de foto). Verder begrijp ik de vraag niet echt. Hoezo bedienen via de ontvanger?
Met het tweede tekeningetje was het niet de bedoeling dat ze parallel staan, maar gewoon dat de RC-ontvanger waarmee ik normaal een motortje kan aansturen een straffere schakelaar aanstuurt, en dat de ontvanger dus werkt op bv 1mA terwijl de blauwe schakelaar 1 A kan verwerken, dus ipv een motortje te laten draaien laat ie de schakelaar draaien, is het zo ietsje duidelijker :)

Een schakelaar aansturen met een ontvanger? Hoe? Het kan met een servo, maar wil je dat ook gaan doen?

Ik ben bang dat ik het nog steeds niet snap, maar misschien zijn er hier anderen die het wel snappen. :p

Kijk daarvoor maar eens bij Conrad naar een 2 kanaal schakelaar.

Denk er aan dat je met een ontvanger nooit een verbruiker, of dat een motor is of iets anders, direct kunt aansturen.

Uit de ontvanger komt per kanaal een impuls met een lengte van 1 tot 2 milliseconden (afhankelijk van de stand van de stuurstick). De impuls heeft een herhalingsfrequentie van ongeveer 50 Hz.

Laatst bewerkt:
Een schakelaar aansturen met een ontvanger? Hoe? Het kan met een servo, maar wil je dat ook gaan doen?

Ik ben bang dat ik het nog steeds niet snap, maar misschien zijn er hier anderen die het wel snappen. :p
Het probleem is dat als ik die 6 motortjes tegelijk wil aansturen dat m'n besturing kan doorbranden. Daarom had ik graag m'n besturing gebruikt om een schakelaar aan te sturen die de hoge stroom wel aankan. Zoals je bijvoorbeeld een servo zou gebruiken om het gaspedaal van je wagen in te drukken.

Kijk daarvoor maar eens bij Conrad naar een 2 kanaal schakelaar.
Bedankt, dat is denk ik wat ik zoek.

N.P.S. zei:
Denk er aan dat je met een ontvanger nooit een verbruiker, of dat een motor is of iets anders, direct kunt aansturen.

Uit de ontvanger komt per kanaal een impuls met een lengte van 1 tot 2 milliseconden (afhankelijk van de stand van de stuurstick). De impuls heeft een herhalingsfrequentie van ongeveer 50 Hz.
Ja, maar ik heb een ontvanger waar een aansturing bij aanzit, zoals bij van die speelgoed helikoptertjes, maar ipv de propeller vooruit te laten gaan had ik het graag gebruikt om een schakelaar aan of uit te zetten, eventueel een draaischakelaar.

Dan heb je geen "standaard" ontvanger en wordt alles een stuk lastiger. Dit soort ontvangers zijn vaak gemaakt voor een specifiek object of doel.

Laatst bewerkt:
Ah, het is zo'n ontvanger. Dan zou ik gaan voor een relais. Weet je welke spanning uit de regeling van de ontvanger komt bij vol gas?

@ N.P.S.: Dat kan dus wel met deze ontvanger (omdat er een regelaar ingebouwd zit).

Ah, het is zo'n ontvanger. Dan zou ik gaan voor een relais. Weet je welke spanning uit de regeling van de ontvanger komt bij vol gas?

@ N.P.S.: Dat kan dus wel met deze ontvanger (omdat er een regelaar ingebouwd zit).
Dit zijn enkele van de specificaties.
- Recommended ESC Current Anything less than 2 Amps
- Recommended Input Voltage 2.8 - 4.5 VDC

De batterijtjes die aangeraden worden zijn die van 3,7 V dus ik schat dat de output ietsje lager zal zijn.

Heb ik gezegd dat het niet kan? Dacht van niet. Het wordt allemaal een stuk lastiger, zo was mijn reactie. Zeker voor iemand die nog niet zo veel weet van de techniek rondom de modelbouw.

Op zich is dat niet erg, je moet immers alles eerst leren. Maar met eventueel een versterker en relais aangesloten op het motorkanaal wordt het wel heel erg ingewikkeld

Laatst bewerkt:
Kun je niet gewoon de motor verwisselen met een relais dan? Een klein relaisje verbruikt niet zo veel stroom.

Dat relais moet 6 motoren schakelen. Zo klein kan dat relais dus niet zijn. Daar komt nog bij dat de voedingsspanning 2,8 tot 4,5 Volt is. Er zijn niet zo veel relais die op die lage spanning betrouwbaar schakelen!

Op uw eerste vraag van 2 batterijen parallel aansluiten: zou ik niet zomaar doen (kan enkel als de batterijen identiek zijn en dat bestaat niet). Wanneer de ene batterij iets meer geladen is dan de andere kan de stroom die ontwikkeld word zeer hoog oplopen en de batterijen beschadigen. Om dit te verhelpen plaatst men dan een Schottky diode. Let wel dat je de batterijen loskoppelt voor het opladen.
Je kan het ook simpel oplossen door een minirelais met 2 contacten aan te sluiten op de uitgang van uw ontvanger en het het geheel opsplitsen in 2 groepen. 1 batterij 1 relaiscontact en 3 motoren en dit 2x en uw 6 motoren starten of draaien gelijktijdig. Het vermogen is nu verdeeld.
Voor de keuze van het relais zou ik eerst eens de max spanning meten van de ontvangeruitgang . Kan eingenlijk niet hoger zijn dan de batterij spanning die de ontvanger voed.

;) suc6

Dat relais moet 6 motoren schakelen. Zo klein kan dat relais dus niet zijn. Daar komt nog bij dat de voedingsspanning 2,8 tot 4,5 Volt is. Er zijn niet zo veel relais die op die lage spanning betrouwbaar schakelen!
Misschien even duidelijkheid schetsen over de exacte situatie. Ik ben een rotor systeem aan het bouwen met meer dan 6 motors in totaal eigenlijk 32. Ik had gedacht van er telkens 8 rotors/motors aan te sturen met 1 batterijtje en 1 besturing/ontvanger maar na het aansluiten van 3 rotors begint de batterij serieus op te warmen en komt er nog amper beweging in het geheel. Dus ik zit nu vast, en moet overschakelen op een pak minder rotors per batterij maximum 3 dus. Alles moet dan ook nog vrij klein zijn.

IMG_3174.jpg

binnen in één van deze rotors zit een motortje:

rotorbinnen.jpg

maar na het aansluiten van 3 rotors begint de batterij serieus op te warmen en komt er nog amper beweging in het geheel. Dus ik zit nu vast, en moet overschakelen op een pak minder rotors per batterij maximum 3 dus.
Om te beginnen ben je dus de batterij aan het over belasten.
Eerst een goede Motor batterij combinatie kiezen.
Je verteld niet wat voor batterij en wat de stroom is per motor dus wij kunnen alleen maar raden naar een oplossing.
De totale stroom is bij zes motoren 6X zo hoog als bij 1 motor.
Dit gaat weer een mini cursus elektrotechniek worden.;)

Laatst bewerkt:
ipv relais zou ik overstappen naar solid state relais. Er zijn SSR die al starten vanaf 3-10 VDC en een uitgangspanning kunnen schakelen van 1-200 VDC met een stroom van 3A.

Maar wat is klein? Een luciferdoosje of een sigarendoos? 2 solid states kunnen al in een stekkedoosje.:rolleyes: jaja dat moet lukken.
... deze relais zijn wel prijzig...

Wel een vreemd project maar ziet er leuk uit. Wat moet dat aandrijven of doen als ik vragen mag? :confused:

Dan is een andere ontvanger, mits deze samenwerkt met de aanwezige zender goedkoper en is het "probleem" gemakkelijker met standaard modelbouwelektronica op te lossen...

Toch denk ik dat het goed is dat Blender nadenkt over waar hij mee bezig is. Het zou heel goed mogelijk zijn, hoewel daar geen zekerheid over bestaat, dat de zender en de ontvanger afkomstig zijn uit een klein kant-en-klaar modelvliegtuig al b.v. een Silverlight.

Je moet je dan afvragen of die ontvanger nog wil functioneren tussen het stoorveld dat een groot aantal elektromotoren zal veroorzaken. Die kleine ontvangers hebben nauwelijks filtering. Dat zal niet nodig zijn voor de omgeving waarin deze ontvangers normaal gesproken functioneren.

Om e.e.a. beter te kunnen beoordelen zal je wat meer informatie moeten geven waarmee je bezig bent.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Ik zou zelf echter wel even proberen of het regelaartje een 5 volt relais aan kan sturen.

ipv relais zou ik overstappen naar solid state relais. Er zijn SSR die al starten vanaf 3-10 VDC en een uitgangspanning kunnen schakelen van 1-200 VDC met een stroom van 3A.

Maar wat is klein? Een luciferdoosje of een sigarendoos? 2 solid states kunnen al in een stekkedoosje.:rolleyes: jaja dat moet lukken.
... deze relais zijn wel prijzig...

Wel een vreemd project maar ziet er leuk uit. Wat moet dat aandrijven of doen als ik vragen mag? :confused:
Klein is maximaal 25 mm x 20 mm x 5 mm

Wat is prijzig :-)

Ok, nu weet ik waarnaar ik opzoek moet, geloof het of niet maar ik heb vroeger wel is elektronica gevolgd maar ben ondertussen echt alles vergeten, shame on me. Dus nog enkele vraagjes ivm de plaatsing van relais en diode, ik heb 2 tekeningen toe gevoegd hoe moet het ongeveer zijn, A of B of anders?

Het ding is om onderwater te laten draaien en om te zien of het vooruit zou gaan.

relaisab.jpg

Back